8

فرماندار: جشنواره‌ سیب مراغه در فضایی پرنشاط و مساله‌محور برگزار شود

  • کد خبر : 46366
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
فرماندار: جشنواره‌ سیب مراغه در فضایی پرنشاط و مساله‌محور برگزار شود
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه گفت: جشنواره‌های سالانه سیب این شهرستان باید در فضایی پرنشاط و مساله‌محور برگزار شود و کشاورزان و مردم در برگزاری آن مشارکت فعال داشته باشند.

به گزارش تبریزمن، داود اسدیان روز چهارشنبه در جشنواره سیب مراغه و آیین افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های روستایی این شهرستان به ضرورت افزایش بهره‌وری سیب این شهرستان نیز تاکید کرد و افزود: فاصله گرفتن از کاشت، داشت و برداشت سنتی و بهره‌گیری از دانش روز برای افزایش بهره‌وری مورد تاکید قرار دارد تا به صورت بهینه از منابع موجود شهرستان استفاده شود.

وی ادامه داد: منابع آبی در حال کاهش است و کشاورزان باید بتوانند با مقدار آب مشخص به بیشترین حجم تولید برسند و بر همین اساس نیز چشنواره های سیب باید مساله‌محور باشد و به دغدغه‌های این بخش پاسخ علمی داده شود.

وی بیان کرد: اگر سالانه بخشی از مشکلات سیب در همین جشنواره‌ها حل شود، به تدریج می‌توان با تکیه بر دانش به تولید ثروت و افزایش بهره‌وری رسید.

به گفته وی مراغه در ۲ حوزه گردشگری و کشاورزی دارای ظرفیت توسعه است و محصول سیب با گردش مالی قابل توجه محور اصلی توسعه بخش کشاورزی این شهرستان به شمار می‌رود.

وی کاهش خام‌فروشی محصولات کشاورزی به ویژه سیب را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: برای اینکه اقتصاد شهر پویاتر شود، باید رویکردهای قبلی در خصوص محصول تغییر کند و صنایع تبدیلی متعدد برای فرآوری آن ایجاد شود.

فرماندار مراغه افزود: مردم این شهرستان حق دارند که از آورده این محصول بهره‌مند شوند و توسعه روزافزون شهرستان را در سایه محصول سیب تجربه کنند.

اسدیان اظهار داشت: شهرک صنایع غذایی شهرستان جزو نیازهای ضروری است تا ارزش افزوده محصول سیب در نتیجه کاهش خام‌فروشی افزایش یابد و بر همین اساس نیز نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.

حدود ۶۶ درصد باغات مراغه به درختان سیب اختصاص دارد

مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز در این آیین گفت: سیب کشت غالب باغی در مراغه به شمار می‌رود و حدود ۶۶ درصد از باغ‌های این شهرستان به این محصول اختصاص دارد.

فرماندار: جشنواره‌ سیب مراغه در فضایی پرنشاط و مساله‌محور برگزار شود

«سعید خیراندیش» متوسط تولید سیب در هر هکتار را ۲۲ تن اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته ۳۳۰ هزار تن سیب در این شهرستان تولید شده بود اما امسال متوسط تولید در هر هکتار به دلیل بارندگی بی‌موقع و سرمای زودرس بهاره به ۱۹ تن در هر هکتار و حجم تولید به ۲۷۰ هزار تن کاهش یافت.

به گفته وی ۱۲۰ هزار تن از سیب درجه یک و لوکس این شهرستان طی سال جاری در سردخانه‌ها ذخیره می‌شود و ۸۰ هزار تن هم به صورت تازه‌خوری مصرف یا در مناطق روستایی انبار می‌شود اما ۷۰ هزار تن سیب درجه سه در کنار جاده‌ها دپو شده است.

وی با یادآوری این موضوع که شهرستان ظرفیت محدودی در زمینه صنایع تبدیلی دارد، اضافه کرد: ایجاد شهرک صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در شهرستان باید با جدیت پیگیری شود و قبل از آن نیز حمایت از سرمایه گذاران این بخش ضروری است.

۲۵ درصد ظرفیت سردخانه‌های مراغه خالی است

مدیر جهاد کشاورزی مراغه با بیان اینکه ۴۱ سردخانه در حال احداث و ۵۴ سردخانه فعال در این شهرستان وجود دارد، بیان کرد: ظرفیت فعلی سردخانه‌های شهرستان ۱۵۷ هزار تن بوده و حدود ۲۵ درصد آن خالی است.

به گفته «خیراندیش» مجموع ظرفیت سردخانه‌های مراغه در دو سال آینده بالای ۵۰۰ هزار تن خواهد بود؛ ضمن توجه به اینکه اکنون نیز در حالت اشباع قرار دارد.

بسته‌بندی و سورتینگ نیاز واقعی سیب مراغه است

مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: بسته‌بندی و سورتینگ نیاز واقعی سیب مراغه به شمار می‌رود اما تنها یکی از سردخانه‌های شهرستان از امکانات سورتینگ و بسته‌بندی، آن هم بر اساس وزن برخوردار است.

به گفته وی به نقل از صادرکنندگان سیب مراغه، این محصول توسط تجار اصفهانی و تهرانی خریداری و پس از سورتینگ در این شهرها به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: ۲۸ واحد صنایع تبدیلی در این شهرستان فعال است که پنج واحد آن هم به صورت کارگاهی در زمینه سیب فعالیت می‌کند و شرکت شهد سهند نیز سالانه ۱۰ هزار تن از سیب زیر درختی شهرستان را برای تولید آبمیوه مصرف می‌کند که امسال به ۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت اما همه این ۲۰ هزار تن را فقط از مراغه خریداری نمی‌کند.

۷۰ هزار تن سیب زیردرختی در مراغه تولید می شود

مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: امسال حجم ریزش سیب به دلایل متعدد بالا بوده و ۷۰ هزار تن سیب صنعتی در شهرستان وجود دارد که با قیمت نازل ۲ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

«خیراندیش» ادامه داد: هدف از برگزاری این جشنواره نیز بازاریابی و جذب سرمایه برای افزایش بهره‌وری محصول سیب مراغه و برندینگ این محصول است و در حاشیه آن از ۱۴ فعال برتر حوزه کشاورزی شهرستان نیز تجلیل می‌شود.

این جشنواره یک روزه در محل مدیریت جهاد کشاورزی مراغه برگزار و در حاشیه آن نیز نمایشگاه توانمندی‌های روستایی برپا شد؛ نمایشگاهی که  ۵۰ تولیدکننده، کیفیت سیب خود را به رقابت گذاشته‌اند تا تولیدکنندگان برتر شهرستان معرفی شوند.

در کنار تجلیل از باغداران و تولیدکنندگان نمونه سیب و سایر بخش‌های کشاورزی شهرستان، مسایل مختلف مربوط به سیب مراغه از جمله نبود صنایع تبدیلی، برداشت دستی توسط کارگران غیربومی، بالا بودن حجم سیب بادریز و غیره نیز در این جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=46366

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.