6

بهره برداری از مزرعه تولید جلبک در تبریز

  • کد خبر : 37060
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
بهره برداری از مزرعه تولید جلبک در تبریز
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از افتتاح نخستین مزرعه تولید جلبک شمال غرب کشور در این استان خبر داد.

به گزاش آژانس خبری تبریزمن، قاسم جعفروند افزود: نخستین مزرعه پیشرفته تولید جلبک به روش گلخانه‌ای در دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با ظرفیت ۱۸ تن موفق به اخذ پروانه بهره برداری شد و فرایند تولید را آغاز کرد.

وی گفت: از سال ۱۴۰۰ آذربایجان شرقی به طور رسمی با توسعه مزارع تولید جلبک‌های آب شور و شیرین و محصولات جنبی آن‌ها در شمالغرب کشور از استان‌های پیشرو در این صنعت شده است.

جعفروند اضافه کرد: برای طراحی و راه اندازی این مزرعه تولید جلبک توسط یک شرکت دانش بنیان ۱۵ میلیارد ریال هزینه و با بهره برداری از آن برای ۴ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.

وی با بیان اینکه توسعه طرح‌های آبزی پروری در آذربایجان شرقی از اولویت‌های مهم اقتصادی برنامه هفتم در بخش کشاورزی به شمار می‌آید ادامه داد: علاوه بر فعالیت در عرصه پرورش ماهی در منابع طبیعی و نیمه طبیعی، مزارع خرد و منفرد، محیط‌های محصور و کنترل شده (پرورش ماهی در قفس)، در چند سال اخیر برای تنوع بخشی به تولید محصولات شیلاتی، پرورش ماهیان خاویاری، تکثیر و پرورش انواع ماهیان زینتی و زالو، آرتمیای دریاچه ارومیه، تولید و پرورش انواع گیاهان آبزی و اخیراً توسعه مزارع تولید جلبک‌های آب شور و شیرین در برنامه‌های توسعه شیلات استان قرار گرفته است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: جلبک‌ها هم در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی و هم در مصارف شیمیایی صنعتی و دامی مصرف می‌شود و می‌تواند پروتئین، فولیک اسید، ویتامین‌های B ۱۲-B ۶-B ۵-B ۳-B ۲-B ۱ و ویتامین E و یدِ بدن را تامین کند؛ همچنین جلبک‌های پرورشی حاوی ۵۵ تا۶۰ درصد پروتئین هستند و به دلیل داشتن آهن بالا، مواد معدنی و امگا ۳ به طلای سبز معروف است.

جعفروند افزود: تفاهم نامه‌ای بین مدیریت شیلات و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمالغرب کشور و بخش خصوصی منعقد شده است و با دانشکده‌های کشاورزی و سرمایه گذاران علاقه مند برای سرعت بخشیدن به این موضوع در حال ارتباط هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج مثبت تولید جلبک در بعد آزمایشگاهی و کنترل شده در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی آذربایجان شرقی، در حاشیه دریاچه ارومیه به همت بخش خصوصی با هدایت و راهنمایی بخش دولتی مزرعه الگویی تولید جلبک آب شور مراحل نهایی خود را طی می‌کند که در صورت شروع بهره برداری این مزرعه جهت الگو برداری کشت جایگزین و اقتصادی در حاشیه دریاچه به سرمایه گذاران معرفی می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=37060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.