11

دادستان تبریز از بی توجهی مالکان معادن به مطالبات عمومی انتقاد کرد

  • کد خبر : 44088
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
دادستان تبریز از بی توجهی مالکان معادن به مطالبات عمومی انتقاد کرد
دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی با ابراز تاسف از بی توجهی تعدادی از مالکان معادن به مطالبات مردمی، گفت: جلب اعتماد اهالی ساکن در حریم و پیرامون معادن باید به درستی و دقیق آسیب شناسی شود.

به گزارش اژانس خبری تبریزمن: بابک محبوب علیلو روز یکشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات معادن استان، اتخاذ تدابیر و ارائه راهکارهای مناسب برای بهره‌مندی از معادن را ضروری دانست و افزود: استفاده از ظرفیت معادن به‌ عنوان یکی از سرمایه‌های اصلی استان همواره باید مورد توجه قرار بگیرد، اما در عین حال انتظار می‌رود پرداخت حقوق و عوارض دولتی و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی توسط معادن رصد، پایش و پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: صدور هر گونه مجوز فعالیت معادن در نقاط مختلف آذربایجان شرقی دلیلی بر بی‌توجهی به مسائل اجتماعی نیست و معادن باید به مسئولیت‌های اجتماعی خود به درستی عمل کنند.

محبوب علیلو اظهار داشت: متاسفانه در مواردی معادن استان در راستای جلب اعتماد ساکنان محل موفق عمل نکرده اند و این موضوع باید آسیب‌ شناسی شود، چون معتقدیم در کنار این موضوع باید بر اساس ساز و کارهایی که قانون‌گذار مشخص کرده است؛ افراد جامعه را با خود همراه کنند.

وی با بیان اینکه باید به دنبال سرمایه‌گذاری، رونق تولید و اشتغال باشیم و در عین‌ حال از محیط‌زیست و منابع طبیعی و سلامت و بهداشت عمومی مردم نیز صیانت کنیم، ادامه داد: وقتی از طرف حاکمیت یا از سوی دستگاه متولی مجوزی برای فعالیت یک واحد تولیدی، صنعتی یا خدماتی از جمله بهره‌برداری از معدن صادر می‌شود، باید امنیت و زمینه فعالیت آن نیز فراهم شود.

محبوب علیلو اضافه کرد: از طرف دیگر نسبت به معادن یا هر واحد تولیدی صنعتی و خدماتی دارای مجوز که زمینه امنیت آن فراهم شده است، انتظاراتی وجود دارد که بر اساس قانون مقرر شده و باید به آن عمل کرد که یکی از این موارد ایفای مسئولیت اجتماعی از سوی واحدهای مزبور می باشد.

وی با تاکید بر اینکه معادن مسئولیت‌های اجتماعی دارند که باید به آن عمل کنند، یادآور شد: متاسفانه باید اذعان کرد کمتر شاهد ایفای تعهدات اجتماعی از سوی معادن در آذربایجان شرقی هستیم و البته مشکل اصلی نیز در این مسیر شروع می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان تبریز با بیان اینکه معادن باید مکلف شوند تا بخشی از اعتبارات و درآمدهای خود را به ایفای تعهدات اجتماعی اختصاص دهند، گفت: معادن موجود در استان باید اقدامات انجام شده در باب مسئولیت‌های اجتماعی را در قالب عملکرد ارائه دهند که در این صورت ضمن قطع منافعی که به برخی افراد می‌رسد، مشخص می‌شود که آیا به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کرده اند یا خیر.

محبوب علیلو به موضوع پرداخت حقوق و عوارض دولتی توسط معادن اشاره کرد و افزود: حقوق و عوارض دولتی ناشی از فعالیت معادن باید پرداخت شود و  در این‌ خصوص نباید اغماضی صورت بگیرد و باید توجه داشت که هیچ مصلحتی نمی‌ تواند مجاب کند که از حقوق و عوارض دولتی صرف‌نظر کنیم چرا که حق خصوصی نیست و اجازه عدول در این رابطه تحت هیچ عنوانی را نداریم.

به گزارش ایرنا، طی هفته های اخیر اهالی مناطق اندریان و زنوزق در شهرستان های ورزقان و مرند نسبت به فعالیت معادن طلا و سنگ تراورتن در این مناطق اعترض داشته اند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=44088

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.