9
رئیس دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد

تشکیل”کمیته جذب نخبگان”در دانشگاه/اگر شأن و منزلت اعضای هیأت علمی نخبه حفظ شود،در کشور می‌مانند

  • کد خبر : 47819
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱:۴۰
تشکیل”کمیته جذب نخبگان”در دانشگاه/اگر شأن و منزلت اعضای هیأت علمی نخبه حفظ شود،در کشور می‌مانند
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: در دانشگاه تربیت مدرس، کمیته‌ای، ذیل هیأت جذب دانشگاه‌ها تشکیل شده که "کمیته جذب نخبگان" نام گرفته است‌.

به گزارش تبریزمن، دکتر فرهاد دانشجو در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به از سرگیری آموزش حضوری دردانشگاه ها پس از کرونا اظهار کرد: پس از دو سال کرونایی و آموزش مجازی، ما ترم گذشته را به صورت حضوری برگزار کردیم و نیمسال اول سال تحصیلی جدید، دومین ترم آموزش حضوری در دانشگاه‌ها است. بسیاری از مشکلاتی که به دلیل استمرار آموزش غیرحضوری در دانشگاه‌ها به وجود آمده بود، در ترم اول آموزش حضوری(ترم گذشته) رفع و رجوع شد و مدیران دانشگاه‌ها، اساتید، محققان و دانشجویان از مشکلات آگاه شدند و راه‌حل‌هایی برای آنها در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: آموزش مجازی در دوران کرونا سبب شد که در دانشگاه‌ها زیرساخت‌هایی برای آموزش مجازی ایجاد شود و در حال حاضر این امکان وجود دارد که کلاس‌های حتی ۵۰ نفری به صورت مجازی برگزار شود. بنابراین بهتر است از این زیرساخت‌های فراهم شده، در مواقع نیاز استفاده کرد و در صورت امکان کلاس‌های پرسش و پاسخ و بسیاری از سمینارهای ملی و بین‌المللی را به صورت مجازی برگزار کرد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ما در دوران آموزش مجازی شاهد افت تحصیلی دانشجویان بودیم، افزود: تمایلی نداریم که حتی دروس عمومی را به صورت مجازی برگزار کنیم. چرا که آموزش مجازی سبب افت تحصیلی دانشجویان شد. بسیاری از اساتید تصور می‌کردند دانشجو، درس را متوجه شده ولی به دلیل نبود ارتباط چشمی استاد و دانشجو در آموزش مجازی، درک درستی از میزان یادگیری دانشجویان وجود نداشت.

دکتر دانشجو خاطرنشان کرد: آموزش ترکیبی فقط در یک سری شرایط خاص وجود خواهد داشت. مثلا زمانی‌که دانشجویی به علت ابتلا به بیماری قادر به حضور در کلاس نیست و یا برخی از دروس حل تمرین، به صورت مجازی قابل ارائه است.

وی با اشاره به مشکلات خوابگاهی گفت: ما در خوابگاه‌ها مشکلات بسیاری داریم و پروتکل‌ها اجازه نمی‌دهد که به ظرفیت پیش از کرونا بازگردیم. مسئولین گفته‌اند که همه دانشجویان بازگردند، اما پروتکل‌ها اصلاح نشده و پروتکل‌ها اجازه تکمیل ظرفیت ۱۰۰ درصدی را نمی‌دهد. دانشگاه ما که تا ۳۱۰۰ ظرفیت خوابگاهی دارد، مجبور است با ۲ هزار نفر، ظرفیت خوابگاهی خود را تکمیل کند و ۳۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت‌ها، تکمیل نمی‌شود.

دکتر دانشجو در این خصوص ادامه داد: برخی از دانشجویان کارشناسی ارشد ما در عرض ۲ تا ۲/۵ سال و یا حداکثر ۳ سال، درس خود را تمام می‌کردند اما به دلیل شیوع کرونا، شرایطی به وجود آمد که برخی از دانشجویان کارشناسی ارشد ۴ سال است که فارغ التحصیل نشده‌اند و هنوز در خوابگاه هستند. بنابراین ما انبوهی از متقاضیانی خواهیم داشت که درخواست خوابگاه دارند و هنوز هیچ راه‌حلی برای این مشکل پیدا نشده است.

دکتر دانشجو با اشاره به مشکل تغذیه در دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: امروزه، تغذیه در دانشگاه‌ها به یک مشکل جدی تبدیل شده است. ما باید در بحث تغذیه، شأن و منزلت دانشجویان را حفظ کنیم. قول‌هایی به ما داده‌اند که مازاد بر بودجه دانشگاه‌ها، برای تغذیه تخصیص یابد .

وی با اشاره به جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: در دانشگاه تربیت مدرس، کمیته‌ای، ذیل هیأت جذب دانشگاه‌ها تشکیل شده که “کمیته جذب نخبگان” نام گرفته است‌. در این کمیته، اگر صلاحیت نخبه یا فردی جهت جذب به عنوان هیات علمی تایید شود، نیازی به شرکت در فراخوان‌های وزارت علوم نیست.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در پایان خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم نخبگان حاضر در داخل کشور را حفظ کنیم تا بتوانیم جذب نخبگان خارجی را نیز داشته باشیم. علاوه بر این باید مراقب حفظ اعضای هیأت علمی نخبه نیز باشیم. راه‌حل نیز این نیست که از بالا تصمیماتی گرفته شود و به دانشگاه‌ها ابلاغ شود، راه‌حل این مشکلات این است که دانشگاه‌ها راه‌حل را پیدا کنند و به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهند. که البته اگر شأن و منزلت اعضای هیأت علمی نخبه حفظ شود، در کشور می‌مانند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=47819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.