14

ساماندهی ورودی و محوطه مسجد کبود تبریز

  • کد خبر : 42156
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
ساماندهی ورودی و محوطه مسجد کبود تبریز
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی اعلام کرد: ورودی و محوطه مسجد تاریخی کبود تبریز ساماندهی می شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، احمد حمزه‌زاده با اشاره به اینکه در تداوم عملیات سامان‌دهی و مرمتی مسجد تاریخی کبود تبریز، سامان‌دهی ورودی و محوطه این مسجد توسط تیم تخصصی میراث فرهنگی استان در حال انجام است افزود: در این مرحله از عملیات سامان‌دهی، اقداماتی از قبیل اصلاح و تکمیل مسیر ورودی، اصلاح سنگ فرش محوطه و سامان‌دهی درب ورودی ضلع شمالی و جنوبی مسجد کبود در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: برای تسهیل دسترسی  به مسجد کبود و موزه عصر آهن سامان‌دهی مسیر گردشگری این ۲  مکان تاریخی نیز در دستور کار این اداره‌کل است.

مسجد کبود که به فیروزه اسلام در مرکز شهر کهن تبریز معروف است، نمونه بارزی از فرهنگ و هویت تاریخی و اسلامی این شهر است که تاریخ ساخت آن به قرن نهم هجری می‌رسد.
این بنا در منطقه تاریخی و قدیمی تبریز واقع شده است و به دلیل وجود گنبد زیبای فیروزه‌ای و کاشی کاری‌های معرق و لاجوردی به مسجد فیروزه اسلام شهرت دارد.

ساختمان این مسجد بنا بر کتیبه سر درب آن به سال ‎ ۸۷۰هجری قمری مربوط می‌شود که در آن سال توسط همسر سلطان جهانشاه مقتدرترین حکمران سلسله ˈقره قویونلوهاˈ که فردی شاعر و زیباپسند بوده بنا شده است.
آرامگاه جهانشاه و نزدیکان وی در انتهای شبستان کوچک در داخل سرداب این مسجد قرار گرفته است.

در کاشیکاری آن رنگ لاجوردی و بیشتر آن نیز از قطعات شش ضلعی استفاده شده و تمام سطح سقف آن هم زرنگار (نقاشی با آب طلا) است و کف شبستان‌های این مسجد باشکوه به احتمال قوی مرمرین بوده است.

بنای اصلی ساختمان مسجد دارای صحن وسیعی است که در آن آثاری از مجموعه‌ای از بنا‌های مدرسه، حمام، خانقاه و کتابخانه ساخته شده است.

گنبد‌های این مسجد یک بار در سال ‎ ۱۱۹۳هجری قمری به دلیل زلزله فرو ریخت و خراب شد و براساس گزارش‌های محلی مرمت و بازسازی این مسجد به منظور حفاظت بخش‌های باقیمانده شامل طاق‌ها و پایه‌ها در سال ‎ ۱۳۱۸شمسی آغاز شد.
مسجد کبود تبریز به تاریخ ۱۳۱۰ و با شماره ۱۶۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=42156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.