3
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی: کاهش منابع آبی در آذربایجان شرقی

تراز دریاچه ارومیه ۶۴ سانتی متر کاهش یافت

  • کد خبر : 38317
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
تراز دریاچه ارومیه ۶۴ سانتی متر کاهش یافت
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان آخرین وضعیت آبی دریاچه ارومیه، گفت: تراز آبی این دریاچه ۱۲۷۰متر و ۷۳ سانتی متر است که نسبت به سال گذشته ۶۴ سانتی متر کاهش یافته، اما نسبت به کمترین تراز ثبت شده آن ۶۹ سانتی بالاتر است.

به گزاش آژانس خبری تبریزمن، یوسف غفارزاده در گفت و گویی اظهار کرد: حجم این دریاچه در زمان حاضر حدود ۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۲میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش دارد.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت تالاب بین‌المللی قوری گل، گفت: بیش از ۱۲ سال است که حوضه نمی توانست آب خود تالاب را تامین کند و از حوضه های مجاور از طریق انتقال آب حوضه به حوضه، آب تالاب تامین می شد.

وی افزود: تا اوایل اردیبهشت ماه زمان آبگیری داریم؛ آبگیری شروع شده و در مجموع  ۱.۵ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که الان حدود ۸۶۰ هزار مترمکعب آب وجود دارد و در روزهای آینده به تراز لازم خواهد رسید.

۱۳۵ میلی متر متوسط بارش در آذربایجان شرقی است 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: امسال ۱۳۵ میلی متر در استان بارندگی داشتیم که نسبت به سال قبل حدود ۲۲ درصد و نسبت به دراز مدت حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است.

غفارزاده اظهار کرد: طبق آمار شهرستان مراغه با ۱۹۴ میلی‌متر بیشترین بارندگی و جلفا با ۵۶ میلی‌متر کمترین بارندگی را در آذربایجان شرقی دارد که نسبت به میانگین سال گذشته هر ۲ کاهشی است، اما نقطه مثبت بارندگی های امسال این است که بارش های سال جاری بیشتر برف بوده و نسبت به سال قبل ۲۰۰ برابر پوشش برف داریم.

وی افزود: در ماه های بعد و سال آینده با آب شدن برف ها، روان آب ها و وضعیت آب های زیرزمینی استان بهتر خواهد شد و در بهبود وضعیت سدها و منابع آبی نیز نقش مهمی خواهد داشت.

وی ادامه داد: مخازن ۱۰ سد بزرگ آذربایجان شرقی ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و ۲۲ درصد آب ورودی به سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.

غفارزاده اظهار کرد: برخی از سدهای بزرگ استان تامین کننده آب شرب هستند که سد علویان مراغه، سد سهند، سد نهند تبریز، سد ستارخان اهر و سد شهید کاظمی بوکان تامین کننده آب شرب کلانشهر تبریز و تعدادی از شهرهای بزرگ آذربایجان شرقی هستند.

وی اضافه کرد: البته سد علویان نسبت به سال قبل هشت درصد تراز منفی دارد ولی متوسط کاهش مخازن ۱۰ سد آذربایجان شرقی در سال جاری ۲۰درصد بوده است.

وی گفت: بر اساس گزارش ایستگاه های مبنا در روان آب ها  و رودخانه های آذربایجان شرقی از آغاز سال آبی امسال (از مهر ماه) تاکنون حدود ۴۵ میلیون متر مکعب آب از مسیر ایستگاه های مبنا عبور کرده که حدود ۲۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=38317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.