5

رشد اقتصادی خاورمیانه سال آینده بسیار بیشتر از آمریکا و اروپا می شود

  • کد خبر : 48078
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
رشد اقتصادی خاورمیانه سال آینده بسیار بیشتر از آمریکا و اروپا می شود
آمارهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد که تاثیر گرانی انرژی، اقتصاد آمریکا و اروپا را سال آینده به پایین ترین سطح می‌رساند و اقتصاد خاورمیانه و کشورهای نوظهور رشد اقتصادی بسیار بالاتری نسبت به این کشورها خواهند داشت.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری فارس، بر اساس آمارهای جدید صندوق بین المللی پول سال آینده رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورها در حال توسعه و توسعه نیافته بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد.

بر اساس این گزارش، آمریکا و کشورهای منطقه یورو کمترین رشد اقتصادی را در سال آینده خواهند داشت و کشورهای خاورمیانه و اقتصادهای نوظهور رشد اقتصادی بسیار بیشتری نسبت به آمریکا و اروپا خواهند داشت.

رشد اقتصادی آمریکا و اروپا در سال جاری نیز وضعیت نامناسب تری نسبت به کشورهای درحال توسعه داشته اند.

کشورهایی که وابسته به انرژی و واردکننده بوده اند اقتصادشان بیشترین خسارت را دیده است و هر چه وابستگی کشور به انرژی کمتربوده آسیب پذیری کمتری داشته است.

جنگ روسیه و اوکراین قیمت انرژی را که موتور راهبر صنعت هر کشور است، چند برابر کرد و اقتصاد کشورهای وابسته را به هم ریخت، حتی آمریکا که خود بزرگترین تولید کننده است،‌مصرف شدید نتوانست اقتصادش را از تیررس گرانی نفت و گاز دور کند.

تولید نفت آمریکا ۱۲ و مصرف نفت این کشور ۱۹٫۵ میلیون بشکه در روز است.

از نظر نهاد بین المللی افزایش سرمایه گذاری می تواند راهکار رفع رکود اقتصادی این کشورها باشد که اکنون تاب و توانش را ندارند.

کشورها هنوز از مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده بود رها نشده اند و صندوق بین المللی اعلام کرده که ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها صرف مشکلات پیش آمده از ویروس کرونا می شود و فرصت سرمایه گذاری را گرفته است.

 البته سیاست های نادرست افزایش نرخ بهره که کشورهای بزرگ و مدعی آغازگر آن بودند نیز به کاهش رشد اقتصادی و رکود دامن زده است.

بر اساس آمارهای صندوق؛‌ آمریکا امسال رشد اقتصادی ۱٫۶ درصد را تجریه می کند که نسبت به سال قبل ۴٫۱ درصد کمتر شده است و پیش بینی شده که سال آینده این رشد به یک درصد کاهش یابد.

منطقه یورو امسال ۳٫۱ درصد رشد داشته که کاهش ۲٫۱ درصدی نسبت به سال قبل داشته و پیش بینی شده سال آینده به نیم درصد کاهش یابد.

رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی امسال ۵ درصد یعنی نیم درصد بیش از سال گذشته بوده و سال آینده هم حداقل ۳٫۶ درصد را تجربه می کند.

رشد اقتصادی کشورهای نوظهور امسال ۴٫۴ درصد بوده که سال آینده بیشتر هم می شود و به ۴٫۹ درصد می رسد.

حتی کشورهای آفریقایی هم سال آینده رشد اقتصادی ۳٫۷ درصدی را خواهند داشت که نسبت به سال جاری هم رشد خواهد داشت.

بنابراین رشد اقتصادی کشورهای نوظهور، خاورمیانه، آفریقا همه بیشتر از آمریکا و منطقه یورو خواهد بود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.