2

تداوم میانجی‌گری میان تهران و ریاض؛ اولویت دولت السودانی

  • کد خبر : 48032
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
تداوم میانجی‌گری میان تهران و ریاض؛ اولویت دولت السودانی
برخی مسئولان عراقی با اشاره به سفر قریب الوقوع برخی مسئولان سعودی و ایرانی به بغداد تاکید کردند که دولت جدید عراق به وساطت خود میان ایران و عربستان ادامه خواهد داد.

به گزارش تبریزمن، عامر الفایز، رئیس کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد که ماموریت وساطت بین تهران و ریاض از طریق دولت السودانی ادامه خواهد داشت زیرا روابط خوب میان ایران و عربستان به سود عراق است بنابراین، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق پروژه میانجیگری میان این دو کشور را تکمیل خواهد کرد.

وی گفت:چه بسا السودانی موفقیت های بیشتری نسبت به مصطفی الکاظمی در این زمینه به دست آورد زیرا تمام نیروهای سیاسی عراقی و طرف های بین المللی و منطقه ای از تشکیل دولت جدید عراق استقبال کردند.

الفایز خاطرنشان کرد: وساطتی که بغداد انجام داد مختص به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین نیست بلکه به عراق به عنوان یک کشور مربوط می شود و برهم خوردن روابط ایران و عربستان به سود عراق و ثبات آن نخواهد بود، به همین دلیل عراق به نقش خود به عنوان میانجیگر در راستای ثبات این کشور و تمام منطقه ادامه خواهد داد.

رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان عراق گفت: السودانی روابط خوبی با تمام کشورهای منطقه و جهان خواهد داشت و ایستادن در یک محور علیه محور دیگر به هیچ وجه به سود وی و عراق نخواهد بود و این امر جزو سیاست دولت جدید عراق نخواهد بود و تمام طرف های سیاسی ْآن را نمی پذیرند.

در این راستا یک نماینده برجسته در ائتلاف دولت قانون عراق به رهبری نوری المالکی نیز گفت که السودانی تیم میانجیگری میان ایران و عربستان از جمله مسئولان ارتباطات و تنظیم گفت‌وگوها که از وزارت خارجه، دستگاه اطلاعات، شورای امنیت ملی و دفتر نخست وزیری هستند را حفظ خواهد کرد.

وی تاکید کرد تداوم حضور فواد حسین در راس وزارت خارجه عامل اصلی تداوم میانجیگری است زیرا او به همراه مسئولان دیگر مسئولیت این پرونده را برعهده دارد و در تمام نشست های سه جانبه حضور یافت.

نماینده ائتلاف دولت قانون عراق خاطرنشان کرد که ماموریت تکمیل پروژه وساطت میان ایران و عربستان آسان نخواهد بود و این مساله به زمان نیاز دارد تا از سرگرفته شود.

این مسئول عراقی گفت: بزودی مسئولانی از عربستان و ایران سفرهایی به بغداد خواهند داشت تا از رویکرد محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق نسبت به میانجیگری مطلع شوند.

وی در پایان تاکید کرد که بعد از به وجود آمدن اختلافات در روابط ریاض و واشنگتن به دلیل تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت، آمریکایی ها تلاش می کنند که میان ایران و عربستان بحران آفرینی کنند و ریاض را تحریک کنند.

به گزارش ایسنا، عبدالرحمن الجمعه، نماینده دائم عربستان در اتحادیه عرب اخیرا گفت که ایران همسایه ما است و عربستان همواره برای رسیدن به توافق با ایران دستش به سوی این کشور دراز است؛ توافقی که به موجب آن آن چه اقدامات بی ثبات کننده ایران در کشورهای عربی می‌خواند، متوقف شود.

پیش از این محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق در اولین نشست خبری خود گفت که امیدوار به تداوم میزبانی از گفت‌وگوهای ایران ‌ و عربستان در بغداد در دوره نخست‌وزیری‌اش است.

وی تاکید کرد که پیام هایی مبنی بر اهتمام به تداوم تلاش‌های بغداد برای تسهیل گفت وگو میان ریاض و تهران دریافت کرده است.

السودانی بدون پرداختن به جزئیات گفت: از ما درخواست شد که به این تلاش ها ادامه دهیم.

همچنین عبداللطیف رشید – رئیس جمهور جدید عراق، در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره گفت که کشورش به میانجیگری میان عربستان و ایران ادامه می دهد و نشست ها ادامه دارد اما نتایج در دست دو کشور است.

پیش تر علی اکبر ولایتی – مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، در گفت‌وگو با شبکه المیادین درخصوص روابط ایران و عربستان  تاکید کرده بود که ما همسایه عربستان هستیم و باید با هم همزیستی کنیم؛ بنابراین سفارتخانه‌های دو کشور باید فعال باشند تا مشکل از طریق بهتری حل شود.

ولایتی اضافه کرده بود که ما همچنین از کشور دوست و برادر، عراق، حمایت می‌کنیم و امیدواریم نقش تاریخی این کشور بازگردانده شود.

بر اساس این گزارش، ایران و عربستان تا کنون پنج دور مذاکرات در بغداد برگزار کردند و قرار است دور ششم نیز برگزار شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48032

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.