10

صنعت خودروسازی آذربایجان‌شرقی در مسیر تکامل

  • کد خبر : 42547
  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
صنعت خودروسازی آذربایجان‌شرقی در مسیر تکامل
تکمیل زنجیره صنعت خودروسازی در آذربایجان شرقی اهمیت ویژه ای دارد زیرا در این حوزه افراد زیادی مشغول به کار هستند و همچنان ظرفیت اشتغال‌زایی مناسبی در این حوزه وجود دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، بدون تردید با حرکت صنعت خودروسازی به سمت تکمیل زنجیره، روح و روان اقتصاد استان نیز متحول خواهد شد رویدادی که به نوعی تبدیل به یکی از مطالبات مهم مردم شده است و به جرأت می‌توان گفت که تمام صنعتگران استان در انتظار این اتفاق مهم هستند.
حمایت از سرمایه‌گذاران آذربایجان‌شرقی برای ورود به صنعت خودرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تبریز در حوزه صنعت خودروسازی جایگاه بسیار خوبی در کشور دارد، به خبرنگار مهر می‌گوید: در تبریز برای تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو ظرفیت وجود دارد ولی در حال حاضر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود.
سیدرضا فاطمی امین می‌افزاید: اگر سرمایه گذاران امسال حتی برای تولید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ورود پیدا کنند قطعاً از این موضوع حمایت می‌کنیم تا این صنعت رونق بگیرد.

راه‌اندازی خط بدنه و رنگ خودرو تا پایان سال
در این زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان شرقی ظرفیت بسیار زیادی در تکمیل زنجیره صنعت خودروسازی دارد، به خبرنگار مهر می‌گوید: دو شرکت خودروساز سواری با ظرفیت تولید ۳۳۰ هزار دستگاه خودروی سواری با میزان اشتغال دو هزار و ۴۰۰ نفر در استان وجود دارد.
صابر پرنیان می‌افزاید: براساس آمار حدود ۳۰ درصد قطعات مورد نیاز کشور در این استان تولید و عرضه می‌شود و در این میان بخش عمده‌ای از این واحدها براساس قراردادهای منعقد شده با شرکت‌های بزرگ خودرویی کشور، تأمین قطعات خودروهای تولیدی این شرکت‌ها را بر عهده دارند.
وی ادامه می‌دهد: در آذربایجان شرقی حداقل ۱۷۰ واحد صنعتی قطعه سازی با میزان اشتغال پنج هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی می‌افزاید: ظرفیت اسمی واحدهای قطعه ساز استان حدود ۳۵ میلیون عدد قطعه در سال است.
پرنیان می‌گوید: اولین برنامه در حوزه خودروی سواری راه اندازی خط بدنه و رنگ خودرو به ویژه خودروی سمند است در این زمینه اعلام آمادگی شده که این قابلیت در استان وجود دارد.
وی اظهار می‌کند: موضوع راه اندازی خط تولید با مکاتبات مختلف از طریق استانداری و سازمان صمت به معاون خودرویی وزیر پیشنهاد شده است و پیش بینی می‌کنیم حتماً تا پایان سال این موضوع در استان اتفاق بیفتد یعنی به عبارتی عمق ساخت داخل استان در حوزه خودرو افزایش می‌یابد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی می‌افزاید: با راه اندازی خط تولید رنگ و بدنه خودرو تنها یکی از حلقه‌های تولید خودرو در استان تکمیل می‌شود و این تکمیل صد درصدی نیست مانند شرکت مس در استان که هنوز استقلال کامل انجام نشده است.
پرنیان می‌گوید: باید موضوع استقلال تولید را در صنعت خودروی استان پیگیری کنیم تا با برنامه‌های خود بتواند کارها را انجام دهد، استقلال به این معنی که بتوانند در حوزه‌های مختلف، تصمیم گیری کاملی داشته باشند برای مثال اگر برای تولید خودرو، قطعه‌ای نیاز باشد دیگر نیازی به بروکراسی خاص نباشد و بتوانند این قطعه را از استان و یا هر جای دیگری تأمین کنند.

ایجاد خودروساز سوم در مرحله صدور مجوز است
پرنیان با اشاره به اهمیت ایجاد خودروساز سوم در رشد و توسعه اقتصادی استان اظهار می‌کند: ایجاد خط تولید خودروی سواری به وسیله یک شرکت دیگر در مرحله صدور مجوز است که البته در این زمینه سختگیری وزارتخانه در صدور مجوز موجب ناراحتی سرمایه گذاران در استان شده است برای مثال سرمایه گذاران می‌گویند یک شرکت دیگر بعد از ما کارهای مربوط به اخذ مجوز را شروع کرد ولی قبل از ما مجوزشان صادر شد.
وی می‌افزاید: در سفر معاون صنایع عمومی وزارت صمت و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان برای پیگیری این موضوع قول مساعد داده شد بنا بر این امیدواریم به زودی این مجوز را اخذ کنیم.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تولید خودروهای سنگین و سواری می‌گوید: برنامه ما در تولید خودروی سواری موضوع بدنه و ایجاد خط تولید برای یک خودروی اقتصادی جدید است که اکنون در مرحله صدور اخذ مجوز است.

تکمیل زنجیره تولید خودروهای سنگین در آذربایجان‌شرقی
پرنیان با بیان اینکه زنجیره تولید خودروهای سنگین در استان تکمیل شده است، تاکید می‌کند: در استان هشت واحد خودروسازی اتوبوس، مینی بوس، کامیون و کامیونت با ظرفیت حدود ۱۵۰ هزار دستگاه فعالیت می‌کنند که در این زمینه برای هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی می‌گوید: در تکمیل زنجیره خودروهای سنگین و تجاری کارهای خوبی انجام شده است.
وی با بیان اینکه با تولید یک خودروی کامل در استان تبدیل به قطب سوم خودرو می‌شویم، می‌افزاید: در حال حاضر یک شرکت با تولید گیربکس و شرکت دیگر با تأمین موتور یورو ۵ بخشی از زنجیره تولید کامیون کشنده فاو را در استان بر عهده دارند.

ظرفیت بالای آذربایجان‌شرقی برای تولید خودرو
اما در همین زمینه رئیس انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه‌های صنعتی و خودرو تبریز با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی برای تولید خودرو در استان وجود دارد، به خبرنگار مهر می‌گوید: اگر محیطی فراهم شود که با بروکراسی‌های اداری، سرمایه گذاران فراری نشوند استعداد خوبی برای تولید خودرو در استان وجود دارد.
یونس اکبرپور پایدار با اشاره به مشکلات اکثر واحدهای صنعتی استان می‌افزاید: مشکل عمده واحدهای صنعتی کمبود منابع مالی و پایین بودن سرمایه در گردش است که به منظور ایجاد تحول و تغییر مثبت در رونق تولید باید میزان سرمایه در گردش در این بخش افزایش یابد.
وی فرسوده بودن ماشین آلات صنعتی را یکی دیگر از مشکلات مهم واحدهای قطعه سازی استان دانسته و تاکید می‌کند: برای اینکه مشکلات حل شود باید به واحدهای صنعتی پول تزریق شود ولی متأسفانه بانک‌ها برای اعطای تسهیلات همکاری نمی‌کنند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=42547

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.