1

هیچ «دردی» بی‌ درمان نیست!

  • کد خبر : 47525
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
هیچ «دردی» بی‌ درمان نیست!
یک فلوشیپ مدیریت درد با اشاره به شعار انجمن جهانی درد مبنی بر اینکه هیچ دردی بی‌درمان نیست، گفت: برای هر درد مزمنی باید دنبال علت و تشخیص آن بود و در مرحله بعدی هم باید به دنبال کنترل و درمان آن باشیم.

به گزارش تبریز من به نقل از ایسنا، دکتر هاشمی درباره ماهیت درد و انواع روش‌های درمان آن، گفت: درد یکی از حواسی است که به صورت یک احساس ناخوشایند تعریف می‌شود و ناشی از یک ضایعه بافتی است. این ضایعه می‌تواند در هر قسمت یا بافتی از بدن وجود داشته باشد. درد می‌تواند به صورت حاد و مزمن هم تقسیم‌بندی شود.

شایع‌ترین دردها 

وی افزود: رشته فلوشیپ درد حدود ۳۰ سال است که در دنیا شکل گرفته و در ایران از سال ۱۳۸۵ پایه‌گذاری شد. فارغ‌التحصیلان این رشته فوق‌تخصصی برای تشخیص، درمان و کنترل دردهای حاد و مزمن آموزش می‌بینند. باید توجه کرد که بخش عمده دردهایی که داریم شامل کمردردها و سردردها هستند. بنابراین این دو دسته درد شایع‌ترین علت مراجعه به پزشک و مراجعه به سیستم بهداشت و درمان هستند.

چه دردهایی نیاز به بررسی و مداخله دارند؟

هاشمی ادامه داد: دردهایی که از نظر شدت شدید شده و از نظر زمان طولانی می‌شوند، نیاز به بررسی بیشتر دارند. مداخلات درمانی بخشی از درمان در دردها است که بین درمان‌های غیرتهاجمی مانند درمان‌های ورزشی، فیزیوتراپی دارویی و درمان‌های تهاجمی مانند جراحی است. زمانی که بیماری‌ای به درمان‌های اولیه دارویی و ورزشی و فیزیوتراپی جواب نمی‌داد، همیشه خلائی احساس می‌شد که چه باید کنیم تا سراغ جراحی نرویم، بلکه سراغ روش‌های کمتر تهاجمی رویم که به این روش‌ها نیز دست یافتیم. به عنوان مثال درباره ستون فقرات مداخلاتی داخل دیسک و کانال آن انجام می‌دهیم. عمده مداخلات درمانی هم زیر دستگاه عکسبرداری ایکس‌ری به نام فلوروسکوپی است و بخشی از آن هم به کمک سونوگرافی انجام می‌شود که استفاده از این دستگاه‌ها در انجام مداخلات دقت کار را بالا برده و عوارض را به حداقل می‌رساند.

وی گفت: برای کمردردها معمولا در مراحل اولیه تزریقات داخل کانال انجام داده و در مراحل پیشرفته‌تر از عمل‌های بسته دیسک یا استفاده از لیزر و … به عنوان روش‌های کم‌تهاجمی اختلالات دیسک بین مهره‌ای و ستون فقرات استفاده می‌کنیم. یکی از پیشرفته‌ترین و بروزترین درمان‌های مربوط به دیسک‌های بین‌مهره‌ای در دنیا، عمل‌های بسته به کمک آندوسکوپ است. معمولا در این اتاق‌های عمل کار با بی‌حسی موضعی انجام شده و بیمار بستری نمی‌شود. تقریبا تمام بیماران عصر روز اقدام درمانی، مرخص می‌شوند.

هاشمی همچنین اظهار کرد: دسته دیگر از دردهایی که برای درمان به کلینیک‌های درد مراجعه می‌کنند، کسانی هستند که از بیماری‌های دژنراتیو مزمن رنج می‌برند. مانند آرتروز زانو، لگن، مچ پا، شانه، گردن و کمر که معمولا شکایت در این زمینه زیاد داریم. دسته زیادی از بیماران با این تشخیص‌ها، به کلینیک‌های درد مراجعه می‌کنند و نهایتا درمان‌های غیرجراحی اعم از تزریقات مختلف تا روش‌های استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان‌های طولانی‌مدت دریافت می‌کنند. از نظر شواهد علمی این عمل‌ها قابل قبول بوده، نسبت به جراحی‌های باز عوارض کمتری دارند، احتیاج به مصرف دارو را کمتر می‌کنند و بیماران می‌توانند به زندگی عادی‌شان بازگردند.

بنابر اعلام کانال تلگرامی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این فلوشیپ مدیریت درد تاکید کرد: در انجمن جهانی درد شعاری وجود دارد که می‌گوید که “هیچ دردی بی درمان نیست”. برای هر درد مزمنی باید دنبال علت و تشخیص آن باشیم؛ چه از بُعد جسمی و چه از بُعد روحی و اجتماعی. در عین حال در مرحله بعدی هم باید به دنبال کنترل و درمان آن باشیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=47525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.