6

فناوران برای رفع چالش تصفیه‌خانه‌ فاضلاب‌ها فراخوانده شدند

  • کد خبر : 48038
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
فناوران برای رفع چالش تصفیه‌خانه‌ فاضلاب‌ها فراخوانده شدند
ستاد نانو با انتشار فراخوانی از فناوران خواست تا ایده‌های نوآورانه خود را در حوزه ساخت پلی الکترولیت کاتیونی برای آبگیری لجن حاصل از فرایندهای بیولوژیکی تصفیه با هدف کاربرد در فاضلاب تا ۳۰ آبان ماه جاری ارائه دهند.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایسنا، یکی از دغدغه‌های مهم در تصفیه آب و فاضلاب، حمل و نقل و آبگیری لجن حاصل از فرآیندهای تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است. فرآیند آب­گیری فرآیندی برای حذف آب از لجن برای دستیابی به کاهش حجم بیشتر از لجن است.

در طی فرآیندهای بیولوژیکی و شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب، باکتری­‌ها و میکروارگانیسم­‌های هوازی و بی‌هوازی، مواد آلی و معلق در پساب­‌ها را تغذیه کرده و آن­ها را به مواد قابل تجزیه تبدیل می­‌کند. با گذشت زمان و به تدریج این ترکیبات در کف استخرهای تصفیه­‌خانه ته‌نشین شده و تولید لجن می­‌کنند.

پلی الکترولیت­‌ها، لخته کننده­‌ها و منعقد کننده­‌هایی هستند که به دو صورت جامد و مایع با هدف لخته کردن مورد استفاده قرار می­‌گیرند. این ماده شیمیایی در سه گروه کاتیونی، آنیونی و غیر یونی دسته‌بندی می­‌شود و فرایند لخته‌سازی با نمونه‌هایی نظیر آلوم، فریک کلرید و … نیز انجام می­‌شود، اما وظیفه اصلی پلی الکترولیت‌ها کاهش مصرف منعقدکننده­‌های معمول و کاهش حجم لجن است.

“تبدیل لخته‌های کوچک به صورت لخته‌های درشت و سنگین”، “افزایش سرعت عمل ته‌نشینی و کاهش حجم لجن تشکیل شده” و “افزایش درجه تفکیک و کاهش مقدار مصرف ماده منعقدکننده با گسترش بهینه محدود pH” از خواص اصلی پلی الکترولیت‌ها است.

در این راستا ستاد نانو با هدف ارائه راهکارهای نوآورانه و بدیع برای تولید پلی الکترولیت کاتیونی با هدف آب­گیری لجن با کارایی بالا، فراخوانی را منتشر کرده که در آن تاکید شده است راهکارها و طرح‌های ارائه‌شده باید کاملا شفاف و روشن و گزارش‌ها و آنالیزهای ارائه شده باید از مراجع معتبر و براساس استانداردهای مورد قبول به‌دست آمده باشند.

انجام تفسیر و شرح نتایج براساس اصول علمی و بر پایه مستندات، قابلیت بازدید و ارزیابی در کلیه مراحل انجام کار، عدم استفاده از روش‌های پر هزینه و بدون توجیه اقتصادی از دیگر مشخصات طرح‌های پذیرش شده در این فراخوان به شمار می‌رود. محصول می­‌بایست در تولید صنعتی قیمتی برابر یا کمتر از قیمت تامین پلی الکترولیت وارداتی داشته باشد.

به نقل از ستاد نانو، متقاضیان شرکت در این فراخوان تا ۳۰ آبان ماه مهلت دارند تا نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. در این مرحله، شرکت‌کنندگان می‌بایست حداکثر تا ۳۰ آبان ماه، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به صورت آنلاین ثبت کنند.

در آذرماه امسال فرآیند ارزیابی طرح‌ها و داوری اجرایی می‌شود و در  خردادماه سال ۱۴۰۲ برگزیدگان مرحله نخست، چهار ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود ارائه دهند.

تیرماه ۱۴۰۲ داوری نهایی و اعلام طرح برتر خواهد بود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48038

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.