5
اختصاصی آژانس خبری تبریزمن؛

تشریح برنامه های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز

  • کد خبر : 37049
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
تشریح برنامه های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز
نواداد ضمن ابراز امیدواری از پیگیری های شهردار تبریز و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز جهت حل مشکلات حوزه ترافیک گفت: شاید ۱۵ سال قبل، بحث حمل و نقل و ترافیک در تبریز دغدغه اصلی مدیریت شهری نبود ولی هم اکنون بحمدلله این موضوع به دغدغه اصلی اعضای شورا و شهرداری تبریز تبدیل شده است.

وحید نواداد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در نشست اختصاصی با آژانس خبری تبریزمن ضمن تشریح وضعیت فعلی کلانشهر تبریز در حوزه ترافیک و حمل و نقل و برنامه های آینده این معاونت خاطر نشان کرد: مسئله حمل و نقل و ترافیک یک بحث مالتی دیسیپلین و دارای پیچیدگی های خاص و ویژه ای می باشد.

وی افزود: البته متولی اصلی این حوزه در داخل شهر تبریز معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان های زیرمجموعه می باشد و همچنین چندین ارگان دیگر نیز نظیر پلیس، فرمانداری، استانداری و در برخی موارد نهادهای فرهنگی و … در سطح شهر در این حوزه درگیر و دخیل هستند. از طرفی نیز در سطح کلان دولت و مجلس در سیاستگذاری نرخ بنزین، مدیریت سوخت و تخصیص بودجه برای ناوگان حمل و نقل عمومی در این حوزه تاثیرگذار هستند. بر همین اساس به لحاظ عوامل زیادی که در این حوزه دخیل هستند پیچیدگی های خاص و ویژه زیادی وجود دارد.

نواداد در ادامه گفت: وجود کاستی های این حوزه در تبریز را میتوان چنین علت یابی کرد که یا مطالعات قبلی که به سال های ۸۳ تا ۸۵ مربوط می شود واقع بینانه نبود و یا متولی امر در فاز اجرا برنامه ریزی خوبی نداشته است. برای مثال در مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک مصوب سال ۸۵ پیش بینی شده بود تا در سال ۱۴۰۰ از ۴ خط مترو بهره برداری شود ولی امروز متاسفانه یک خط از این ۴ خط نیز هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است.

نواداد ضمن بیان مشکلات به تشریح برنامه های سال آینده پرداخت:

◽️اصلاحات هندسی
آمارها نشان میدهد میزان تلفات و تصادفات سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ افزایش یافته است. برای افزایش روانی ترافیک شهر تبریز و افزایش ایمنی عابرین، رانندگان و وسایل نقلیه با کمک پلیس مطالعاتی صورت گرفته و بیش از ۶۰ نقطه پرتصادف و حادثه خیر در تبریز شناسایی شده است. همچنین با یاری معاونت پیشگیری از جرایم دادگستری استان در شورای ترافیک استان طرحی برای رفع این نقاط پرخطر تصویب و ابلاغ گردیده است‌. پیش بینی مان این است که تا پایان فصل کاری سال آینده این موارد برطرف شود.

◽️سامانه تحلیل تصادفات
تحلیل خاصی بر آماری که از سوی سازمان پزشکی قانونی در اختیار ما قرار گرفته وجود ندارد. جهت دریافت و تحلیل اطلاعات تصادفات ایجاد سامانه ای در حال مطالعه و طراحی است که در صورت آماده شدن این سامانه از اطلاعاتی که پلیس در این سامانه وارد خواهد کرد تحلیل فنی بر روی این آمار خواهیم داشت تا برای حل مسائل ترافیکی از آن استفاده کنیم.

◽️افزایش تعداد پل های عابر پیاده
این موضوع بعنوان پروژه کوتاه مدت در بودجه سال آینده لحاظ شده است که امیدواریم با تامین اعتبار و افزایش این پل ها در کاهش تصادفات و تلفات گام مهمی برداریم و نتایج آن را مردم در سال آینده احساس کنند.

◽️سیستم های نظارتی هوشمند
از سال ۹۵ به بعد در این حوزه کار خاصی انجام نگرفته و حتی با توجه به خرابی و نقص دوربین های گذشته امروز آمار دوربین های ما نیز نسبت به سال قبل کاهش یافته است. اقدام بعدی برای سال آینده شروع جدی تعمیر و نگهداری و رفع مشکلات دوربین های نظارتی است. البته هم اکنون در حال برگزاری مناقصات و تامین اعتبار برای اجرای پروژه دوربین های پلاک خوان و ثبت سرعت هستیم که عامل مهمی برای کاهش ثبت سرعت است.

◽️پارکینگ هوشمند
علاوه بر اجبار سرمایه گذار پارک حاشیه ای به اصلاح و پیگیری نارضایتی شهروندان در حال برنامه ریزی هستیم تا مردم خود بتوانند در پارکینگ های عمومی مبالغ را بدون حضور اپراتور پرداخت کنند. با صورت گرفتن این هوشمند سازی میخواهیم تخلفات گرفته احتمالی در این حوزه مقابله کنیم، برای مثال آبونمان در پارکینگ های عمومی متعلق به شهرداری که به اجاره واگذار شده است ممنوع می باشد در حالی که ما در شهر شاهد این امر هستیم.

◽️افزایش تعداد تقاطع های هوشمند
برای زمان بندی و فاز بندی چراغ های راهنمایی هم اکنون سنسور هایی در کف آسفالت تقاطع ها وجود دارد که در فصل آسفالت ریزی و در بحث آسفالت تراشی این سیستم دچار آسیب میشود. با یک مجموعه دانش بنیان در حال همکاری هستیم تا این سیستم با یک سیستم لیزری جایگزین شود تا بعد از آسفالت تراشی دیگر نیازی به تعمیر سنسور نباشد.

◽️حمل نقل همگانی
تکمیل نواقص خط یک مترو و حمل و نقل ترکیبی برای افزایش استفاده مردم در سال آینده جزو اولویت های ماست.
مطالعات طرح حمل و نقل ترکیبی تمام شده و در حال برنامه ریزی هستیم تا سال آینده خطوط اتوبوس رانی و تاکسی ها و دوچرخه سواری منطبق و هماهنگ با ایستگاه های خط یک قطار شهری باشند تا مردم بتوانند راحت تر از ناوگان عمومی استفاده کنند.
در بحث حمل و نقل پاک نیز پروژه هایی که قبلا اجرا شده مشکلاتی داشته اند. اکنون در حال شناسایی مصادیق و ظرفیت های حمل و نقل پاک هستیم تا وارد فاز عملیاتی برای استفاده همگانی از دوچرخه و اسکوتر و وسایل از این قبیل شویم.

◽️اتوبوس رانی
اکنون در این حوزه چالش بزرگی داریم چراکه تولید اتوبوس در داخل کشور کاهش یافته است و واردات نیز ممنوع می باشد و از طرفی نیز در سال های گذشته مدیریت شهری نتوانسته خریدی انجام دهد و عملا تعداد ناوگان اتوبوسرانی به کمتر از ۵ سال قبل و ۱۰ سال قبل درآمده است در حالی که نسبت به افزایش جمعیت باید افزایش می یافت.
البته دولت محترم نیز اکنون یک ریال برای افزایش تعداد اتوبوس پرداخت نمی کند در حالی که سابق براین ۸۰ درصد هزینه خرید را پرداخت میکرد. با توجه با افزایش قابل توجه قیمت این دستگاه ها نیز شهرداری تبریز با توجه به درآمدش توان پرداخت زیادی ندارد، با این همه روزهای های آینده ۱۹ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان عمومی خواهد شد.
این نکته قابل ذکر می باشد که با وضع اقتصادی موجود حفظ وضع موجود فعلا برای ما اولویت دارد و توسعه چندان قابل باور نمی باشد.
بحث بعدی ممنوعیت خدمات دهی اتوبوس رانی به مجموعه های دیگر است چراکه امروز وظیفه ذاتی سازمان اتوبوس رانی در اولویت امور است و بر این اساس در ماه های آینده ۸۰ دستگاه اتوبوس نیز وارد حمل و نقل درون شهری خواهد شد.
اخیر شهردار تبریز نیز در جهت کاهش آلایندگی و دود زایی برای سرویس و بازرسی دستگاه ها دستور اکید به سازمان اتوبوسرانی صادر کرده اند.

◽️لزوم برند سازی تاکسی
نوسازی ناوگان تاکسیرانی با مشکل مواجه است، سالهای قبل در این خصوص دولت تسهیلات کم بهره ارائه میکرد و قیمت خودرو نیز پایین بود ولی اکنون خبری از تسهیلات کم بهره نیست و قیمت خودرو نیز افزایش چشمگیری داشته است.
از طرفی نیز متاسفانه در حوزه برند سازی تاکسی عمل نکرده ایم ، در ممالک دیگر امتیاز تاکسی علاوه بر قیمت خودرو یک مبلغ قابل توجهی است ولی در کشور ما شاید قیمت تاکسی از خودروی شخصی ارزان تر است، متاسفانه در این حوزه عقب مانده ایم و بخش خصوصی خیلی بهتر از شهرداری های کشور عمل کرده است.
برای حمایت از ناوگان تاکسیرانی اخیرا با پیشنهاد معاونت حمل و نقل و ترافیک لایحه ای در شورای اسلامی شهر تصویب شد تا برای هر دستگاه تاکسی در سال یک نوبت معاینه فنی رایگان با هزینه شهرداری صورت پذیرد.

◽️مدیریت حمل بار
مدیریت حمل بار بستر مغفولی است که جا برای کار زیاد دارد. براساس قانون مدیریت سوخت کشور، شهرداری ها موظف به صدور باربرگ برای دستکاه های فعال درون شهری هستند که تاکنون این امر تحقق نیافته است.
حدود ۶۰ هرار دستگاه وانت بار، کامیونت و جرثقیل و حدود ۱۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر فعال هستند که شهرداری تبریز بر آنها نظارتی ندارد. در همین راستا اخیر سامانه ای جهت صدور باربرگ برای نظارت و جلوگیری از قاچاق کالا، آلایندگی و همچنین رسیدگی به شکایات مردم در ابواب مختلف از این مشاغل مورد بهره برداری قرار گرفته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار آژانس خبری تبریزمن در خصوص نارضایتی مردم از مدیریت پارک حاشیه گفت: در این خصوص گزارشاتی به نهادهای نظارتی شهرداری و معاونت ترافیک واصل شده است که با جلسات مختلفی که با سرمایه گذار و بهره بردار پارک حاشیه ای انجام گرفت مقرر گردید اصلاحیه ای جهت نظارت هرچه بیشتر شهرداری تبریز به قرارداد فی مابین متمم گردد.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=37049

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.