4

امیرعبداللهیان: ایران به ادامه مذاکرات برای احیای برجام پایبند است

  • کد خبر : 47873
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
امیرعبداللهیان: ایران به ادامه مذاکرات برای احیای برجام پایبند است
وزیر امور خارجه گفت که ایران به ادامه مذاکرات برای احیای برجام پایبند است.

به گزارش تبریزمن به نقل ار خبرگزاری فارس، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (شنبه) ۱۴ آبان ماه در نخستین نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در سطح معاونان وزرای خارجه کشورهای حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر خارجه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست اظهار داشت: برگزاری این نشست در شرایط کنونی می‌تواند بسترهای مناسبی را جهت تقویت همکاری بین اعضای گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد با هدف مقابله با چالش‌های مشترک فراهم کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: امروز در شرایطی گردهم آمده‌ایم که جامعه جهانی با چالش‌های فزاینده‌ای در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه است. علیرغم تدوم تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای رسیدگی و غلبه بر این چالش‌ها تضعیف بی سابقه چندجانبه گرایی توسط برخی دولت‌ها باعث ناکام ماندن این تلاش‌ها شده است. یکجانبه‌گرایی افسارگسیخته  وهژمونی طلبی برخی قدرتهای جهانی دوران جدیدی از ناآرامی و بی ثباتی را برای جامعه بین‌المللی به ارمغان آورده است.

وی گفت: توسل بیمارگونه آنها به یکجانبه گرایی از جمله اعمال تحریم‌های یکجانبه در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بوده و عمیقا تعهد این دولت‌ها به اصول منشور ملل متحد از جمله و به ویژه ارتقا و احترام به حقوق بشر را زیر سؤال برده است. اعمال این تحریم‌ها به دلیل ممانعت از دستیابی مردم کشورهای در حال تحریم به حقوق اولیه و بنیادین خود به مثابه جنایت علیه بشریت بوده و مسئولیت بین‌المللی کشورهای تحریم کننده را در پی خواهد داشت.

وزیر خارجه ادامه داد: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر در سفر اخیر خود به تهران با صحه گذاردن بر تاثیرات منفی تحریم‌های یکجانبه بر حقوق اساسی مردم ایران از جمله حقوق بشر حق توسعه و حق سلامت به خصوص در شرایط کرونا برخواست خود مبنی بر رفع کامل تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تصریح کرده است. بی تردید مقابله موثر و کاآرمد با تحریم‌های ظالمانه مستلزم تقویت همکاری‌های بین‌المللی و تشریک مساعی کشورهای مستقل بوده و در این راستا گروه دوستان منشور ملل متحد به عنوان بلوک کشورهای مخالف با تحریم با ظرفیت‌های فراوانی که در اختیار دارد می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد و دستیابی به هدف مشترک‌مان در قبال همه کشورهای تحریم شده ایفا کند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران بار دیگر بی اعتنایی آن کشور به تعهعدات بین‌المللی و نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت را به منصه ظهور گذاشت. آمریکا با این اقدام خود قانون گریزی و زورگویی را جایگزین اجرای تعهدات حقوقی کرد. ایران طی سال‌های اخیر و علیرغم بدعهدی آمریکا و بی عملی اروپا به راهکار حل و فصل صلح آمیز موضوع پرونده هسته‌ای پایبند بوده و مسیر گفتگو برای حفظ توافق را باز گذاشته است. مایه تاسف است که دولت آمریکا علیرغم درخواست جامعه بین‌الملیلی و با وجود وعده‌ها همچنان مسیر اقدامات خصمانه و تداوم سیاست فشار حداکثری را دنبال کرده و به جای جبران اقدامات دولت قبلی برای دستیابی به توافق مواضع دوگانه و ریاکارانه اتخاذ می‌کند.

وی گفت: دولت ایران ضمن تاکید بر استیفای حق مسلم خو در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای در همه ابعاد آن شامل غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز با حسن نیت و بر مبنای برابری و احترام متقابل به ادامه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای پایبند است.

وزیر خارجه بیان کرد: آمریکا باید ثابت کند دارای حسن نیت و اراده واقعی بوده است.

وی با اشاره به مداخله‌جویی‌های اخیر در ایران گفت: اقدام مشکل کشورهای مستقل به خصوص اعضای گروه دوستان منشور با هدف ایجاد سازوکارهای مناسب در چارچوب نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل برای مقابله با این پدیده امری ضروری است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین افزود: اشغال فلسطین  وبخش‌هایی از سرزمین‌های دول عرب و محروم ساختن ملت مظلوم فلسطین از حقوق مسلم و ذاتی خود نقض و بی توجهی به قطعنامه‌های صادره از سوی ارگان‌های سازمان ملل از جمله اقداماتی است که این رژیم از بدو شکل گیری تاکنون انجام داده است. سکوت معنادار نهادهای بین‌المللی به ویژه شورای امنیت در قبال جنایات نظام مند و غیرقانونی این رژیم سران این رژیم را در استمرار و تشدید جنایات خود و گسترش دامنه تجاوزات به دیگر کشورهای منطقه بیش از پیش گستاخ‌تر کرده است. آپارتاید و تخریب منازل و کشتار فلسطینی‌ها به رفتار روزمره رژیم جعلی اسرائیل تبدیل شده است. دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نباید در مقابل رژیمی که جنایات را به صورت مکرر مرتکب شده ساکت بمانند.

وی گفت: سازمان ملل و شورای امنیت دارای مسئولیت آشکار حقوقی و انسانی و اخلاقی برای مقابله با این جنایات و اجرای قطعنامه‌ها باشد. ایران همانگونه که بارها اعلام کرده تنها راه دستیابی به صلح در فلسطین را برگزاری همه پرسی با مشارکت کلیه ساکنان اصلی فلسطین شامل مسیحیان، یهودیان و مسلمانان و آوارگان فلسطینی و تشکیل دولت مستقل فلسطین در سراسر سرزمین تاریخی و مادری فلسطین به پایتختی بیت المقدس می‌داند.

وزیر خارجه ادامه داد: ایجاد منطقه قوی در غرب آسیا همواره از اولویت‌های سیاست خارجی ایران بوده است. با این حال طی دهههای اخیر مداخلات گسترده و مستمر کنشگران فرامنطقه‌ای در امور داخلی کشورهای منطقه و اشغالگریو  اعمال تحریم‌های غیرقانونی توسط این کشور تحقق این هدف را با چالش جدی مواجه کرده است. تداوم اقدامات مغایر حقوق بین‌الملل توسط قدرت‌های غربی در غرب آسیا به تقویت گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب انجامیده و صلح و ثبات بین‌المللی را به مخاطره انداخته است.

وی گفت: امروز خواست کشورهای منطقه برای برخورداری از امنیت جدی‌تر از گذشته شده و نویدبخش فردایی بهتر برای نسل‌های آینده می‌باشد.

وزیر خارجه ضمن ارج نهادن به تلاش‌های این گروه  در تقویت چندجانبه گرایی ابراز امیدواری کرد این نشست بتواند منجر به تقویت همکاری‌ ها و تحقق اهداف شود.

رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز در این نشست طی اظهاراتی گفت: منشور ملل متحد از سوی برخی دولت‌ها مورد چالش قرار می‌گیرد. اقدامات یکجانبه قهرآمیز تاثیرات فرامرزی به همراه داشته است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=47873

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.