4

۳۰ درصد افراد شاغل در کشور دچار بیماری‌های شغلی هستند

  • کد خبر : 40872
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
۳۰ درصد افراد شاغل در کشور دچار بیماری‌های شغلی هستند
عضو انجمن بهداشت حرفه ای و ایمنی کشور گفت: ۳۰ درصد افراد شاغل در کشور دچار بیماری‌های شغلی مانند مشکلات اسکلتی عضلانی، کاهش بینایی، شنوایی و بیماری‌های تنفسی هستند.

به گزارش آژانس خبری تبریز من، احد لطفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت افزود: بیماریهای شغلی از مهمترین مباحثی است که باید مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد زیرا آسیب به سلامت فرد هزینه های درمانی زیادی را به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می کند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال ۲۹ هزار نفر در معادن کشور مشغول بکار هستند و بسیاری از آنها مشکلات ستوان فقرات و بیماریهای تنفسی دارند در حالیکه به سلامت آنها توجه و رسیدگی کامل نمی شوند باید مکانیزمی درنظر گرفته شود تا سلامت آنها به خطر نیافتد، زیرا بیماریهای شغلی مدام العمر فرد را درگیر می کند.

لطفی تصریح کرد: همچنین بسیاری از افراد به دلیل ترس از دست دادن شغلشان، هنگام استخدام بیماریهای خود را ابراز نمی کنند، به عنوان مثال برخی از افراد که مشکل کوررنگی دارند و آتش نشان هستند این پنهان کاری باعث می شود حادثه بروز یافته و هزینه های زیادی به سیستم وارد می شود.

وی با بیان اینکه بحث ایمنی در کنار بهداشت حرفه ای و توجه به بیماریهای شغلی بسیار مهم است، ادامه داد: اصول ایمنی در بسیاری از اماکن مورد توجه قرار نمی گیرد و  لازم است مسوول ایمنی در مکانهایی مانند پمپ بنزین حضور داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و مواد ۸۸ و ۸۹ قانون کار مبنی بر رعایت ایمنی و بهداشت حرفه ای، گفت: بخشی از بازرسی‌ها و خدمات تخصصی ایمنی، با توجه به نیاز اساسی صنایع و کارگاه‌های کشور به نظارت، کنترل و نیاز به ارتقاء سطح ایمنی کشور دارد و باید از مشاوران حفاظت فنی و ایمنی به عنوان بازوهای اجرایی در این بازرسی ها استفاده شود.

لطفی افزود: در پی بروز حوادث متعدد از قبیل حادثه کلینیک سینا اطهر، پالایشگاه نفت تهران، پالایشگاه نفت آبادان، متروپل آبادان و قطار مسافری مشهد- یزد، آتش‌سوزی‌های مکرر شهرک شکوهیه قم و نشت گاز سمی آمونیاک فیروزآباد و غیره لازم بود از پتانسیل موجود مشاورین ایمنی  استفاده شود.

این عضو انجمن بهداشت حرفه ای و ایمنی تصریح کرد: ایجاد دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های دست و پاگیر نباید موجبات دغدغه مندی بیش از ۲ هزار کارشناس فعال در حوزه ایمنی را موجب  شود و لازم است در نظام ایمنی صنایع و کارگاه‌ها، پروانه‌های صلاحیت آنها در جهت تداوم خدمت‌رسانی تخصصی به صنایع تمدید شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=40872

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.