2

کاهشی شدن نرخ‌ها در بازار ارز با ادامه فعالیت بازارساز/ دلار غیررسمی کانال ۳۶ هزار تومان را از دست داد

  • کد خبر : 48075
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
کاهشی شدن نرخ‌ها در بازار ارز با ادامه فعالیت بازارساز/ دلار غیررسمی کانال ۳۶ هزار تومان را از دست داد
با ادامه فعالیت بازارساز در بازار ارز، نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفت و دلار غیررسمی هم کانال 36 هزار تومانی را از دست داد.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری فارس، طی روزهای گذشته به دلیل موج روانی ایجاد شده در بازار ارز، نرخ ارزهای مختلف روند افزایشی به خود گرفت.

پس از این اتفاق، بازارساز با هماهنگی بانک‌ مرکزی با ورود به بازار توانست روند افزایشی نرخ ارز را در ابتدا کنترل و مهار کند و سپس قیمت ها را کاهش دهد.

از جمله فعالیت های بازارساز در روزهای اخیر می توان به راه اندازی سامانه برخط خرید ارز از صرافی ها، ارائه گواهی سکه طلا، حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه ۱۴۰۱ و افزایش نرخ توافقی ارز اشاره کرد.

تیم اقتصادی دولت با محوریت بانک مرکزی انجام شد روز پنجشنبه از بسته ای مشتمل بر سه رویکرد رونمایی کرد که سامانه برخط صرافی‌ها برای فروش ارز از روز شنبه از جمله مهمترین تصمیمات بانک مرکزی در این بسته بوده است.

* ارائه گواهی سپرده سکه در بورس

اقدام بعدی بانک مرکزی که رئیس کل از آن رونمایی کرد طرح ویژه بانک مرکزی برای انتشار گواهی سکه بهار ازادی بود. این اوراق معاف از مالیات بوده و با سررسید ۶ ماهه، در بورس منتشر خواهد شد.

* حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه ۱۴۰۱

رئیس‌کل بانک مرکزی از برنامه دولت برای حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه ۱۴۰۱ خبر داد که می‌تواند انگیزه خروج پول‌های بزرگ از حساب‌های بانکی را خنثی کند.

تصمیمی که ماحصل جلسه معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه، و رئیس کل بانک مرکزی بود. براساس این مصوبه مقرر شد با توجه به آثار این تصمیم در افزایش هزینه تجهیز منابع و سود سپرده ها در شبکه بانکی، لایحه پیشنهادی‌ دولت مبنی بر اصلاح این قانون با همکاری مجلس به طور ویژه پیگیری شود.

* توقف عرضه ارز با کارت ملی

یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در شرایطی که عرضه ارز بیش از تقاضای واقعی آن در بازار است، فعالیت دلالان ارزی در کف خیابان و گاوبندی آنها برای افزایش قیمت ارز به بهای کسب سودهای بادآورده بیشتر است.

در این شرایط که عرضه ارز با کارت ملی به صورت سهمیه‌ای انجام می‌شود، هر دلال به طور متوسط روزانه سهمیه ۵ تا ۱۰ نفر را خریداری می‌کند و از محل کارت ملی هر نفر حدود ۴ میلیون تومان سود خالص به دست می‌آورد، یعنی یک دلال به طور متوسط روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان سود دلالی و در واقع رانت به دست می‌آورد.

به نظر می رسد در این زمینه نیز بازار ساز باید وارد عمل شده و تقاضای حقیقی ارز را از تقاضای سوداگرانه جدا کند.

در لحظه تنظیم این گزارش دلار توافقی با قیمت ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان و دلار غیر رسمی با نرخ زیر ۳۵۵۰۰ تومان معامله می شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48075

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.