8

هم‌افزایی برای پویایی تولید دانش بنیان در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 43480
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
هم‌افزایی برای پویایی تولید دانش بنیان در آذربایجان‌شرقی
سفر روز گذشته سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور به آذربایجان‌شرقی و افتتاح طرح‌های فناور، نشان داد که هم‌افزایی لازم برای پویایی هر چه بیشتر حوزه دانش بنیان در این خطه وجود دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، هر چند آذربایجان شرقی بنا بر آمار و ارقام منتشر شده، از نظر کمی در رتبه پنجم کشوری از منظر تعداد شرکت های دانش بنیان و فناور قرار دارد، اما مدیریت ارشد استان می گوید که کیفیت موجود در این حوزه راضی کننده نیست و باید گام های بلندتری برای ارتقای جایگاه این خطه در این حوزه راهبردی و آینده محور برداشته شود.

مدیریت ارشد آذربایجان شرقی به عنوان نماینده عالی دولت در این خطه در طول یک سال اخیر کوشیده است با ترغیب و تشویق بیشتر در حوزه دانش بنیان برای تحقق شعار سال اقدامات عملی کند؛ عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی برای این منظور در این مدت، دیدارها و جلسات کاری متعددی با معاون علمی و فناوری رییس جمهور در تهران داشته که نتایج آن به شکل برگزاری جلسات هم اندیشی با فعالان دانش بنیان و فناور استان و تلاش برای میدان دادن بیشتر به آنان نمود یافته است .

در همین حال ناظران محلی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز آذربایجان شرقی در همسایگی با منطقه قفقاز، ترکیه و عراق می گویند که هر گونه پویایی در حوزه تولید دانش بنیان می تواند علاوه بر کمک به رشد اقتصادی بیشتر این خطه، به بسترسازی برای صادرات بیشتر محصولات دانش بنیان و فناور کشورمان به جغرافیای وسیعی از کشورها، بازار اوراسیا و اروپا، منجر شود.

بنا بر اعلام پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، از سال ۱۳۹۷ تاکنون تعداد شرکت های دانش بنیان زیر نظر پارک از ۹۲ مورد به ۲۲۹ مورد افزایش یافته و شمار شرکت های مستقل دانش بنیان و فناور استان نیز در این مدت از ۱۱۲ مورد به ۴۷۶ شرکت افزایش یافته است.

میزان اشتغال زایی شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در زمان حاضر پنج هزار و ۱۷۰ نفر می رسد، ضمن اینکه تاکنون ۲ صندوق پژوهش و فناوری نیز در استان اره اندازی شده است.

با این نگاه، معاون علمی و فناوری رییس جمهور دیروز سفر کاری شلوغ یکروزه ای را به آذربایجان شرقی انجام داد که حاصل آن بازدید از چندین واحد تولیدی دانش بنیان، افتتاح چندین طرح در این حوزه و شرکت در جلسات کاری مرتبط با اقتصاد دانش بنیان بود.

 

هم‌افزایی برای پویایی دانش بنیان در آذربایجان‌شرقی

از افتتاح سه خانه خلاق در آذربایجان شرقی تا اختصاص ۶۰ هکتار زمین برای توسعه دانش بنیان 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور دیروز در نخست ساعات حضورش در تبریز، هشتادمین خانه خلاق کشور  را در این کلان شهر افتتاح کرد؛ در این آیین همچنین خانه های خلاق شهرستان های مرند و سراب نیز به شکل ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

با حضور ستاری همچنین خط تولید جلبک استراتژیک اسپیرولینا به روش بیوفنس در تبریز به بهره برداری رسید؛ این طرح به همت یک شرکت دانش بنیان با هزینه ۲۵ میلیارد ریالی راه اندازی شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر به آذربایجان شرقی همچنین از دستگاه تصفیه هوا با جلبک که نخستین بار در تبریز طراحی و ساخته شده است و پنج طرح فناورانه در مرکز رشد مشترک پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز رونمایی کرد.

انعقاد و امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی کارخانه نوآوری تبریز با شهرداری تبریز به عنوان مطالبه دیرین فعالان حوزه دانش بنیان و فناور آذربایجان شرقی از دیگر دستاوردهای سفر یکروزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به آذربایجان شرقی بود.

شهردار تبریز در آیین امضای این تفاهم نامه با اشاره به اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور اظهار کرد: در راستای لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در بحث دانش بنیان و همچنین نیاز مبرم کلانشهرهای کشور به فناوری های نوین دنیا جهت ارتقای خدمت رسانی به شهروندان، تفاهم‌نامه‌ای برای راه اندازی کارخانه نوآوری در شهرداری تبریز انعقاد شد.

یعقوب هوشیار ادامه داد: تبریز به جهت همجواری با کشورهای مختلف می‌تواند در بحث حضور در عرصه‌های بین المللی علمی و فنی فرصت‌های خوبی داشته باشد. شهردار تبریز عنوان کرد: کارخانه نوآوری تبریز ماحصل ارتباط عمیق زنجیره صنعت، دانشگاه و شهرداری به مثابه نیروی محرکه اینها خواهد بود و امیدواریم این کارخانه شروع کننده یک حرکت علمی و دانش بنیان در تبریز داشته باشد.

وی با اشاره به محل این کارخانه در خیابان ارتش ادامه داد: این کارخانه در قلب تبریز است و در مجاورت دو دانشگاه با سابقه ما یعنی دانشگاه تبریز و دانشگاه هنر قرار گرفته است که مساحت آن یک هکتار و در قالب هشت سوله است که با اولویت‌های دولت محترم راهبری خواهد شد.

وی افزود: به دستور استاندار محترم این محل را آماده کردیم و از طرفی در سفر رییس محترم جمهور به تبریز قول تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال به این پروژه داده شده بود که از معاون محترم درخواست می‌کنیم کمک کنند این مبلغ تخصیص یابد تا این فرایند مبارک به نتیجه برسد.

 

هم‌افزایی برای پویایی دانش بنیان در آذربایجان‌شرقی

برنامه ریزی برای ارتقای جایگاه آذربایجان شرقی به رتبه دوم کشوری

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این باره گفت: سال گذشته با به دست گرفتن سکان مدیریت استان، برای برون رفت از وضع موجود با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های استان در راستای بهره مندی از استعدادها، خلاقیت ها و ابتکارات شرکت های دانش بنیان، ستاد اقتصاد دانش بنیان در آذربایجان شرقی تشکیل شد.

عابدین خرّم افزود: طرح اقدام برای سند قبلی اقتصاد دانش بنیان استان نوشته شد و بعد از شکل گیری حوزه های نوآوری دانش بنیان با رسته های فعال، برنامه ریزی مناسب ارتباط بین حوزه نوآوری و صنعت انجام شد.

وی ادامه داد: برای ارتقای جایگاه آذربایجان شرقی در اقتصاد دانش بنیان، نوآوری و اشتغال آفرینی براساس اسناد بالادستی و چشم انداز استان، اقدامات لازم انجام شده است.

خرّم گفت: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای رشد و توسعه اقتصادی، حل مشکلات توسعه استان از طریق استفاده از ظرفیت های فناوری، نوآوری و دانش بنیان، ایجاد اشتغال برای دانشجویان و متقاضیان با حمایت از خدمات دانش بنیان مورد توجه است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه توسعه صادرات فناوری برای کشورهای منطقه و سایر کشورها با ایجاد هاب صادراتی، ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده پیش بینی می کنیم تا پایان دولت سیزدهم، آذربایجان شرقی به رتبه دوم کشوری در حوزه دانش بنیان ارتقا پیدا کند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: تمامی مجموعه های دولتی، بخش خصوصی و مراکز رشد در آذربایجان شرقی با هماهنگی و هم افزایی بیشتر در حوزه اقتصاد دانش بنیان تلاش می کنند با خلق ثروت استان را به جایگاه اصلی خود در این حوزه برسانند.

 

اختصاص۶۰ هکتار از اراضی شهرک شهید سلیمانی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز با اشاره به لزوم توسعه فضای فیزیکی پارک علم و فناوری استان، از تخصیص ۶۰ هکتار از اراضی شهرک شهید سلیمانی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان خبر داد.

عبدالرضا فلاح با اشاره به وجود ۲۲۹ شرکت دانش بنیان در استان اظهار داشت: نبود نقشه راه و امکان پایش آن، عدم تناسب توسعه استان با الزامات حوزه فناوری، کمبود بازیگران حوزه و فعالیت محدود و کمرنگ بازیگران موجود و فقدان تمرکز راهبردی برای توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری از مهم‌ترین چالش‌های حوزه دانش بنیان آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شوند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در سطح استان برای تسهیل فرآیند فعالیت‌های این حوزه در آذربایجان‌شرقی نیز گفت: به‌روزرسانی سند راهبردی پنج ساله علم و فناوری استان، تقسیم استان به ۱۰ رسته و پهنه و مشخص کردن اولویت‌ها و تعیین دستگاه‌های مسؤول و واحدهای پیشرو در هر پهنه و تشکیل ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال‌آفرین در راستای راهبری متمرکز امور از جمله اقداماتی بوده که با انجام آنها تلاش شده تا روند فعالیت‌های دانش بنیان استان تسهیل شود.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی توسعه فضای فیزیکی پارک علم و فناوری، تخصیص ۶۰ هکتار از اراضی شهرک شهید سلیمانی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان، توسعه مرکز علم و فناوری ربع رشیدی، راه‌اندازی کارخانه نوآوری تبریز، ایجاد مجتمع نوآوری و مهارت تبریز توسط مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و تاسیس خانه‌های خلاق را از دیگر اقدامات انجام شده با رویکرد توسعه و تقویت فعالیت‌های حوزه دانش بنیان استان عنوان کرد.

وی با تأکید بر اهمیت توسعه نهادهای مالی حوزه دانش بنیان و فناوری آذربایجان‌شرقی متذکر شد: افزایش سرمایه صندوق پژوهش و نوآوری استان و نیز صندوق منطقه آزاد ارس، توسعه صادرات نوآوری از طریق ایجاد هاب صادراتی و تبدیل فناوری، برگزاری رویدادهای صادراتی و شتاب‌دهنده صادراتی و ایجاد خانه نوآوری در جمهوری آذربایجان و ارمنستان از جمله درخواست‌هایی هستند که می‌توانند نقشی پر رنگ در این زمینه داشته باشند.

فلاح، حمایت از شکل‌گیری نهادهای صادراتی با توجه به ظرفیت‌های استان، حمایت از تخصصی شدن مراکز نوآوری و تکمیل زنجیره ارزش، حمایت مادی و معنوی از نمایشگاه رونیتکس برای تبدیل شدن به دومین رویداد ملی فناوری کشور، تکمیل فضاهای نوآوری و حمایت از شکل‌گیری پروژه‌های پیشران را بخشی از نیازمندی‌های آذربایجان‌شرقی در زمینه توسعه فعالیت‌های دانش بنیان برشمرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=43480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.