2

هفته پُر گاز سیستان‌وبلوچستان/گاز به خاش رسید؛ چابهار و کنارک در آینده نزدیک

  • کد خبر : 47768
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
هفته پُر گاز سیستان‌وبلوچستان/گاز به خاش رسید؛ چابهار و کنارک در آینده نزدیک
خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و شهرستان‌های چابهار و کنارک از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد؛ همچنین روز گذشته طرح‌های گازرسانی به شهرهای خاش، اسماعیل‌آباد و ۱۲۰ روستا هم افتتاح شد و گاز به شهر خاش رسید.

به گزارش تبریزمن، عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای میرجاوه، ریگ‌ملک، ده‌رئیس، نوک‌آباد و لادیز عصر روز پنجشنبه ( ۱۲ آبان‌ماه) با حضور مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، جمعی از مدیران ارشد این شرکت، مسئولان استانی و نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس در شهر خاش آغاز شد.

طرح‌های گازرسانی به شهرهای خاش، اسماعیل‌آباد و ۱۲۰ روستا هم افتتاح شد که مسئولیت آنها بر عهده شرکت گاز استان فارس به‌عنوان استان معین بود؛ افتتاح خط لوله گاز ایرانشهر – پالیزان نیز که توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اجرایی شده است، دیگر پروژه گشایش‌یافته در جریان این سفر بود.

عملیات اجرایی خط انتقال گاز پالیزان – پسکوه – سوران – زابل به طول ۱۵۳ کیلومتر که یک ایستگاه کنترل فشار گاز در ابتدای خط که فشار ۱۳۰۵ را به ۱۰۵۰sp تبدیل می‌کند و از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اجرایی خواهد شد، صبح روز پنجشنبه ( ۱۲ آبان‌ماه) با حضور مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، جمعی از مدیران ارشد این شرکت، مسئولان استانی و نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس در شهر سراوان آغاز شد.

* آینده نویدبخش توسعه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: با توجه به عقب‌ماندگی این استان در حوزه‌های مختلف زیرساختی و خدماتی ازجمله؛ گاز و تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم در جبران این مهم، ما نیز در حوزه مسئولیت خود یعنی گازرسانی به این دیار شهیدپرور، این مهم را با تمهیدات انجام‌شده با قوت و قدرت انجام خواهیم داد که البته در این راستا، اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه، با اشاره به سخنان رییس‌جمهوری در خصوص نگاه ویژه به سیستان و بلوچستان، بیان کرد: طرح‌های مختلفی در سطح استان در حال انجام است که چند ماه آینده، شاهد افتتاح آن‌ها خواهیم بود.

چگنی در ادامه، افزود: بر این اساس، در حال حاضر، ۵ شرکت گاز استانی به‌عنوان استان‌های معین مشغول توسعه گازرسانی در سطح استان سیستان و بلوچستان هستند تا گرما و امید را هرچه سریع‌تر برای مردم به ارمغان بیاورند.

* استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان

معاون وزیر نفت در امور گاز همچنین صبح امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز پالیزان- سوران- سراوان، با بیان این‌که اگر احساس کنیم ظرفیت و توان بیشتری در استفاده از دیگر شرکت‌های گاز استانی وجود دارد، حتماً این ظرفیت‌ها را به کار خواهیم گرفت، گفت: ما به مردم سراوان قول می‌دهیم با تمام توان، کار گازرسانی به سراوان را به پایان برسانیم، ضمن آن که انجام این مهم را وظیفه شرعی و انسانی خود می‌دانیم.

وی با اشاره به این‌که قطعاً حضور گاز در هر منطقه، موجب رشد، شکوفایی و اشتغال‌زایی در آن منطقه می‌شود، تصریح کرد: دارا بودن بیش از ۳۰ میلیون مشترک گاز در کشور و عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های گازرسانی دنیا، وظیفه ما را در راستای خدمت‌رسانی به مردم در این حوزه سنگین‌تر می‌کند و بر همین مبناست که به فضل خدا در تلاش هستیم مابقی شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار را هرچه سریع‌تر از نعمت گاز بهره‌مند سازیم.

به گفته چگنی، در حال حاضر، ضریب نفوذ گاز در کشور در جمعیت شهری ۹۸ درصد و در جمعیت روستایی بیش از ۹۱ درصد است که با گازدار شدن شهرها و روستاهای باقی‌مانده، این ضریب در مجموع، به بیش از ۹۹ درصد خواهد رسید.

معاون وزیر نفت در امور گاز خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه‌روزی، خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و شهرستان‌های چابهار و کنارک از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

* تمامی ظرفیت‌ کشور برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان بسیج شده است

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز با بیان این مطلب، اظهار داشت: حضور پیمانکاران قدرتمند، نوید کاهش طول عمر پروژه‌ها در استان سیستان و بلوچستان را می‌دهد.

وی با تأکید بر این‌که اقدام به موقع و همراهی مردم در سرعت طرح‌ها تأثیر فراوانی دارد، تصریح کرد: خوشبختانه همکاری مردم این استان بی‌نظیر است و مردم این خطه حتی زمین‌های خود را می‌بخشند تا پروژه اجرا شود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: باید قدر امنیتی که به برکت خون شهدا حاصل شده، دانست؛ چراکه حیف است روند توسعه استان سیستان و بلوچستان تحت‌الشعاع اتفاقات اخیر قرار گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سند توسعه کشور به ۶ مزیت تحولی اشاره شده که نخستین آن، پهناور بودن سرزمین است و از این حیث می‌توان گفت که سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است.

وی یکی دیگر از مزیت‌های مورد اشاره در سند تحول و توسعه را ظرفیت جوانی و نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: جوانی جمعیت یکی دیگر از ملاک‌های قدرت است که ۶۴٫۶ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر سن ۳۰ سال هستند و از این منظر، ما به‌عنوان جوان‌ترین استان کشور، ظرفیت بی‌بدیلی را در بین استان ها دارا هستیم.

مدرس خیابانی در پایان، تصریح کرد: امروز بسیار خرسندیم که قول رییس‌جمهور مبنی بر گازرسانی به این استان پهناور، عملی شده و از این بابت، ممنون تمامی دست‌اندرکاران هستیم.

* قطار توسعه گازرسانی به خاش رسید

در این هفته، به همت دولت سیزدهم، گازرسانی به ۷۵ هزار نفر از ساکنان شهر خاش سیستان و بلوچستان کلید خورد.

صاحب گل‌صالحی، فرماندار خاش نیز عصر روز پنج‌شنبه در مراسم افتتاح پروژه گازرسانی به خاش با بیان این مطلب، اظهار داشت: از امروز گازرسانی به ۲۴ هزار خانوار با جمعیت ۷۵ هزار نفر در خاش آغاز شده و علاوه‌بر این، کارخانه سیمان خاش نیز از گاز بهره‌مند و از تردد ماهیانه بیش‌از ۲۵۰ کامیون حامل سوخت مورد نیاز کارخانه جلوگیری و موجب کاهش ترافیک می‌شود.

وی ادامه داد: مجموع اعتبار خط انتقال گاز از ایرانشهر تا خاش بطول ۱۴۶ کیلومتر مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان و اعتبار شبکه تعذیه و توزیع گاز در شهر هم ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

فرماندار خاش گفت: با افتتاح گاز در این شهر، ماهانه ۱۲ میلیون لیتر نفت کوره کارخانه سیمان خاش و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت نفت گاز مصرفی ۱۱۶ واحد خبازی، ۴۰ واحد مرغداری و گلخانه صرفه‌جویی می‌شود.

گل‌صالحی در پایان، با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه پایدار خاش، افزود: عملیات خط انتقال و اجرای شبکه گازرسانی به شهر اسماعیل آباد و ۱۲۰ روستای بخش‌های پشتکوه و مرکزی با بهره‌مندی ۴۵ هزار نفر اجرا شده که نویددهنده توسعه و عمران و آبادانی این شهرستان است.

* بیش از ۵۰ درصد از طرح‌های قابل افتتاح صنعت گاز در سال جاری، در سیستان و بلوچستان است

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، با بیان این مطلب، اظهار داشت: این شرکت افتخار دارد با اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز «ایرانشهر – چابهار – کنارک» در چهار گستره به طول ۲۹۰ کیلومتر، افزون بر گاز شهرستان‌های چابهار و کنارک، نیروگاه‌های این دو شهر، شهرها و روستاهای واقع در مسیر و همچنین، گاز مورد نیاز صنایع پتروشیمی و شهر صنعتی واقع در مکران را تأمین کند.

وی ادامه داد: گستره اول این خط به طول ۷۳ کیلومتر از پالیزان به پسکوه، گستره دوم از پسکوه به سوران به طول ۴۲ کیلومتر و گستره سوم از سوران به زابلی به طول ۳۸ کیلومتر است.

نوشادی در ادامه، افزود: در ابتدای این خط، یک ایستگاه کنترل فشار احداث خواهد شد که فشار گاز را کاهش می‌دهد؛ ضمن این که ۹ ایستگاه شیر بین‌راهی (LBV) نیز در اقطار مختلف بر روی خط پالیزان- پسکوه- سوران- زابلی نصب و در ادامه، ۶ ایستگاه لانچر و رسیور نیز بر روی خط مذکور احداث خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان این‌که خط لوله زاهدان – زابل نیز در شهریورماه امسال به طول ۲۱۹ کیلومتر و در دو گستره ۲۴ و ۳۶ اینچ به بهره‌برداری رسید، افزود: شهر زابل، نیروگاه در حال احداث زاهدان، کارخانه سیمان زابل، شهر صنعتی رامشار و شهرهای واقع در مسیر از طریق این پروژه راهبردی از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت گاز مهندسی و توسعه گاز ایران در ادامه سخنان خود، به افتتاح خط لوله انتقال گاز ایرانشهر- پالیزان-خاش- میرجاوه و گازدار شدن آن اشاره کرد و گفت: این خط به طول ۲۵۶ کیلومتر و در اقطار مختلف بوده که گستره اول آن به طول ۱۰۴ کیلومتر از ایرانشهر به پالیزان، خط لوله پالیزان-سوران را که امروز کلنگ‌زنی شد، پوشش می‌دهد.

نوشادی مسیر گستره دوم به طول ۴۲ کیلومتر را از پالیزان به خاش عنوان کرد و گفت: این گستره، گاز شهرستان خاش و کارخانه سیمان خاش را تأمین می‌کند؛ ضمن این‌که گستره سوم نیز از خاش به میرجاوه به طول ۱۱۰ کیلومتر بوده که شهرهای میان مسیری سنگان و سیاه‌جنگل را تحت سیطره خود قرار می‌دهد.

وی در پایان، خاطرنشان کرد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تنها شرکتی است که در آن یک طرح نیمه تمام هم وجود ندارد، نه تنها یک طرح نیمه تمام وجود ندارد بلکه یک پروژه نیمه تمام هم وجود ندارد و این افتخار را مدیون همکاری و همدلی تمامی کارکنان این شرکت هستیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=47768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.