6

آذربایجان غربی جزء ۱۰ استان برتر کشور در جمعیت دامی است

  • کد خبر : 45050
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
آذربایجان غربی جزء ۱۰ استان برتر کشور در جمعیت دامی است
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: این استان با ۵۰۰ هزار راس دام سنگین و پنج میلیون راس دام سبک به ترتیب در جایگاه پنجم و سوم کشور از لحاظ جمعیت دامی قرار دارد.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا، سیدامید خلیل زاده روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز دامپزشکی افزود: فعالیت‌ها و وظایف دامپزشکی در چندین مقوله جمعبندی می‌شود که تامین ایمنی غذایی و صیانت از سلامت دام از جمله این موارد است البته اهمیت توجه به این بخش در این استان چند برابر سایر نقاط کشور است.

وی اظهار کرد: این استان دارای رتبه اول تولید عسل در کشور و رتبه سوم در داشتن مزارع مرغ مادر و رتبه دوم در تولید محصولات آبزیان و تخم چشم زده است و در موضوع مزارع ماهیان سردابی و گرمابی در بین استان‌های غیر ساحلی هم در رتبه برتر قرار دارد.
خلیل زاده با بیان اینکه هم مرزی با سه کشور اهمیت و حساسیت توجه به بخش دامپزشکی استان را سخت تر می‌کند، ادامه داد: قرار گرفتن در کریدور پروازی پرندگان آزاد پرواز و مهاجر در شمال کشور نیز بر اهمیت کار دامپزشکی استان می‌افزاید و این منطقه جز یکی از ۶ کریدور کشور برای مهاجرت پرندگان است.

وی با اشاره به اینکه مرز بازرگان حساس ترین مرز کشور در بحث صادرات و واردات است، اضافه کرد: وجود چندین قرنطینه مرزی کار همکاران در استان را حساس تر می‌کند.
خلیل زاده با اشاره‌ به اینکه فعالیت کارکنان دامپزشکی در بخش کشتارگاه‌ها نیز چشمگیر است، یادآور شد: وجود ۱۲ کشتارگاه طیور و ۱۶ کشتارگاه دامی موجب شده تا تعدادی از همکاران در این بخش‌ها فعال باشند.

ریبس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این آیین گفت: در سال زراعی گذشته ۶.۸ میلیون تن تولید محصول داشتیم که ارزش این محصولات اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات بیش از ۳۲ هراز میلیارد تومان بوده است.
اکبر کرامتی با بیان اینکه اهمیت کار بخش کشاورزی و دامپزشکی بالاست، افزود: از مجموع این تولیدات ارزش تولید در بخش دامی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان و تقریبا ۳۰ درصد از مجموع کل ارزش محصولات بخش کشاورزی استان است.
وی اظهار کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی تولید زنبور عسل، ۴۲۰ هکتار مزرعه پرورش ماهی، تولید ۱۱۰ هزار تن گوشت سفید و بیش از ۵۰ هزار تن گوشت قرمز پارسال داشتیم و ۴۰۰ هزار تن تولید شیر استان بود که همه اینها نیازمند حفظ بهداشت و سلامت است.
کرامتی یادآور شد: نیازمند این هستیم که در بخش دام و تولید زنبور عسل رصد مستمر کنیم چرا که یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای همسایه داریم که ابن مهم، رعایت موارد بهداشتی در بحث دام را ضروری می‌کند.

وی ادامه داد: اشتغال استان در بخش کشاورزی ۳۳ درصد است و این عدد در کشور ۱۸ درصد است که نزدیک به ۲ برابر اشتغال در کشور را استان آذربایجان غربی در بخش کشاورزی دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=45050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.