1

انجام موفقیت آمیز نخستین پیوند کبد از اهدا کننده زنده در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز

  • کد خبر : 47144
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
انجام موفقیت آمیز نخستین پیوند کبد از اهدا کننده زنده در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز
رئیس تیم پیوند کبد مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی امام رضا(ع) تبریز از انجام موفقیت آمیز پیوند کبد از«اهدا کننده زنده» در این بیمارستان خبر داد.

به گزار تبریزمن، دکتر فرزاد کاکایی افزود: از زمان راه‌اندازی بخش پیوند اعضا در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز ۱۰ سال می‌گذرد و اولین پیوند کبد از«اهدا کننده زنده» با موفقیت انجام شد و در این عمل پیوند، یک پدر با اهدای بخشی از کبد خود جان فرزند ۹ ساله‌اش را نجات داد.

وی با بیان اینکه در طی سال‌های اخیر و با فرهنگ سازی‌های خوب صورت گرفته و همکاری مردم ایثارگر، اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی روندی افزایشی داشته است، گفت: هنوز تعداد زیادی بیمار چشم انتظار اهدای عضو و پیوند کبد از افراد مرگ مغزی هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: پیوند تکه‌ای کبد (پارشیال) به عنوان پیوند بخشی از بدن فرد زنده به بیمار است که در این نوع پیوند، بخشی از کبد بستگان درجه یک به بیمار پیوند زده می‌شود و این روش پیوند از اهدا کننده زنده امید تازه‌ای برای بیماران در صف پیوند ایجاد کرده است.

رئیس تیم پیوند کبد بیمارستان امام رضا(ع) تبریز با بیان اینکه خوشبختانه دهنده و گیرنده کبد در سلامت کامل هستند، ادامه داد: از اول راه اندازی پیوند کبد تعداد ۸۰ مورد پیوند کبد انجام دادیم که هفتاد مورد آن مربوط به دو سال اخیر است.

وی افزود: در سال جاری انجام پیوند همزمان کبد و پانکرانس و انجام پیوند همزمان کبد و کلیه را در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز انجام دادیم و امروز هم پیوند کبد از اهداکننده زنده را با حضور دکتر نصیر فخار، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکتر علی شریفی و خانم دکترمرجان دهدیلانی انجام دادیم.

وی ضمن تقدیر از خیرین  و مدیران وقت دانشگاه و تلاش‌های صورت گرفته در راستای  راه اندازی بخش پیوند گفت: حمایت‌های خیرین در توسعه و نوسازی تجهیزات بخش پیوند برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران قوت قلب تیم تخصصی است.

کاکایی با بیان اینکه امکان رشد و پیشرفت در حوزه پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی تبریز زیاد است گفت: فعالیت‌های ما در مسیری است که در آینده نزدیک بتوانیم تربیت متخصصین پیوند و تشکیل آی سی یو پیوند را در این مرکز شاهد باشیم.

دکتر علی شریفی عضو تیم پیوند کبد بیمارستان امام رضا(ع) تبریز نیز گفت: بیمار امروز یک پسر ۹ ساله با تومور بدخیم کبدی بود که متاسفانه امکان برداشت نبود.

وی ادامه داد: با توجه به وزن بیمار امکان استفاده از کبد مرگ مغزی هم مقدور نبود تا اینکه پدر بیمار قسمتی از کبد خود را اهدا کرد.

این متخصص جراح پیوند کبد گفت: این عمل پیوند جزو یکی از سخت ترین و پیچیده‌ترین جراحی‌ها محسوب می‌شود که اتاق عمل با تجهیزات خاص، بیهوشی خاص و همچنین مهارتهای خاص جراحی را می‌طلبد که خوشبختانه این عمل در مرکز امام رضا(ع) تبریز با موفقیت انجام شد.

دکتر نصیر فخار، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز گفت: بخش پیوند این مرکز یکی از بخش‌های قوی پیوند کشور هست و شرایط خوبی برای توسعه دارد.

وی افزود: این بخش تنها بخش پیوند در شمالغرب کشور است و از نظر تجهیزات و نیروی انسانی و توانمندی‌های علمی در سطح خوبی قرار دارد و می تواند شرایط تربیت نیروی متخصص و فوق تخصصی را فراهم کند.

گفتنی است؛ تیم پیوند کبد بیمارستان امام رضا(ع) تبریز تنها تیم حازق پیوند کبد در شمالغرب کشور و یکی از مهمترین تیم های پیوند کشور است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=47144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.