3

برخی تسهیلات و مشوق‌ها مخرب هستند/ پیش‌نیازهای توسعه پلت‌فرم‌های داخلی چیست؟

  • کد خبر : 46244
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۸
برخی تسهیلات و مشوق‌ها مخرب هستند/ پیش‌نیازهای توسعه پلت‌فرم‌های داخلی چیست؟
یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است احترام به حق انتخاب کاربران، رعایت حقوق آنها، اطمینان نسبی از کیفیت و پایداری خدمات، نقش بسیار مهم و موثری در ورود و کوچ به پلت‌فرم‌های داخلی دارد.

به گزارش تبریزمن، محمد کشوری در گفت‌وگو با خبرنگاران، درباره راهکارهای پیشنهادی برای اینکه کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کنند اظهار کرد: بخشی از مردم حتما از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند اما اگر می‌خواهند کاربران به صورت گسترده، جدی و موثر وارد داخلی‌ها شوند، باید تدابیری اتخاذ شوند.در این زمینه باید به کاربران حق انتخاب داد و این کار با اجبار موفق نخواهد بود.

وی افزود: تعدادی مزیت‌های عمومی داریم که هر کدام از اپلیکیشن‌ها که در کشور فعالیت کنند، به واسطه حضور فیزیکی که دارند می‌توانند این مزیت‌ها را به کاربران ارایه بدهند؛ تاکنون هم پلت‌فرم‌هایی که توسعه پیدا کرده‌اند، از این مزیت‌ها استفاده کرده‌اند و شبکه‌های اجتماعی هم برای اینکه رشد کنند، می‌توانند این کار را بکنند.

کشوری با بیان اینکه در زمینه قوانین و مقررات هم نیازمند مقرراتی هستیم که مسئولیت پلت‌فرم‌ها و حدود دخالت بخش‌های دولتی و حاکمیتی در آن مشخص باشد، معتقد است: در غیر این صورت با دخالت‌های  احتمالی، این پلت‌فرم‌ها رشد نخواهند کرد، بنابراین باید یک حمایت قضایی و قانونی از پلت‌فرم‌ها انجام شود.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح این موضوع ادامه داد: ممکن است نیاز باشد مقررات و قوانینی تغییر کنند، به این معنا که دایره تعریف و تطبیق مصادیق ما از محتوای مجرمانه گاهی به گونه‌ای است که این اطمینان را به کاربران نمی‌دهد که در فضای داخلی فعالیت کنند و لازم است برای این مساله تدبیری اندیشیده شود.

وی معتقد است که بسته‌های حمایتی مانند معافیت‌های مالیاتی و اعطای تسهیلات به کاربران و یا اعمال تعرفه ترجیحی پهنای باند ارزان‌تر برای ورود به شبکه‌های اجتماعی داخلی بیشتر از آنکه مفید باشند، پر سر و صدا و بعضا مخرب‌اند چراکه درنهایت یا باید از از بیت‌المال برای آن‌ها هزینه شود یا از دیگر بخش‌ها مثل اپراتورها که عمدتا باعث بر هم خوردن توازن اقتصادی در بخش می‌شود.

کشوری با تأکید بر اینکه صیانت از حقوق مجازی کاربران و اطمینان به امن بودن استفاده آنها از بسترهای داخلی نقش بسیار و موثری در ورود به پلت‌فرم‌های داخلی دارد، بیان کرد: این مسئله بسیار مهم است، اینکه مردم مطمئن باشند از داده و اطلاعات آن‌ها استفاده تجاری و غیرتجاری غیرمجاز نمی‌شود، نقش موثری در ورود کاربران به شبکه‌های اجتماعی داخلی خواهد داشت.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنانش درباره راهکارهای بلندمدت نهادهای مربوطه برای فرهنگ‌سازی استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی تصریح کرد: به صورت بلندمدت باید قوانین به گونه‌ای تغییر کند که اطمینان به حضور کاربران در این فضا افزایش پیدا کند و این امر بر عهده نهادهای گوناگونی مانند نهادهای تقنینی، بالادستی و نهادهای اجرایی و  فرهنگی و حتی تخصصی مثل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و می‌توانند در زمینه فرهنگ‌سازی، نقش مهمی را ایفا کنند.

کشوری با اشاره به تجربه برخی کشورها در استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و بومی اظهار کرد: به طور مثال در کره جنوبی اگر مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند، همزمان به نمونه‌های خارجی هم دسترسی دارند و این امر در رقابت اتفاق می‌افتد و نکته دیگر اینکه برای پیام‌رسان داخلی با حضور نمونه‌های خارجی رقابت خوبی شکل می‌گیرد.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناروی اطلاعات در پاسخ به سوال آیا زیرساخت‌ها، رایانش ابری و سرورهای کشور پایداری لازم برای جذب تعداد بالای کاربر را دارند، اظهار کرد: به نظر می رسد با وجود توسعه مجموعه زیادی از خدمات مثل تاکسی اینترنتی، پلت‌فرم‌های پخش فیلم و سریال و …مشکلی از لحاظ دانش و امکانات فنی نباشد ولی جزئیات این مسئله را باید از مسئولان فنی خود پیام‌رسان‌ها سوال کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=46244

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.