8

هفت دستگاه شتابنگار برخط در آذربایجان شرقی نصب می‌شود

  • کد خبر : 43610
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
هفت دستگاه شتابنگار برخط در آذربایجان شرقی نصب می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه ایستگاه های شتابنگار زلزله در استان، گفت: هفت دستگاه شتابنگار برخط در مناطق خمارلو، قره آغاج، عجب شیر، تیکمه داش، ترک و ۲ نقطه جدید در تبریز نصب می‌شود

به گزارش آژانس خبری تبریزمن،

امیر بخشی زاده، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه هماهنگی لازم با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جهت توسعه ایستگاههای شتابنگار در استان انجام شده است، افزود: آذربایجان شرقی جزو استان های لرزه‌خیز کشور است و توسعه و نصب دستگاه‌های شتاب‌نگار در مناطق مختلف استان ضروری بوده و داشتن شبکه ای متراکم از دستگاه های شتابنگار و لرزه نگاری باعث ثبت و مطالعه دقیق تر زمین لرزه ها می شود.

وی ایجاد شبکه شتابنگاری و لرزنگاری فعال زلزله در استان را اقدام مهم در بحث زلزله دانست و اظهار داشت: طی سه سال گذشته توسعه شبکه شتابنگاری استان با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران به ویژه اداره کل راه و شهرسازی آغاز شده و تاکنون ۲۸ دستگاه شتابنگار برخط در سه فاز مختلف در تبریز و مناطق لرزه خیز استان نصب شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: زیرساخت لازم برای نصب هفت ایستگاه شتابنگار برخط دیگر در فاز چهارم فراهم شده است که با نصب آن ها، تعداد این ایستگاه‌های برخط به ۳۵ ایستگاه و مجموع دستگاههای شتابنگار استان به ۷۷ ایستگاه می رسد.

بخشی زاده، انجام مطالعات بررسی بلایای زمین شناختی و شناسایی و تهیه نقشه های گسل ها و مناطق لرزه خیز، ریز پهنه بندی لرزه ای شهرستانهای استان از جمله تبریز، مراغه، مرند و میانه، تحلیل آسیب پذیری و بهسازی لرزه ای ساختمان نهادهای دولتی در سطح استان را از اقدامهای موثر این اداره کل جهت پیشگیری و کاهش خسارت های ناشی از زلزله در استان اعلام کرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن فلات آذربایجان در شرق دریاچه ارومیه، یادآوری کرد: زلزله‌های متعدد رخ داده در این استان از جمله زلزله اهر و ورزقان و بخش مرکزی این فلات با چهار گسل مهم و بزرگ از نوع گسل های امتدادلغز در بخش شمال با گسل ارس، در شرق با گسل آستارا- اردبیل، در جنوب و غرب با گسل تبریز و در جنوب و جنوب شرق با گسل فیروزآباد یا گسل میانه- اردبیل مواجه ساخته است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: یکی از نکات مهم در بحث مقابله با حوادث، تقویت فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث، ارائه آموزش‌های همگانی در جهت ایجاد و ارتقاء آمادگی افراد در برابر حوادث غیرمترقبه و نحوه مواجه شهروندان با حوادث و بلایای طبیعی است.

بخشی زاده، ادامه داد: در این راستا و برای ارتقای سطح ایمنی جامعه در مقابله با حوادث و بلایای طبیعی دوره‌های آموزشی برای دستگاه های اجرایی توسط متولیان امر از سوی این اداره کل برگزار شده است.

وی اظهار داشت: استفاده از مصالح مرغوب و باکیفیت، به‌کارگیری فناوری‌های جدید، سبک‌سازی و صنعتی‌سازی ساختمان‌ها و رعایت ضوابط اجرای آیین نامه مقاوم سازی ساختمان ها (آیین نامه ۲۸۰۰) تاثیر به سزایی در کاهش خسارت مخاطرات زمین لرزه ها خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=43610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.