7

سموم کشاورزی پاشنه آشیل صادرات کشمش

  • کد خبر : 43704
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
سموم کشاورزی پاشنه آشیل صادرات کشمش
آذربایجان شرقی از کانون‌های تولید و صادرات خشکبار کشور به ویژه کشمش محسوب می شود اما تجار استان با وجود سهم ۳۵ درصدی از صادرات این محصول به دلیل رعایت نکردن برخی الزامات جهانی در مرحله تولید و فراوری با دغدغه‌ها و موانعی در مسیر فعالیت خود مواجهند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، مصطفی حدادی، صادر کننده محصولات کشاورزی در نشست بررسی مشکل صادرات کشمش ملکان در کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با تاکید بر اهمیت کیفیت و رعایت استانداردها در محصولات کشاورزی اظهار کرد: با وجود اینکه در سال های گذشته به کشاورزان منطقه ملکان تذکر لازم در مورد عدم استفاده از سم لاروین (مخصوص پنبه) برای کشمش داده شد اما استفاده از این سم همچنان رواج دارد و تبعات منفی در صادرات کشمش ملکان به بار آورده است.

وی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان کشمش تعهدی را به مراجع مربوطه در کشورهای هدف صادرات می دهند که در صورت اثبات وجود سموم غیرمجاز، محصول معدوم می شود.

محمدنقی هنربر، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم با اشاره به کاهش ۵۶ درصدی صادرات خشکبار کشور و ۳۵ درصدی از این استان در چهار ماهه اول سال جاری گفت: ۷۰ درصد ترکیب کالاهای صادراتی گروه خشکبار را کشمش تشکیل می دهد و دلیل عمده کاهش صادرات به عواملی همچون کاهش تولید ناشی از خشکسالی، عوارض نیم درصد آب مجازی در صادرات، میزان بالای باقیمانده سموم و قیمت تمام شده بالا بازمی گردد.

وی معتقد است: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی با قیمت ارز بازار آزاد تامین می شود، در بازگشت ارز حاصل از صادرات باید استثنائاتی در قیمت ارز بازگشتی در نظر گرفته شود.

حدادی، صادرکننده محصولات کشاورزی هم با بیان اینکه در صورت اختلال در صادرات خشکبار و سایر محصولات کشاورزی، معیشت جمعیت قابل توجهی از کشاورزان و کارگران صنایع تبدیلی به مخاطره می افتد، گفت: مشکل تامین محصولات صادراتی کشاورزی با قیمت ارز آزاد و عرضه ارز حاصل از صادرات با تفاوت بسیار در سامانه نیما را چالش و مانع عمده صادرات این محصولات عنوان کرد و خواستار رفع این معضل جهت توجیه دار بودن و تداوم صادرات در این بخش شد.

حسن قالیچه باف، یکی دیگر از صادرکنندگان محصولات کشاورزی در تبریز هم با اشاره به اینکه تامین کالای صادراتی در بخش کشاورزی با نرخ بازار آزاد و بازگشت ارز با نرخ های پایین تر و به زیان صادرکننده انجام می شود، گفت: در گذشته، زیان ناشی از تفاوت نرخ ارز آزاد و نیمایی در رفع تعهد ارزی صادرات کشاورزی از طریق خرید ارز حاصل از صادرات با نرخ آزاد توسط بانک مرکزی پوشش داده می شد اما با عدم تداوم این امر، صادرات کشاورزی با تهدید رو به رو شده است.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان به رغم شرایط سخت تحریمی، همواره در جهت توسعه صادرات کوشیده اند، خواستار تشکیل کمیته ای ویژه متشکل از مسئولین رسمی و تعدادی از صادرکنندگان شاخص جهت پیگیری جدی مشکلات صادرات شد.

تداوم حضور در بازارهای صادراتی مستلزم کاهش قیمت تمام شده 

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به حجم بالای ضایعات در بخش کشاورزی استان از جمله حجم ۱۸درصدی ضایعات در برداشت و فرآوری انگور به لزوم توجه به قیمت تمام شده پایین این محصول با توجه به رقابتی بودن بازارهای صادراتی تاکید کرد.

سید یوسف حسینی بر لزوم توجه به بحث رقابت پذیر کردن و ارتقاء شاخص های کیفی محصولات کشاورزی کشور جهت حضور پایدار در بازارهای هدف تاکید کرد و افزود: برخی رقبای صادراتی ما با پایین آوردن عمدی قیمت در بازارهای صادراتی، کالاهای ما را غیررقابتی می کنند از جمله اقدام اخیر آمریکا که با پایین آوردن عمدی قیمت محصول پسته درصدد حذف رقبای خود از بازارها است.

وی با اشاره به نزدیک بودن فصل برداشت انگور شهرستان ملکان، در خصوص تعیین قیمت خرید انگور از کشاورز گفت: قیمت ها نباید به نحوی تعیین شود که موجب غیر رقابتی شدن محصول در صادرات شود که در این صورت هم صادرکننده و هم کشاورز آسیب خواهند دید.

حسینی، در خصوص واردات موقت کشمش از ازبکستان و هند و پردازش و صادرات مجدد آن گفت: این امر به زیان بخش کشاورزی بوده و موجب تضعیف کشاورزان می شود.

حسن قالیچه باف، صادر کننده محصولات کشاورزی هم با اشاره به رقابتی بودن بازارهای صادراتی و همچنین فراهم کردن بسترهای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران خارجی جهت تولید و فرآوری کشمش توسط برخی رقبا همچون ازبکستان، بر لزوم اهتمام به کاهش قیمت تمام شده تاکید کرد.

 

 صادرکنندگان خشکبار مناطق کم برخوردار مشمول مشوق های صادراتی شوند
رئیس فراکسیون مناطق محروم کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای مناطق محروم و کم برخوردار، مشوق های ویژه ای از جمله معافیت های مالیاتی جهت سرمایه گذاری مصوب شده است، گفت: می توانیم برای صادرات این مناطق نیز مشوق هایی در نظر بگیریم تا هم صادرکننده تشویق شود و هم برای تولید کننده و کشاورز انگیزه تولید بیشتر را ایجاد کنیم.

سیدعلی موسوی، از عدم وجود برنامه تولید در وزارت جهاد کشاورزی و متضرر شدن کشاورزان انتقاد کرد و گفت: عدم وجود برنامه تولید در وزارت جهاد کشاورزی برای مناطق محروم و ضعف پیش بینی تولیدات کشاورزی موجب شده است که کشاورزان نقش خیرین را ایفا کنند و هر سال محصولاتی را تولید می کنند و به دلیل حجم تولید بالا که نامتناسب با حجم مصرف است مجبور به عرضه با قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده می شوند .

نماینده مردم شهرستان ملکان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید انگیزه و روحیه تولید کنندگان از بین برود گفت: با برنامه ریزی صحیح باید از انگیزه و روحیه صنعتگران و تولیدکنندگان در راستای رشد و توسعه کشور استفاده کنیم.

۳۵ درصد صادرات کشمش کشور سهم آذربایجان شرقی است

مدیر دفتر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به سهم ۳۵ درصدی استان از صادرات کشمش، اظهارکرد: در سایر استان ها، مصرف انگور، عمدتا به شکل کنسانتره، تازه خوری و آبمیوه بوده اما در استان ما به صورت عمده به کشمش تبدیل می شود .

منوچهر رحمانی با اعلام اینکه میزان تولید انگور کشور سالانه ۳ میلیون تن و ۴.۵ درصد تولید جهان است، گفت: رتبه ایران از لحاظ تولید انگور در جهان ۱۱ بوده و از لحاظ صادرات کشمش رتبه سوم را بعد از آمریکا و ترکیه دارد.

مدیر دفتر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه این سازمان، در راستای امکان برنامه ریزی تجاری، آمار تولید محصولات کشاورزی و همچنین آمارهای مرتبط با مصرف داخل استان و مازاد مصرف استان را پیش بینی کرده و ماه به ماه بازنگری آن ها را به دلیل حوادث احتمالی و عوامل موثر انجام ‌می دهد، برآورد سال ۱۴۰۱ تولید محصول انگور استان را ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: ۷۰  تا ۸۰ درصد تولید مربوط به شهرستان ملکان است.

وی ادامه داد: چند ماه قبل از برداشت محصولات کشاورزی در استان با تشکیل جلسات متعدد با سازمان تعاون روستایی، صندوق توسعه کشاورزی، فرمانداری، نمایندگان مجلس و تجار و صاحبان صنایع تبدیلی هر شهرستان، در خصوص وضعیت تولید و توزیع تدابیری اتخاذ می کنیم تا غافلگیر نشویم.

رحمانی خاطرنشان کرد: کشاورزی قراردادی از برنامه های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی است و جهت اجرای آن، تجار می توانند محصولات مورد نیاز بازارهای خارحی را شناسایی و با عقد قرارداد با کشاورزان کمیت مورد نیاز و تولید منطبق بر کیفیت و استانداردهای بازارهای هدف را انجام دهند.
توجه به کیفیت و استاندارد لازمه صادرات پایدار

ایاز برنو، سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد انگور تولیدی کشور صادر می شود و این محصول نقش پیشران را در صادرات خشکبار ایفا می کند، گفت: لازم است هم تولیدات، کیفی و منطبق با استاندارد بازارهای هدف باشد و هم کشاورزی قراردادی در تولید انگور اجرا شود تا نقش این محصول در اقتصاد کشور و ارزآوری تداوم یابد.

هزینه های فرآوری کشمش بسیار بالا است

جعفری، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ملکان با بیان اینکه قیمت تمام شده و هزینه های فرآوری کشمش بسیار بالا است، ادامه داد: هزینه های فرآوری اعم از هزینه گوگرد، پودر سبزه، روغن سبزه و هزینه نیروی انسانی در ازای فرآوری هرکیلو کشمش، ۷۰۰۰ تومان است که با توجه به افزایش ۳ برابری هزینه های سمپاشی نسبت به سال گذشته، انتظار می رود که قیمت انگور و کشمش نیز ۳ برابر شود.
وی با اشاره به اینکه شهرستان ملکان با عنوان سرزمین خوشه های طلایی مشهور است، گفت: میزان باغات انگور در شهرستان ملکان ۱۱ هزار هکتار بوده و به طور متوسط میزان تولید در هر هکتار۲۴ تن است.

جعفری تعیین قیمت انگور در جهت حمایت از تولید و کشاورزان را ضروری دانست و گفت: ورود دلالان باعث کاهش هرچه بیشتر قیمت و متضرر شدن کشاورز می شود.

وی ادامه داد: تولید کل انگور در شرایط مناسب، حدود ۲۶۴ هزار تن و کشمش تولیدی ۷۵۰۰۰ تن بوده و به ازای هر ۳ یا ۳.۵ کیلو انگور ملکان، یک کیلو کشمش تولید می شود و در مقایسه با سایر نقاط کشور که از ۵ یا ۶ کیلو انگور، یک کیلو کشمش به دست می آید، در وضعیت بهتری قرار دارد.

جعفری گفت: کشمش تولیدی شهرستان ملکان شامل ۲ رقم تیزابی و کالیفورنی است که رقم تیزآبی آن به کشورهای روسیه، ترکیه، لیتوانی، مجارستان و رقم کالیفورنی آن به صورت آجیل به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عربستان، کویت، امارات، قطر صادر می شود.

تشکیل خانه انگور کشور در ملکان، تاسیس نمایندگی اتاق بازرگانی تبریز در شهرستان ملکان جهت طرح مسائل کسب و کار و ارائه خدمات اتاق، استقرار اداره استاندارد در ملکان برای اخذ گواهی های صادراتی و استقرار اداره گمرک در شهرستان از جمله مطالباتی بود که رئیس اداره جهاد کشاورزی استان در راستای حمایت از تولید و صادرات انگور ملکان مطرح کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=43704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.