8
گزارش جلسه شورای برنامه ریزی و ستاد هماهنگی خدمات سفر نوروزی

از تشریح پروژه‌های ناقص آذربایجان شرقی تا لزوم ترمیم جاده‌های استان

  • کد خبر : 38069
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۵۱
از تشریح پروژه‌های ناقص آذربایجان شرقی تا لزوم ترمیم جاده‌های استان
جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه و ستاد هماهنگی خدمات سفر نوروزی آذربایجان شرقی یکشنبه شب با حضور وزیر کشور در محل استانداری برگزار شد و مسئولان مربوطه گزارشاتی از وضعیت استان در بخش‌های مختلف ارائه دادند.

در ابتدا عابدین خرّم، استاندار آذربایجان‌ شرقی در تشریح برنامه‌های اولویت‌ دار استان، اظهار کرد: گام اول ما در تصدی استانداری، شناخت کامل وضعیت استان در حوزه‌های مختلف اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، مسائل امنیتی، مسائل سرمایه گذاری دولتی و خصوصی و در مجموع تحلیلی بر داشته‌های استان بوده تا بتوانیم نقشه راهی برای خود ترسیم کنیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که در این راستا تعدادی از فرمانداران و مدیران استان تغییر یافته‌اند، افزود: اکنون مجموعه یک دست و کارآمد در ادارات استان حضور دارند که با هدایت‌های نماینده ولی فقیه در استان به صورت یکدل و متحد مشغول انجام وظیفه هستند.

وی با اشاره به تاکید وزیر کشور به مباحث اقتصادی استان، ادامه داد: معاونان اقتصادی استان در اولین اقدام اساسی خود، برگزاری جلسات بخش خصوص (بالغ بر ۳۰۰ سرمایه گذار) با مسئولان با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی و صنعت استان را در دستورکار قرار دادند.

وجود ۱۵۴۷ پروژه ناقص در استان

خرّم با بیان این‌که تعداد ۱۵۴۷ پروژه ناقص در استان وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد از آن‌ها پیشرفت بالای ۶۵ درصدی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: صنعت استان یک بخش نسبتا پویا است اما این بخش از قدمت بالا و فرسودگی تجهیزات رنج می‌برد. بخشی از صنایع ما وابسته به صنایع پایین دستی هم هستند و فعالیت این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در پایش‌های خود متوجه شدیم که صنعت ما با دانشگاه‌های استان فاصله نسبتا معناداری دارد. در این راستا این موضوع را در اولویت خود قرار داده و در نتیجه شرکت‌های دانش بنیان را وارد صنعت کردیم‌، به طوری که اکنون تمامی صنایع مادر استان از جمله تراکتورسازی موظف هستند تا با شرکت‌های دانش بنیان کار کند.

اکوسیستم فناوری در استان تعریف شده است

وی با بیان این‌که رتبه استان از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان طی دو سال گذشته از ۱۵ به پنج ارتقا یافته است، ادامه داد: اکوسیستم فناوری در استان تعریف شده است و صنایع در حال ارتقای فناوری‌های خود هستند.

هیچ کارخانه‌ای مانده معوقه حقوق ندارد

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به شناسایی تعدادی از کارخانه‌ها و واحدهای متوسط و کوچک راکد استان، گفت: نزدیک به ۳۰۰ واحد راکد به تولید بازگشته‌اند و به جرئت می‌توان گفت که به جز شرکت آب و فاضلاب استان، هیچ کارخانه‌ای مانده معوق حقوق کارکنان و کارگران ندارد و حتی مشوق‌هایی برای این کارگران درنظر گرفته‌اند.

وی افزود: اعتراض‌ها و تحصن‌هایی که در هفته‌های گذشته توسط کارگران استان دیده شده است نیز مربوط به افزایش حقوق و طبقه بندی شغل‌ها می‌شود.

وی به مشکلات زیرساختی استان در چهار حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل مشکلات صنایع، کمبود تولید ۱۵۰۰ مگاوات برق استان است. تولید برق استان تقریبا در حالت سر به بر قرار داشته و کوچکترین افزایش مصرف و خلل در شبکه توزیع برق منجر به مشکلات فراوانی می‌شود. در راستای حل این مشکل، صنایع را مجاب به ساخت نیروگاه کردیم و مثلا کارخانه کاوه سودا باید ۲۵ مگاوات تولید برق داشته باشد. در حوزه گاز نیز امسال تعطیلی کارخانه به خاطر کمبود گاز نداشتیم اما در بحث کلان مصرف گاز، مشکل داریم.

خرّم افزود: در حوزه آب با تنش آبی مواجه هستیم و در این راستا دو هدف تامین آب شرب شهرها و افزایش راندمان کشاورزی در پایان سدها را در دستور کار قرار دادیم؛ هم‌چنین برنامه ریزی کردیم که آب موردنیاز صنایع از طریق تصفیه شده تامین شود.

وی در ادامه به مشکل زیرساخت جاده‌های استان اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی محل عبور ترانزیت شمالغرب کشور است اما متاسفانه جاده‌های منتهی به تبریز دچار مشکل اساسی هستند.

وجود بیش از ۷۰ نقطه حادثه خیز در استان

وی با اشاره به وجود بیش از ۷۰ نقطه حادثه خیز در استان، افرود: سیستم پایش تصویری جاده‌های استان دچار مشکل بوده و ۵۰ درصد کمبود تعداد دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلف در جاده‌های استان وجود دارد. تجهیزات موردنیاز جاده‌ای نیز پایین بوده و نیاز به پوشش بخش‌هایی از مرزهای استان داریم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مشکل بالا بودن آمارهای تلفات جاده‌ای و تصادفات در استان، اظهار کرد: باید با تقویت نیروهای انتظامی و تکمیل خط کشی جاده‌های استان، کاری کنیم که تلفات جاده‌ای استان نسبت به سال گذشته حداقل ۳۰ درصد کاهش یابد.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما راه آهن تبریز- میانه است. این راه آهن که قطعه‌ای از آن راه آهن تبریز- بستان آباد با طول ۲۰ کیلومتر را شامل می‌شود، اکنون به دلیل ناقص بودن همین مسیر کوتاه، مغفول مانده است. در صورت تکمیل این خط، پنج ساعت مسیر راه آهن کاهش خواهد یافت و می‌تواند دلیلی برای کاهش تلفات جاده‌ای باشد.

خط راه آهن تبریز-میانه با ۱۰۰ میلیارد تومان هم راه می‌افتد

وی افزود: این خط راه آهن یک پروژه ملی بوده و می‌توانیم با تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان نیز آن را راه بیندازیم تا بتوانیم با صرف زمان کمتری از تبریز به تهران برویم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که دو مبحث مهم اقتصاد مربوط به نقش منطقه آزاد ارس و مس سونگون در اقتصاد استان است، افزود: با ۸.۵ میلیون تن ذخیره معدن، اولین استان کشور هستیم و اگر اجازه اکتشاف بیش از ۴۰ درصد از منابع طبیعی صادر شود، انقلاب بزرگی در این خصوص اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به فعال شدن دیپلماسی مرزی استان، گفت: ظرفیت‌های بالایی در حوزه تولید و صادرات موادغذایی به خصوص شیرینی داریم.

وی با اشاره به موضوع بازسازی منطقه قره باغ، اظهار کرد: اگر نقش خود را در بازسازی مناطق آزادشده قره باغ تعریف کنیم و مهندسان خود را برای این امر بفرستیم، اقدام بسیار خوبی در زمینه اشتغال استان انجام خواهد گرفت.

به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم

خرّم با اشاره به موضوع عدم ثبات شهرداری و شورای شهر تبریز و استیضاح شهردار تبریز، خاطرنشان کرد: ما در بخش حمل و نقل عمومی اتوبوس واحد به شدت در مضیقه قرار داریم. حداکثر تعداد ۶۰۰ الی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در تبریز وجود دارد در حالی که حداقل به ۱۲۰۰ دستگاه جدید نیاز داریم.

متروی تبریز به پروژه ملی تبدیل شود

استاندار آذربایجان شرقی به بحث عدم تکمیل متروی تبریز اشاره کرد و ادامه داد: این مترو که عملیات آن همزمان با شهرهای اصفهان و مشهد آغاز شده است، بعد از گذشت چندین سال هنوز خط یک آن تکمیل نشده است در حالی که خط سوم متروی سایر شهرها در حال راه اندازی است. امیدواریم این موضوع تبدیل به یک پروژه ملی شود.

هم‌چنین در ادامه الزام به فعالسازی بازارچه‌های صنایع دستی و بومی در هر شهرستان، ۱۲ هزار مسکن در حال ساخت نهضت اقدام ملی که متوسط ۱۵ الی۲۰ درصد اعتبار آن به مربوط به آورده شخصی است و رونق تعاونی‌ها از جمله اقدامات استان بوده که وی به آن‌ها اشاره کرد.

بهبود وضعیت مقبره الشعرای تبریز به یک مطالبه جدی تبدیل شود

وی در ادامه با اشاره به تدوین سند فرهنگی استان، گفت: مقبره الشعرای تبریز، نگین علم و فرهنگ استان است که ۴۰۰ شاعر در آن خفته‌اند اما الان در وضعیت بدی قرار دارد. امیدواریم بهبود وضعیت این مکان فرهنگی به یک مطالبه جدی تبدیل شود.

خرّم در ادامه با بیان این‌که هیچ مشکلی از بابت تامین میوه و کالاهای اساسی شب عید نداریم، افزود: انبارها و سردخانه‌های استان مملو از کالا هستند و مراکزی برای توزیع این کالاها در سطح استان پیش بینی شده است.

در ادامه محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که معتقد هستیم که در عرصه اقتصاد باید ابتدا شعار و سخن توانستن صرف شود و نگاه توسعه محور در استان جاری باشد نیز گفت: ۱۲۰۰ طرح در دست اجرا با پیشرفت فنی بالای ۲۰ درصد در استان داریم که نیازمند اعطای ۱۸ همت تسهیلات است.

وی افزود: این طرح‌های صنعتی و اقتصادی در صورت اجرایی شدن، نیاز به برق و انرژی در استان را کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: در  جذب سرمایه و سرمایه گذاری مشکلی نداریم و حتی اکنون زمین در شهرک صنعتی تبریز برای اعطا به سرمایه گذاران کم داریم.

کلامی با بیان این‌که نرخ بیکاری در استان طی سال ۱۴۰۰ از هشت درصد به ۷.۹ درصد رسیده است، گفت: بخش عمده‌ای از این بیکاران که قشر تحصیل کرده را شامل می‌شود که تلاش کردیم رونق شرکت‌های دانش بنیان را در دستورکار قرار دهیم.

رشد ۱۷ درصدی صادرات استان

وی با اشاره به رشد ۱۷ درصدی صادرات استان، افزود: نرخ صادرات کالاها از مرزهای استان در یک سال گذشته بالغ بر ۱۴۸۲ میلیون دلار بوده است. البته بخشی از تولیدات استان از طریق گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود که در نرخ صادرات استان آورده نمی‌شود.

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته، ۳۰۰ شغل راکد به چرخه اقتصاد بازگشته و نزدیک به ۲۵۰۰ شغل تثبیت شده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: در بخش کشاورزی استان، محصولات باغی رشد ۱۷ درصدی داشته و ۳۲ واحد گلخانه جدید امسال ساخته شده است. استان در حوزه رشد احداث گلخانه‌ها مقام اول را در کشور دارد.

حل مشکل سرمایه گذاران در شورای عالی سرمایه گذاری استان

وی با اشاره به صدور ۲۵۲۱ مجوز در بخش صنعتی و رشد ۴۶ درصدی در این خصوص، اظهار کرد: در راستای ارتقای سرمایه گذاری، اولین گام ما تشکیل شورای عالی سرمایه گذاری بود. اکنون در این شورا، مشکلات سرمایه گذاران بررسی و رفع می‌شود. تنها در جلسه آخر این شورا، مشکل سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلار صنعت پرده و ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی حل شده است.

اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان برای ساخت نیروگاه در جوار نیروگاه حرارتی برق

وی با اشاره به دعوت از سرمایه گذاران بزرگ به استان، افزود: ببنیاد مستضعفان در آخرین اقدام خود برای ساخت نیروگاه در جوار نیروگاه حرارتی تبریز اعلام آمادگی کرده است.

کلامی، شناسایی و دعوت از ۶۰۰ ایرانی بومی مقیم خارج از کشور برای سرمایه گذاری در استان و خلع کردن اعطای زمین به ۱۲۰۰ سرمایه گذار راکد استان که هیچ فعالیتی پس از اعطای زمین انجام نداده‌اند، را از جمله اقدامات بخش اقتصادی استان ذکر کرد.

وجود پروژه‌های ناقص در حوزه آزادراهها و بزرگراه‌ها

در ادامه جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی استان، گفت: شبکه آزادراهی و بزرگراهی کشور به استان رسیده اما در امتداد این شبکه، تعدادی پروژه ناقص همچون اتوبان تبریز-بازرگان تعریف شده است.

وی افزود: این اتوبان، پروژه ملی کشور بوده اما تاکنون ۱۰۰ کیلومتر از آن به زیر قرارداد نرفته است.

وی ادامه داد: راه آهن ما تا جلفا امتداد دارد و بارهای ترانیزیت در نهایت به جلفا می‌رسند در حالی که این راه آهن باید در کنار رود ارس امتداد می‌یافت و به مرز ترکیه می‌رسید.

رحمتی گفت: سه پروژه آزادراهی در استان وجود دارد که برای تمامی آن‌ها سرمایه گذار جذب شده  است اما دولت سهم خود را پرداخت می‌کند. 

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تقویت استان‌ها و واگذاری تمامی اختیارات به آن‌ها، افزود: پنج درصد اعتبارات باید برای مدیریت بحران استان صرف شود اما به دلیل استفاده این سهم در جای دیگر، مدیریت بحران استان عملا بودجه ندارد.

وی خاطرنشان  کرد: کمیته تخصیص به شکل فرمالیته فعالیت می‌کند. پروژه‌های استان با اعتبار مشخص و تخصیص یافته به دست استاندار می‌رسد. در حالی که می‌توان بررسی کرد و دید که کدام پروژه‌ها بیشتر صلاحیت تخصیص اعتبار دارند.

بررسی ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران در یونسکو

در ادامه احمد حمزه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز به وضعیت استان در آستانه تعطیلات نوروزی اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی با دیرینه تاریخی ۹۰۰۰ ساله، بیش از ۴۰۰۰ اثر تاریخی دارد که ۲۰۰۰ اثر، ثبت ملی و دو اثر بازار بزرگ تبریز و مجموعه کلیساهای استان ثبت جهانی شده‌اند. پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران نیز به سازمان یونسکو ارسال شده و قرار است در تیر ماه ۱۴۰۰، این موضوع در صحن یونسکو رای گیری شود.

ورود خسارت مستقیم ۵۰۰۰ میلیارد تومانی به بخش گردشگری استان

وی ادامه داد: بخش صنعت گردشگری و صنایع دستی استان در دوران کرونا زیان بالایی دیده و طی دو سال گذشته ۵۰۰۰ میلیارد تومان خسارت مستقیم به این بخش وارد شده است، با این وجود طی یک سال گذشته، رشد ۳۰ درصدی در صدور مجوز سرمایه گذاری در این بخش داشتیم.

وی اظهار کرد: تعداد ۹۲ پروژه گردشگری با حجم اعتباری ۱۳ هزار میلیارد تومان در استان در حال ساخت هستند. برای اتمام این پروژه‌ها به ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم.

حمزه زاده در خصوص وضعیت گردشگران استان پیش  از دوران کرونا نیز تشریح کرد: در دوران پیش از کرونا، سالانه ۴۵۰ هزار گردشگر خارجی وارد استان می‌شدند که ما از این لحاظ رتبه پنجم کشور هستیم.

برنامه استان برای جذب یک میلیون گردشگر

وی با بیان این‌که برنامه میان مدت این اداره کل جذب یک میلیون گردشگر است، افزود: ۱۴ هزار تخت در استان وجود داشته و ۳۲ هتل با ۸۰۰۰ تخت نیز در حال ساخت هستند. برنامه ریزی کردیم تا از ابتدای اردیبهشت ماه نخستین تورهای گردشگری استان را با کمک یک شرکت جذب توریست آغاز کنیم.

وی در خصوص واگذاری بناهای تاریخی نیز گفت: آثار تاریخی که در مالکیت دولت بوده و قابلیت انتقال مالکیت دارند، به بخش خصوصی واگذار می‌شوند. در آذربایجان شرقی تعداد ۳۲ اثر تاریخی قابل انتقال وجود دارد که تاکنون ۱۷ مورد از آن‌ها واگذار شده و ۱۵ مورد در دست واگذاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در خصوص برنامه‌های این اداره کل برای ایام نوروز نیز اظهار کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر استان از بهمن ماه کار خود را آغاز کرده و اکنون  ارگان‌های مختلف برای ارئه خدمات در ایام نوروز آمادگی کامل دارند.

رزرو ۶۵ درصد از ظرفیت هتل‌های استان برای ایام نوروز

وی با اشاره به برپایی ایستگاه‌هایی برای استقبال از مسافران نوروزی، گفت: تا روز گذشته، ۶۵ درصد از ظرفیت هتل‌های استان رزرو شده است.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی جزو استان‌های مهاجرفرست در ایام نوروز است و اغلب گردشگران ورودی به استان برای دیدار با اقوام هستند و در خانه آن‌ها مستقر می‌شوند. در نتیجه آمارهای اقامت در هتل‌ها و بازدید موزه‌ها با آمار ورودی گردشگر به استان همخوانی ندارد.

حمزه زاده افزود: اگر ظرفیت هتل‌ها برای پذیرایی از گردشگران کافی نباشد، مقرر شده است تا مدارس برای پذیرایی و اقامت مسافران تجهیز شود.

در ادامه سرهنگ حسین عبدی، فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به پایین بودن آمارهای جرم و جنایت در استان نسبت به میانگین کشوری، افزود: متاسفانه در حوزه تصادفات و تعداد تلفات جاده‌ای وضعیت بدی داریم.

وی ادامه داد: اغلب جاده‌های استان، توسعه نیافته هستند و برای هر ۱۵۰ کیلومتر جاده، یک دوربین ثبت تخلف داریم.

وی افزود: در بحث خط کشی جاده‌ها نیز نیاز به توسعه داریم. امسال اعتباری که برای این حوزه تخصیص یافته هفت میلیارد تومان است در حالی که نیاز ما بسیار بیشتر از این است.

۴۹ درصد سرقت‌ها، خرد هستند

عبدی در خصوص طرح نوروزی جمع آوری معتادان متجاهر، گفت: ۴۹ درصد از سرقت‌های انجام گرفته، سرقت‌های خرد بوده که تقریبا توسط معتادان انجام می‌گیرد. با توجه به این‌که معتادان متجاهر همواره در تبریز جمع آوری می‌شوند و تقریبا در استان ما هیچ معتاد متجاهری وجود ندارد، امسال ابلاغیه‌ای برای تداوم این طرح جمع آوری به دست ما نرسیده است.

در ادامه سرهنگ یونس منفرد، رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی نیز گفت: حداقل ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استان نیاز به خط کشی دارد که اعتبار لازم برای آن ۳.۵ میلیارد تومان است.

در ادامه اورجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف در استان وجود دارد که تعداد ۲۷ مورد از آن‌ها با مشکل کار می‌کنند. بالای ۱۴ هزار کیلومتر راه در استان داریم که ۴۰۰۰ کیلومتر مشمول نصب دوربین هستند.

نیاز به نصب ۱۵۰ دوربین ثبت تخلف در جاده‌های استان

وی ادامه داد: بر اساس پایش‌های انجام گرفته، نقاط نیاز به استقرار دوربیت ثبت تخلف شناسایی شده است و  ما به ۱۵۰ دوربین جدید نیاز داریم.

وی افزود: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰، مجموع تردد در محورهای مواصلاتی استان بالغ بر ۲۴۵ میلیون تردد بوده که ۸۰ درصد از آن‌ها در پنج محور اصلی انجام گرفته است.

علیزاده خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت خط کشی جاده‌ها در کاهش تلفات، اگر اعتبار لازم  برای خط کشی جاده‌ها تامین شود و دما بالاتر از ۱۵درجه باشد، می‌توانیم ۲۰۰ الی ۲۵۰ کیلومتر راه استان را ظرف مدت یک هفته خط کشی کنیم.

در ادامه بابک محبوب علیلو، دادستان تبریز نیز تاکید کرد: مشکل اصلی جاده‌های ما اصلاحات هندسی است که مشکلات موجود در این خصوص باعث پدیدار شدن نقاط حادثه خیز و خطرناک در راه‌های مواصلاتی شده است.

 

وزیر کشور نیز به تمام مسائل مطرح شده پاسخ داد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=38069

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.