4

استفاده از چاشنی انتقاد، دستاویزی برای سهم خواهی/ مخالفت عضو شورای شهر جلفا با تکمیل جاده جلفا- مرند

  • کد خبر : 38838
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
استفاده از چاشنی انتقاد، دستاویزی برای سهم خواهی/ مخالفت عضو شورای شهر جلفا با تکمیل جاده جلفا- مرند
اینکه چرا عضو شورای اسلامی شهر جلفا مخالف تکمیل جاده مرند - جلفا می باشد جای سوال و تامل دارد که این موضوع ریشه در جای دیگر دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، توسعه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و افزایش عمران و آبادانی در مناطق آزاد که به نوعی جزو مناطق حاشیه ای و محروم کشور هستند طبق ماده یک قانون مناطق آزاد یک تکلیف قانونی و در عین حال یک ضرورت منطقی برای عینیت یافتن فرایند توسعه با ثبات اقتصادی در این مناطق و مناطق همجوار آنها می‌باشد.

در این راستا سازمان منطقه آزاد ارس بر اساس منشور توسعه و پیشرفت ارس از ابتدای تاسیس آن بخش مهمی از بودجه سازمانی اش را معطوف به آماده سازی زیرساخت های سرمایه گذاری اجتماعی و اقتصادی نموده  و طی سال های گذشته علیرغم تشدید تحریم ها و افزایش محدودیت بر منابع درآمدی، توسعه زیرساخت های عمرانی و سرمایه گذاری بصورت جدی استمرار داشته است.

سازمان منطقه آزاد ارس در راستای ایجاد این توسعه متوازن و با توجه به اینکه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و یا مسیرهای دسترسی به منطقه آزاد بعنوان یکی از مناطق صنعتی و گردشگری صادارت محور که خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی و گردشگران را در خود دارد، ایجاد، توسعه و تکمیل  زیرساخت‌های اقتصادی را همواره در اولویت فعالیت های خود قرار داده است و آنچه از دل این مطلب بیرون می آید بخشی کوچک از این اقدامات می‌باشد.

آبان ماه سال گذشته براساس قراردادی با قرارگاه خاتم‌الانبیا عملیات اجرایی هفت طرح توسعه‌ای، عمرانی و فرهنگی منطقه آزاد ارس با ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این قرارگاه واگذار شد تا این طرح ها ظرف مدت سی ماه به بهره برداری برسند.

تکمیل مسیر جلفا -مرند، شریان اصلی ایواوغلی-گردیان، فرهنگسرای ارس و آماده سازی بخشی از اراضی ۲۲۰ هکتاری، سایت صنایع سنگین و اراضی و محوطه شهرک صنعتی جانانلو  هفت پروژه ای است که تکمیل عملیات اجرایی آنها  از سوی سازمان منطقه آزاد ارس به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا  واگذار شد.

آنچه پرواضح است این است که از این هفت پروژه ۶ مورد آن در راستای توسعه زیرساخت های عمرانی، زیربنایی، سرمایه گذری و فرهنگی، اجتماعی در داخل محدوده بوده و تنها یکی از این هفت پروژه که همان پروژه احداث جاده مرند جلفا که یکی از الزامات و اولویت های زیرساختی منطقه آزاد ارس بود و از طرفی یکی از مهم ترین مطالبات مردم که  روزانه شاهد تلفات زیادی در این مسیر هستیم. آمارها نشان می دهد طی سه سال اخیر بالغ بر ۲۰۰ مورد تصادفات جاده ای و بیش از ۲۰ نفر فوتی از گذر این جاده ی ناقص به یادگار مانده است. حال اینکه چرا عضو شورای شهر جلفا مخالف تکمیل این جاده می باشد جای سوال و تامل دارد که این موضوع ریشه در جای دیگر دارد.

اما نکته دیگری که این عضو شورای شهر به نقل از سرمایه گذاران شریف منطقه از آن گلایه کرده اند نبود برخی زیرساخت ها در حوزه معابر، فیبر نوری و اساساً عدم وجود زیرساخت های عمرانی و زیربنایی بوده است.

سازمان منطقه آزاد ارس در حوزه های مختلف اقدامات بی نظیری را انجام داده است هرچند با آن مدینه فاضله فاصله بسیاری است ولی اینکه این اقدامات را نادیده بگیریم جای تاسف دارد.

در طی سال های اخیر در زمینه گازرسانی با ایجاد ایستگاه های تقلیل فشار و احداث شبکه گازرسانی بطول حدود ۳۰ کیلومتر، ظرفیت  ۶ برابری گاز در منطقه ایجاد شده است.

همچنین در حوزه فیبر نوری نیز طی چند سال اخیر بالغ بر ۶۰۰ کیلومتر کابل گذاری فیبر نوری و کابل کشی به منظور تامین زیرساخت های مخابراتی در فازهای ۱ و ۲ صنعتی، سایت نمایشگاهی، بلوار ورودی از قره برون تا میدان یادبود، سایت صنایع سنگین، بلوار کلیسا تا پارک کوهستان و همچنین در محدوده منفصل نوردوز انجام یافته است.

در حوزه آبرسانی نیز ۷۰ کیلومتر آب شرب و صنعتی انجام یافته است و موجبات افزایش ۱۲ و نیم برابری تامین آب خام صنعتی ارس نیز فراهم شده است. همچنین بیش از ۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب شهری و صنعتی نیز ایجاد شده است.

هشت پروژه راهسازی و پل، چهار پروژه تاسیسات برقی و مخابراتی، شش پروژه ابنیه و مرمت بناهای تاریخی، ۱۸ طرح مطالعاتی از جمله پروژه ورزشی چندمنظوره ارس و راه آهن جلفا نوردوز-قلی بیگلو و ۲۳ قرارداد امور شهری و روستایی نیز بخش دیگری از اقدامات سازمان منطقه آزاد ارس ظرف پنج سال اخیر در حوزه عمران و زیربنایی می باشد.

احداث چندین چمن مصنوعی در محدوده، احداث سالن ورزشی محدوده خداآفرین، احداث چندین پارک، ایجاد فضاهای سبز شهری و نوسازی مبلمان شهری، آسفالت ریزی کلیه معابر شهرک امیرالمومنین، فازهای یک، دو و سه صنعتی، سایت صنایع سنگین و در دست اجرا بودن تکمیل این مسیرها، کانالیزاسیون مسیل ها، آماده سازی معابر دهکده ورزشی، ، بهسازی جاده های کلیسا- شریان اصلی دشت گردیان، ، اجرای شریان های مواصلاتی شهرک ها و فازهای صنعتی، تعریض جاده های کلیسا، قره برون تا ورودی شهر، آماده سازی شهرک های صنعتی محدوده جلفا و خداآفرین شامل تامین کلیه زیرساخت ها اعم از گاز برق مخابرات آب صنعتی، روسازی اکثر معابر سایت های صنعتی و گلخانه ای که در این گزارش نمی گنجد و خارج از حوصله خوانندگان عزیز نیز می باشد.

همچنین در خصوص واگذاری اراضی بلااستفاده به برخی از افراد که عکس منتشره مربوط به زمین واگذار شده به شرکت مجتمع فر و آلیاژ ارس می باشد نیز ذکر این نکته خالی از لطف نمی باشد که مبنای متراژ زمین واگذاری شده به تمامی شرکت ها بسته به طرح توجیهی و حجم کار مورد نظر و شرکت مذکور نیز پس از ارائه طرح توجیهی و بررسی آن طرح در کمیته اقتصادی و مطابقت با آیتم های سازمان قطعه زمین مورد نیاز بصورت مشروط به انجام تعهدات، در دوران مدیران عامل پیشین به شرکت واگذار شده است.که با توجه به اینکه این شرکت در موعد مقرر برنامه زمانبندی را اجرا ننموده است دعوی حقوقی از سوی سازمان با عنوان خلع و ابطال قرارداد فیمابین در مراجع قضایی مطرح شده است و پرونده در مراجع قضایی تحت رسیدگی می باشد.

در خصــوص نیــروگاه ســیکل ترکیبــی نیز شـاید در ظاهـر قضیـه بگوییـم فقــط تســطیح انجــام شــده اســت ولی  اینکـه بگوییـم اقدامـی انجـام نگرفتـه اسـت درسـت نیسـت. اخــذ مجــوز محیــط زیســت برای آغاز فعالیت این شرکت حــدود ۱۸ مــاه زمــان برده است. اواخر سال گذشته جلســاتی با شرکت برگــزار شــد. خوشـبختانه موارد در حال حـل شـدن هسـت و بزودی شروع فعالیت این نیروگاه که یک پروژه غرورآفرین برای منطقه آزاد ارس و استان است را شاهد خواهیم بود.

لازم به توضیح و تاکید است سیاست سازمان منطقه آزاد ارس در تحویل مشروط اراضی به سرمایه گذاران، تحویل موقت زمین و مشروط به انجام تعهدات می باشد و قطعا اکیپ های فعال در سازمان اراضی تحویلی را در نوبت های متوالی و بازه های یک ساله مورد بررسی قرار می دهند و چنانچه هر یک از سرمایه گذاران تحویل گیرنده زمین، بر اساس برنامه زمان بندی به تعهدات خود عمل نکند بدون اغماض و برخورد گزینشی، مطابقه صورتجلسه تحویل زمین و یا قرارداد عمل خواهد شد.

حال داوری منصفانه خوانندگان عزیز را خواهانیم که چرا این عضو محترم شورای شهر از به به و چه چه و آفرین های پیشین به اَه اَه و انتقاد تند رسیده است؟!

آیا اتفاقی افتاد؟!
امتیازی قطع شد؟!
باید با هوشیاری تحقیق کنیم !

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=38838

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.