4

نخبگان بسیجی تبریز فناوری تغییر شکل ورق‌های فولادی را بومی‌سازی کردند

  • کد خبر : 43339
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
نخبگان بسیجی تبریز فناوری تغییر شکل ورق‌های فولادی را بومی‌سازی کردند
محققان و جوانان بسیجی فعال در معاونت بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا موفق شدند با انجام مهندسی معکوس رول فورمینگ(تغییر شکل ورق های فولادی) را بومی سازی کنند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، نخبگان حوزه صنعت و مکانیک آذربایجان شرقی با هدف بی نیازسازی صنعت کشور از کشورهای خارجی، اقدام به طراحی و ساخت (مهندسی معکوس) برخی قطعات پر مصرف خارجی در حوزه صنعت کشور کرده و موفق شدند اکثر این طرح ها را طی ماه های اخیر عملیاتی کنند.

مسئول مرکز رشد ساخت و تولید شهید عابدی معاونت علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، بومی سازی قطعات صنعتی را یکی از دستاوردهای مهم این مرکز عنوان و اضافه کرد: بدنه لوازم خانگی، صنایع نظامی، وسایل نقلیه عمومی، واگن های قطار، بدنه ماشین آلات سنگین، شکل دهی فلزات و ورق ها، پروفیل، گارد ریل، صنعت تولید و تجهیز نیروگاه های خورشیدی، تجهیزات ذخیره سازی محصولات غذایی و دارویی و انبارها و تجهیزات مربوط به ذخیره اسناد و مدارک را از جمله کاربردهای طرح بومی سازی رول فورمینگ بیان کرد.

شهرام عالی پور با بیان اینکه رول فرمینگ ورق، فرآیندی است که طی آن ورق های فولادی نظیر گالوانیزه، ورق های سرد و استیل توسط دستگاه مخصوصی به اشکال مختلفی تبدیل می شوند، گفت: محصولاتی که توسط رول فرمینگ ورق تولید می شوند، می توانند به هر شکلی که نیاز باشد نظیر انواع پروفیل های فلزی، لوله، ورق طرح دار و غیره شکل دهی شوند.

وی اظهار داشت: رول فرمینگ در حوزه صنعت به روش های تغییر شکل دادن ورق فلزی به واسطه دستگاه رول فرمینگ گفته می شود.

عالی پور ادامه داد: در طی این عملیات ورق های فلزی روی شفت های دستگاه که با یاتاقان مهار شده اند، جای گذاری شده و سپس با توجه به نوع قالب و روش مورد نظر، ورق ها به فرم دلخواه تولید می شوند.

به گفته وی رول فرمینگ ورق، یک روش نوین، بهینه و کاملا” انعطاف پذیر است که تولید هر طرحی روی ورق های فلزی را امکان پذیر می کند.

عالی پور با اشاره به اینکه در مرکز رشد و فناوری، ساخت و تولید شهید خداشکر عابدی معاونت علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا به دلیل در دست داشتن دانش فنی خط تولید رول فرمینگ، طراحی و ساخت در ابعاد مورد نیاز واحدهای تولیدی امکان پذیر است، یادآور شد: ویژگی منحصر به فرد این خط دارا بودن کنترلر PLC و راحتی دستورات برای اپراتور می باشد.

وی ارزش هر ماشین آلات تولیدی در مجموعه مرکز رشد و فناوری شهید عابدی تبریز را ۶۰ درصد قیمت تمام شده محصولات مشابه خارجی بیان کرد و افزود: با تولید این فناوری در تبریز به راحتی می توان از واردات ۳۰ درصد ماشین آلات صنعتی به کشور جلوگیری کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=43339

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.