3

توضیحات امیرعبداللهیان درباره فروش پهپاد ایران به روسیه قبل از جنگ اوکراین

  • کد خبر : 47936
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
توضیحات امیرعبداللهیان درباره فروش پهپاد ایران به روسیه قبل از جنگ اوکراین
وزیر امور خارجه ایران درباره فروش پهپادهای ایران به روسیه توضیح داد و گفت که به‌رغم توافق تهران و کی‌یف برای بررسی موضوع، کشورهای غربی از جمله آمریکا و آلمان در این زمینه کارشکنی می‌کنند.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری تسنیم، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران امروز شنبه در حاشیه “نخستین نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد” با بیان اینکه “مناسبات ما با روسیه بر اساس همسایگی و منافع متقابل است”، اظهارات مقامات برخی از کشورهای غربی درباره ادعای تحویل سلاح از سوی ایران به روسیه را هیاهو خواند و تأکید کرد که ادعای آنها مبنی بر ارسال موشک و پهپاد، بخش مربوط به موشک کاملاً غلط است ولی ایران ماه‌ها قبل از آنکه جنگ اوکراین شروع شود، تعدادی پهپاد به روسیه فروخته است.

امیرعبداللهیان در واکنش به ادعاهای مقامات اوکراین از جمله رئیس جمهور این کشور گفت که با همتای اوکراینی خود به توافق رسیده است چنانچه هرگونه مستندی دارند مبنی بر اینکه روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده است، این اسناد را در اختیار ایران قرار دهد.

امیرعبداللهیان گفت که برای این منظور قرار بود دو هفته پیش در یک کشور اروپایی هیئت‌های سیاسی و دفاعی طرفین دور هم جمع شوند ولی طرف اوکراینی دقیقه ۹۰ به‌رغم حضور هیئت‌های ایرانی، از حضور در این نشست سر باز زد.

وزیر امور خارجه کشورمان کارشکنی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان را در به نتیجه نرسیدن این نشست دخیل دانست و گفت که آلمانی‌ها به کی‌یف گفته بودند که “در حالی که ما درصدد وضع تحریم علیه ایران به‌دلیل همین پهپادها هستیم ولی شما قصد دارید دور هم بنشینید و قهوه بنوشید”.

امیرعبداللهیان گفت به‌رغم این کارشکنی‌ها بار دیگر توافق شده است که چنانچه طرف اوکراینی بر عهد خود پایبند بماند، طی روزهای آینده این موضوع بررسی شود.

وزیر امور خارجه ایران گفت چنانچه ثابت شود که روسیه در جنگ اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است، ایران در این مسئله بی‌تفاوت نخواهد ماند.
امیرعبداللهیان بر موضع جمهوری اسلامی ایران در این جنگ که توقف آن و بازگشت طرفین به مذاکره است، تأکید کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=47936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.