7

مشکلات انباشتی صنایع و معادن مراغه رفع می‌شود؟

  • کد خبر : 45640
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
مشکلات انباشتی صنایع و معادن مراغه رفع می‌شود؟
جلسه اخیر رییس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی و معاونانش با صنعتگران و معدن‌کاران مراغه از روی مشکلات سال‌های گذشته پرده برداشت و بار دیگر بارقه امید برای رفع برخی از آنها را در میان فعالان اقتصادی این شهرستان زنده کرد.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا، تنها شهرک صنعتی مراغه راه دسترسی اختصاص ندارد و دسترسی به آن از مسیر باغ‌های منطقه امکان‌پذیر است؛ آب قابل شرب هم ندارد اما این همه‌ی ماجرای شهرک صنعتی و مشکلات دیرینه آن نیست و واحدهای فعال این شهرک حتی از پوشش کامل شبکه تلفن همراه هم برخوردار نیستند.

«رضا بختیاری» از مدیران صنایع مراغه می‌گوید: اگر راه دسترسی به شهرک صنعتی از طریق کمربندی جنوبی جدید این شهر ایجاد شود، می‌توان به استقبال سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این شهرک امیدوار شد.

به گفته وی بیشتر فعالان اقتصادی منطقه به دلیل وضعیت راه دسترسی این شهرک صنعتی تمایلی برای سرمایه‌گذاری در آنجا ندارند و از سوی دیگر نیز کیفیت آب شهرک پایین بوده و برای صنایع غذایی غیرقابل استفاده و غیرقابل تصفیه است.

وی حفر چاه و برداشت حداقل ۲۰ لیتر بر ثانیه آب سالم و بهداشتی را یکی دیگر از نیازهای دیرینه این شهرک صنعتی عنوان کرد و افزود: واحدهای فعال در این شهرک برای مشارکت در هزینه‌های تامین آب سالم هم آمادگی دارند.

منطقه صنعتی «عملدار» همچنان تاریک است

این شهرستان علاوه بر شهرک صنعتی، یک منطقه صنعتی معروف به «علمدار» هم دارد که در گذشته نه ناحیه صنعتی شناخته شده و نه خدماتی به واحدهای فعال در این منطقه عرضه شده است؛ منطقه‌ای که بخش قابل توجهی از صنایع تولیدی به ویژه در بخش صنایع غذایی مراغه در آن استقرار دارد و سالها مورد بی‌مهری قرار گرفته تا جایی که همچنان مسیر دسترسی به آن فاقد روشنایی است.

واحدهای فعال در این منطقه نه تنها دسترسی به آب سالم و بهداشتی را جزو نیازهای خودشان از مسئولان درخواست می‌کنند، بلکه حاضر هستند تا برای رفع مشکلات این منطقه نیز مشارکت مالی داشته باشند.

غربت معدن در مراغه ادامه دارد

بیشتر معدنکاران مراغه به گفته خودشان با معارض‌های محلی روبرو هستند و تامین راه دسترسی مناسب برای انتقال محصولات استخراجی خودشان را مطالبه می‌کنند.

مدیرعامل معدن سنگ لاشه سنجان، همان معدنی که از دوره سلجوقی به بعد سنگ‌های تراشیده آن در بناهای تاریخی به کار رفته است، از بی‌توجهی مسئولان سابق به این بخش گلایه دارد و می‌گوید: مشکلات بخش معدن در مراغه زیاد است و امیدواریم تا معاونت معدنی در اداره صمت مراغه تشکیل و به مشکلات معدنکاران شهرستان رسیدگی شود.

مجید ساعدی با بیان اینکه محدوده این معدن ۲۱۰ هکتار بوده و تا ۱۰۰ سال دیگر نیز قابل استخراج است، اظهار داشت: مسئولان در گذشته بر خلاف قوانین ۴۵ هکتار از این معدن را به جمعه‌ بازار اختصاص دادند و متاسفانه در ۲۰ هکتار آن هم فضای زندان در حال احداث است.

به گفته وی سالانه ۱۱۰ هزار تن سنگ لاشه از این معدن استخراج می شود و برای ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است اما متاسفانه شهرداری هم می خواهد حاشیه‌نشینان شهر را در محدوده این معدن ساماندهی کند در حالی که صدور سند در محدوده معادن غیرقانونی است.

حسرت فعالان اقتصادی به گذشته پرطمطراق بازرگانی در مراغه

بخش بازرگانی مراغه با وجود گذشته پرطمطراقش امروزه تعریفی ندارد و همچون دو بخش صنعت و معدن با انبوهی از مشکلات سال‌های گذشته دست به گریبان است تا جایی که نمایندگی اتاق بازرگانی برچیده شده و نمایشگاه بین‌المللی هم راکد است.

«طاهر خامنه» از فعالان اقتصادی و صنعتگران مراغه با بیان اینکه فعالان اقتصادی برای جان گرفتن هر سه بخش صنعت، معدن و تجارت شهرستان در دولت سیزدهم امیدوار هستند، بیان کرد: مسئولان در زمان حاضر هم گوش شنوا برای شنیدن مشکلات دیرینه این بخش‌ها دارند و هم از انگیزه لازم برای رفع آنها برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه پس از گذشت سالها بالاخره ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع زمین برای احداث نمایشگاه بین‌المللی مراغه خریداری شده است، اعلام کرد: احداث ساختمان این نمایشگاه در صورت حمایت مسئولان استانی به زودی آغاز می‌شود.

مدیر خانه صنعت، معدن و تجارت مراغه هم حمایت بیشتر مسئولان استانی از این بخش‌ها را خواستار است و بیان می‌کند: راه‌اندازی خوشه کشمش، دعوت از تولیدکنندگان مراغه برای حضور در میزهای صادراتی بخش تجارت را در این شهرستان رونق می‌بخشد.

دغدغه رفع مشکلات در مسئولان دولت سیزدهم

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه که عزم جدی برای رفع مشکلات صنعتگران و معدنکاران این شهرستان دارد، می‌گوید که مشکلات شهرک صنعتی از جمله تامین آب شرب آن باید با مشارکت دستگاه‌های متولی رفع شود و رفع مشکلات وظیفه مسئولان امر است.

«داود اسدیان» افزود: تفویض اختیار صدور پروانه بهره‌برداری صنایع و معادن به اداره صمت مراغه از مسئولان استانی پیگیری می‌شود تا رفت و آمد فعالان اقتصادی به مرکز استان کاهش یابد.

وی تعیین‌تکلیف معادن ثبتی و بلاتکلیف را هم از دیگر موضوعات در حال پیگیری عنوان کرد و افزود: تعیین‌تکلیف منطقه صنعتی «علمدار» مراغه در کنار رفع مشکلات صنعتگران فعال در این منطقه نیز ضروری است و با جدیت پیگیری خواهد شد.

«آیا مشکلات انباشتی صنایع و معادن مراغه رفع می‌شود؟» سئوالی که در ذهن بیشتر فعالان اقتصادی و صنعتگران و معدنکاران مراغه وجود دارد زیرا به گفته خودشان این موانع را بارها به گوش مسئولان دولت سابق رسانده‌اند و نتیجه‌ای در پی نداشته است.

«صابر پرنیان» رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی نسبت به رفع برخی از این مشکلات در کوتاه‌مدت قول مساعد می‌دهد و می‌گوید: دستگاه‌های خدمات‌رسان مکلف هستند تا در شهرک‌های صنعتی آب و برق و گاز را تا درب صنایع تامین کنند.

وی در حقیقت به صورت غیرمستقیم از مسئولان محلی مراغه می‌خواهد تا این موانع جزئی را در سایه پیگیری رفع کنند و ادامه می‌دهد: تامین ۲۰ لیتر بر ثانیه آب پایدار در شهرک صنعتی مراغه را در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح و مجوز لازم برای حفر چاه را از آب منطقه‌ای مطالبه خواهیم کرد.

وی همچنین در خصوص رفع موانع در منطقه صنعتی «علمدار» مراغه نیز بیان کرد: به زودی هیئتی متشکل از نمایندگان فرمانداری، شهرک‌های صنعتی، و یکی از معاونان صمت استان از این منطقه بازدید کرده و نسخه کارشناسی برای تبدیل این منطقه به ناحیه صنعتی و ساماندهی آن مهیا می‌کنند.

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی در خصوص احیای اتاق بازرگانی مراغه هم قول پیگیری داد و افزود: خانه صنعت و معدن مراغه را هم تقویت خواهیم کرد تا جایی که بتوان برخی از مجوزها را از طریق آن در سطح شهرستان صادر کرد.

وی با ابراز شگفتی از اینکه پس از گذشت بیش از ۲ دهه از احداث شهرک صنعتی مراغه همچنان تلفن همراه از پوشش کامل در این شهرک برخوردار نیست، بیان کرد: مدیرعامل مخابرات استان را به همین منظور به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان دعوت خواهیم کرد.

وی تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مراغه را خواستار شد و افزود: بخش قابل توجهی از مشکلات صنعتگران و معدنکاران باید در این ستاد حل و فصل شود و در برخی از موارد می‌توان جلسه مشترک استان و شهرستان را هم برگزار کرد.

به گزارش ایرنا بخش‌های صنعت، معدن و تجارت مراغه میراث‌دار بی‌توجهی‌های مسئولان گذشته است و خوشبختانه در زمان حاضر همتی در میان مسئولان محلی و استانی برای رفع این مشکلات شکل گرفته است.

رییس سازمان صمت آذربایجان شرقی بعد از ظهر روز دوشنبه با همراهی پنج معاون خود به مراغه سفر کرد و جلسه‌اش با صنعتگران و معدن‌کاران این شهرستان تا ساعت ۲۱ به طول انجامید.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=45640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.