2

ضریب نفود دانش در بخش کشاورزی۶ درصد است/ ۱۵ میلیارد دلار برای واردات نهاده هزینه می شود

  • کد خبر : 46409
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
ضریب نفود دانش در بخش کشاورزی۶ درصد است/ ۱۵ میلیارد دلار برای واردات نهاده هزینه می شود
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضریب نفود دانش در بخش کشاورزی را ۶ درصد دانست و آن را دلیل فاصله قابل توجه میانگین و بیشینه تولید تلقی کرد.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری فارس، سیدمجتبی خیام‌نکویی امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: انتظار داریم تا پایان سال ۷۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی در دهکده نوآوری و فناوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی استان مستقر شوند.

وی گفت: امروز می تواند یک روز تاریخی برای آذربایجان شرقی باشد چرا که این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و زراعی و باغی دارد و در بسیاری از حوزه‌ها بین ۵ استان برتر کشور است اما نیاز است که در بخش کشاورزی اتفاقات ویژه‌ای رخ دهد.

خیام‌نکویی بخش کشاورزی را مسئول تامین غذای ۸۵ میلیون جمعیت کشور دانست و افزود: این مسئولیت ایجاب می کند که بخش کشاورزی سه وظیفه را به خوبی ایفا کند که اولین و مهمترین آن تامین غذا برای تقویت استقلال است چرا که اگر برای تامین غذا به بیگانگان وابسته نباشیم، استقلال ما تقویت شده چرا که استقلال سیاسی بدون استقلال اقتصادی عملی نیست و نمونه آن در جنگ اوکراین قابل مشاهده بود که به خاطر مساله امنیت غذایی برخی کشورها با مشکلات زیادی مواجه شدند.

ایران برای ۲۰ میلیون تن نهاده ۱۵ میلیارد دلار هزینه می کند

وی دومین وظیفه در این زمینه را افزایش ثروت ملی دانست و ادامه داد: ما برای واردات بیش از ۲۰ میلیون تن نهاده در سال حدود ۱۵ میلیارد دلار هزینه می کنیم که اگر این رقم را با ارزش غذایی که بخش کشاورزی تولید می کند مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد بخش کشاورزی چه میزان ثروت ملی تولید می کند که اگر این کار انجام نمی شد باید برای خرید غذا هزینه هنگفتی می کردیم که با وجود تحریم های بین المللی امکان این کار نیز مهیا نبود چرا که امروز غذا در عرصه بین الملل خود یک سلاح است.

خیام‌نکویی سومین وظیفه را ارتقا سطح رفاه و زندگی مردم معرفی کرد و ادامه داد: بخش کشاورزی بیشترین ارتباط را با زندگی روزمره مردم دارد و کوچک‌ترین اختلال در حوزه‌های بخش کشاورزی می‌تواند باعث مشکلات شدیدی در جامعه شود و این خود بهترین گواه اهمیت بخش کشاورزی است.

وی افزود: رئیس جمهور در دیداری که از وزارت جهادکشاورزی داشتند، گفتند از وزارت جهادکشاورزی انتظار داریم در دوره ای که مقام معظم رهبری، امنیت غذایی را مساله اول کشور معرفی کردند، غذایی ارزان، بر پایه منابع و توانمندی‌های داخلی تولید شده تا به راحتی در دسترس مردم قرار بگیرد و میزان کالری مورد نیاز آنها در روز را تامین کند.

ضریب نفود دانش در بخش کشاورزی را ۶ درصد است

خیام‌نکویی ضریب نفود دانش در بخش کشاورزی را ۶ درصد دانست و آن را دلیل فاصله قابل توجه میانگین و بیشینه تولید تلقی کرد و خاطرنشان کرد: در محصول گندم ۴.۲ تن در هکتار میانگین تولید و ۱۴.۷ تن در هکتار حداکثر تولید ماست و در سیب درختی نیز میزان میانگین تولید نزدیک به ۲۰ تن می باشد در حالیکه حداکثر تولید ما ۲۱۰ تن در هکتار است  که نشان دهنده فاصله ۳ تا ۱۰ برابری میانگین و حداکثر تولید است.

وی ادامه داد: ما اگر دانش بومی را به همراه فناوری‌های دیگر از طریق آموزش و ترویج به بهره‌برداران حوزه کشاورزی منتقل کنیم، اتفاقات بزرگی در این عرصه رخ خواهد داد و تجربه نیز نشان داده است در مواردی که موفق به انجام این کار شده‌ایم، اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی افزود: مهم‌ترین نهاده بخش کشاورزی بذر و نهال است و انجام اصلاحات روی این نهاده‌ها برای بارورتر کردن و ایجاد مقاومت نسبت به دما و آفات مساله‌ای است که توسط بخش دولتی امکان‌پذیر نیست بنابراین جامعه علمی باید در این زمینه به تولید دانش بپردازد و آن را به بخش خصوصی واگذار کند تا تجاری‌سازی شده و در بازار عرضه شود.

وی ارتباط وزارت‌های جهادکشاورزی و علوم، تحقیقات و فناوری را در حال حاضر بی‌سابقه و سازنده توصیف کرد و گفت: ما تلاش خواهیم کرد با ایجاد پارک ملی علم و فناوری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و ۱۰ دهکده نوآوری و فناوری در این حوزه، به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش نفوذ دانش در بخش کشاورزی تحقق بخشیم تا شرکت‌های دانش بنیان در این پارک‌ها و دهکده‌ها مستقر شده و به فعالیت بپردازند.

از هفت هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان تنها ۴۵۰ شرکت در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند

خیام نکویی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند برای من قابل قبول نیست که سهم بخش کشاورزی از شرکتهای دانش بنیان ۴.۶ درصد باشد چرا که از هفت هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان تنها ۴۵۰ شرکت در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند که برای ارتقا این عدد قصد داریم هزار شرکت دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی را در ۱۰ دهکده نوآوری و فناوری در سطح کشور مستقر کنیم. امروز ششمین دهکده نوآوری و فناوری کشور افتتاح می شود و انتهای هفته جاری نیز هفتمین دهکده در زنجان تاسیس خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اولویت کشاورزی و تامین امنیت غذایی در کشور نباید در عرصه کلام باقی بماند بلکه باید به شکل حمایت‌ها، اختصاص بودجه و عملکرد خود را نشان دهد، گفت: دانشگاه تبریز یک ظرفیت کم نظیر برای استان آذربایجان شرقی و کشور است و باید از ظرفیت اعضای هیئت علمی این دانشگاه و همچنین دانشگاه های دیگر استان در زمینه ایجاد شرکتهای دانش بنیان و همکاری با دهکده نوآوری و فناوری استفاده شود تا چهره استان در این زمینه تغییر پیدا کند.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی جزء ۵ استان بزرگ کشور است که انتظار می رود حداکثر تولید در واحد سطح به میزان بالایی باشد اما اینگونه نیست.

خیام نکویی ادامه داد: انتظار داریم تا پایان سال در این دهکده نوآوری و فناوری حداقل ۷۰ شرکت دانش بنیان مستقر شوند چرا که برخی از شرکت‌های دانش بنیان که ما در استان از آنها بازدید کردیم موانع کوچکی برای استقرار در این دهکده دارند.

فعالیت ۱۲ هزار نفر در حوزه دانش کشاورزی

وی با اشاره به سخن رئیس جمهور در خصوص فعالیت ۱۲ هزار نفر در حوزه دانش کشاورزی گفت: ما ۲ هزار نفر در تات، ۷ هزار نفر در دانشگاه های دولتی و ۳ هزار نفر در دانشگاه های پیام نور و … داریم که با این تعداد می توانیم یک تحول عظیم در بخش کشاورزی ایجاد کنیم.

خیام نکویی با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همه کشور از بخش کشاورزی گفت: باید با برنامه ریزی، تعداد شرکتهای دانش بنیان را افزایش دهیم و خروجی این شرکت‌ها نیز هر چه سریع‌تر وارد بخش اجرایی شود و این اتفاقی است که در حال حاضر رخ نمی دهد چرا که فقط در مرکز بیوتکنولوژی تبریز ۲۰ دانش فنی در صنایع غذایی در انتظار انتقال به بخش خصوصی هست.

وی گفت: از مسئولان این مرکز انتظار می رود به صورت مشارکت در سوددهی با بخش خصوصی به توافق برسند و هر چه سریعتر این دانش تولیدی را که می تواند موجب تحول در استان آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنایع غذایی و شکلات کشور شود، تجاری سازی کنند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=46409

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.