2
استراتژی جدید وزارت راه و شهرسازی؛

برنامه ساخت مسکن در روستاها، شهرهای کوچک و شهرهای جدید

  • کد خبر : 47610
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۴
برنامه ساخت مسکن در روستاها، شهرهای کوچک و شهرهای جدید
معاون مسکن و ساختمان گفت: برنامه ساخت مسکن در روستاها، شهرهای کوچک و شهرهای جدید جزو راهبردهای وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن متقاضیان است.

به گزارش تبریزمن به نقل از وزارت راه، هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان و قائم مقام وزیر در طرح نهضت ملی مسکن امروز ۱۱ آبان در مراسم آغاز عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی گام دوم طرح نهضت ملی مسکن با تاکید بر اینکه برنامه این دوره از وزارت راه وشهرسازی اجرای مسکن خانواده است، گفت: موضوع تحکیم بنیان خانواده جزو گام اصلی این دوره از وزارت راه و شهرسازی است که با این نگاه علاوه بر تامین نیاز خانواده به مسکن، تسهیل در ازدواج محقق می شود و روحیه امید بین جوانان کشور ایجاد خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن ادامه داد: با تاکید رهبر کبیر انقلاب بدون ساخت مسکن فقر ریشه‌کن نمی‌شود. بنابراین این شعار در محورهای برنامه این دوره از وزارت راه و شهرسازی است. اگر به نقطه‌ای برسیم که تمامی خانوارهای ایرانی مسکن داشته باشند می‌توانیم بگوییم که فقر در کشور ریشه‌کن شده است و این مهم محقق نمی شود مگر آنکه تمامی ارکان دولت دست به دست هم بدهند و موضوع را پیگیری کنند.

معاون مسکن و ساختمان افزود: ساخت مسکن باعث رشد اقتصادی می‌شود. اگر در ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر بوده به این دلیل بود که در دولت قبل ساخت مسکن متوقف بود. در برنامه است تا با ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی علاوه بر رشد اقتصادی، با ایجاد ۲ میلیون شغل سطح اشتغال را کشور را ارتقا بدهیم و تورم را کاهش بدهیم.

عباسی‌اصل توضیح داد: در برنامه است تا آنجایی که ممکن است روژه‌های تولید مسکن را به شکل مردمی اجرا کنیم. مسکن مهر نقاط قوت و ضعف‌هایی داشت که باید موردتوجه قرار بگیرد. هرچه پروژه‌ها را به سمت مردمی کردن پیش ببریم پروژه‌ها سریعتر و زودتر تکمیل و تحویل خواهد شد.

راهبرد دولت در تامین مسکن محله محوری و مسجدمحوری است

وی با تاکید بر اینکه هرچقدر با تولید مسکن تورم کاهش پیدا کند پروژه ها ارزان‌تر تحویل مردم خواهد شد، گفت: با تاکید وزیر راه و شهرسازی در ساخت مسکن تنها تولید مسکن مدنظر نیست بلکه موضوع شهرسازی نیز در برنامه است. بدین‌معنا احداث خدمات روبنایی شامل مدرسه، کلانتری و سایر خدمات به شکل کامل در برنامه دیده می‌شود و فضای سکونتی به نحوی طراحی می‌شود که نیازمندی‌های خانواده در محله تامین شود. موضوع محله محوری و مسجدمحوری جزو راهبردهای اصلی ماست.

عباسی‌اصل راهبرد دیگر وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن را توجه به شهرهای کوچک و روستاها برشمرد.

وی گفت: در توافق با بنیاد مسکن مقرر شده است تا در روستاهای بالای ۲۰ خانواده بتوانیم قطعات زمین را به افرادی که علاقمند به تامین مسکن خود در روستا هستند اراضی برای آنها تامین شود. بنابراین برنامه تولید مسکن در روستاها، شهرهای کوچک و شهرهای جدید جزو راهبردهای وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن متقاضیان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین راهبرد وزارت راه و شهرسازی را در بافت فرسوده شهرها، موضوع کلید به کلید برشمرد و در بیان این طرح توضیح داد: باید بتوانیم در جوار بافت های فرسوده واحدهایی را احداث کنیم تا مردم بتوانند از بافت فرسوده به واحد نوساز منتقل شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی تمامی امکانات خود را پای کار آورده است. بدین معنا زمین هایی که با قیمت متوسط موجود است برای احداث مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته معاون مسکن و ساختمان، بانک مسکن همه ظرفیت خود را پای کار آورده است و نیاز است تا سایر بانک‌ها نیز تمامی ظرفیت خود را پای کار بیاورند و قانون جهش تولید مسکن را اجرا کنند.

وی یادآور شد: طبق قانون جهش تولید مسکن بانک ها موظف هستند تا ۲۰ درصد سهم خود را سالانه به بخش مسکن تخصیص بدهند که این سهم در سال های گذشته به شدت نزولی بود.

عباسی اصلی با تاکید بر اینکه تلاش می‌شود تا مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود، گفت: درکنار احداث مسکن، برنامه مقابله با سوداگری و کنترل بازار اجاره بها نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است که این مهم از طریق تکمیل سامانه‌های املاک و اسکان، موضوع مالیات بر خانه‌های خالی و اراضی بایر در دستور کار است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=47610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.