7
دیدار مدیرعامل منطقه آزاد ارس و سرکنسول ایران در نخجوان

ارتباطات ارس و نخجوان بیشتر می‌شود

  • کد خبر : 42114
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
ارتباطات ارس و نخجوان بیشتر می‌شود
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس گفت: ارتباطات منطقه آزاد ارس و حوزه قفقاز با احیای کریدور شمال ـ جنوب بیشتر می‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن مجید کیانی در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با بیان اینکه افزایش تعاملات بین‌المللی ارس در دستور کار این سازمان است اظهار کرد: منطقه آزاد ارس از جایگاه ویژه‌ای در میان مناطق آزاد کشور برخوردار است و تراز تجاری آن مثبت است بر این اساس این روند را باید تقویت کنیم.

وی ادامه داد: تبادلات تجاری و میزان صادرات ارس به کشور‌های حوزه قفقاز باید بیش از میزان فعلی شود و این با حمایت دستگاه دیپلماسی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود به‌ویژه احیای کریدور شمال جنوب ممکن می‌شود.

کیانی ایفای نقش دیپلمات‌های ایران را در کشور‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای احیای کریدور شمال به جنوب و تبدیل جلفا به ثقل ترانزیتی شمال غرب خواستار شد و اظهار کرد: دستور رئیس جمهور برای اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور بسیاری از ناهماهنگی‌های مرزی را رفع خواهد کرد و گمرک باید هماهنگ با سازمان منطقه آزاد ارس عمل کند تا ترانزیت و تجارت تسهیل شود.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس افزود: در حوزه ارتباطات گردشگری، توریسم سلامت، جذب دانشجو برای پردیس‌ها، احیاء ارتباطات ریلی به ویژه استفاده از ظرفیت راه‌آهن نخجوان- تبریز – مشهد و افزایش سطح تجارت با نخجوان هدف‌ها ترسیم شده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان هم با بیان ضرورت تقویت زیرساخت‌های توریسم سلامت در منطقه گفت: ظرفیت توریسم سلامت موجب تقویت گردشگری منطقه آزاد ارس می‌شود.

احمد حسینی توریسم سلامت را یکی از ظرفیت‌های ایران در جذب گردشگر عنوان و خاطرنشان کرد: تبلیغات بیشتر در حوزه گردشگری و ایجاد ظرفیت‌های جدید در ارس به ویژه در حوزه درمانی برای انجام جراحی‌های سرپایی، تشخیص‌ها و معاینات اولیه می‌تواند در افزایش سفر‌ها موثر واقع شود.

وی همکاری‌های علمی، گردشگری، ورزشی، برگزاری مسابقات مشترک و افزایش تعاملات زیست‌محیطی را از دیگر مواردی خواند که در تقویت ارتباطات منطقه آزاد ارس با نخجوان موثر است.

در سال ۲۰۰۲ (۱۳۷۹) ایران، روسیه و هند قراردادی را برای ایجاد کریدور حمل نقل بین المللی شمال جنوب (INSTC) امضا کردند و سپس علاوه بر سه کشور فوق، کشور جمهوری آذربایجان نیز در این مسیر قرار گرفت و در واقع قرار شد مسیر ریلی از سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان عبور کند. البته تنش‌های باکو و ایروان موجب شد تا ۲ مسیر جایگزین آبی و خاکی برای مقابله با تنش‌ها در دستور کار قرار گیرد. یکی از مهمترین مسیرها، کریدور را از طریق بندر‌های ایرانی دریای خزر به صورت مستقیم با روسیه ارتباط می‌دهد.

با این حال کشور‌های دیگر همچون ترکیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، تاجیکستان و حتی عمان، سوریه، اوکراین و بلغارستان نیز همکاری با این گذرگاه مهم را خواستار شدند.

انتهای جنوبی این مسیر به هندوستان و انتهای شمالی آن به روسیه ختم می‌شود و بخش اعظم مسیر خشکی میانی آن در ایران قرار دارد. از طرف دیگر روسیه به راحتی از طریق مسیر‌های ریلی خود، این گذرگاه را به بازار‌های اروپایی متصل می‌کند. این طرح اتصال روسیه و آسیای میانه به هند را هم ممکن می‌سازد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=42114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.