7

برنامه کشت قرادادی با سازوکار جدید به استان ها ابلاغ شد

  • کد خبر : 48193
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
برنامه کشت قرادادی با سازوکار جدید به استان ها ابلاغ شد
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ برنامه کشت قرادادی با سازوکار جدید به همه استان های کشور ابلاغ شد.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری فارس، پس از اعلام دولت برای اجرای کشاورزی قراردادی در کشور برخی کشاورزان در تماس با خبرنگار فارس از عدم اجرایی شدن این طرح ملی در منطقه خودشان می گفتند برای روشن شدن این موضوع با علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت وگو کردیم.

مهاجر به خبرنگاران گفت:‌ اجرای کشت قراردادی الزامات مالی داشت اما به موقع تامین اعتبار نشد بنابراین شرکت بازرگانی دولتی با کمک بانک کشاورزی سازوکاری را فراهم کردند و به همه استان های کشور برای اجرا ابلاغ شد و کشاورزان می توانند از مزایای آن استفاده کنند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه « کشاوزری قراردادی» امسال برای محصول گندم در همه استان های کشور اجرا می شود، گفت:‌ برای کشاورزان کود بدون دریافت پول نقد داده می شود و پس از برداشت محصول پول از کشاورز دریافت خواهد شد.

وی ادامه داد:‌علاوه بر آن همه گندمکاران بدون دریافت پول نقد بیمه می شوند و پول آن در پایان فصل و در زمان تحویل گندم به سیلوهای دولتی اخذ خواهد شد.

به گفته مهاجر، برای هر گندمکار به ازای یک هکتار، حدود ۱۰۰ کیلوگرم کود فسفاته، ۷۵ کیلوگرم کود پتاسه و ۲۵۰ کیلوگرم کود ازته داده خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد که بذر مناسب و اصلاح شده هم به گندمکاران در قبال دریافت پول نقد داده می شود.

مهاجر در پاسخ به اینکه چرا کشاورزان از اجرای این طرح اظهار بی اطلاعی می کنند؟ گفت:‌ احتمالا در مناطقی هستند که این اخبار به دست آنها نرسیده است.

*کشاورزان چه می گویند؟

یک کشاورز خوزستانی در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت:‌ کشاورزی قرادادی را امسال در منطقه آنها اجرا نمی کنند و مدیریت های کشاورزی اطلاعاتی هم نمی دهند این در حالی است که مهلت کشت گندم در منطقه اشان رو به پایان است.

یاسر مرعی کشاورز دشت آزادگانی از شهرستان سوسنگرد گفت:‌ ما از رسانه های مطلع شدیم که دولت کشاورزی قراردادی را اجرا می کند اما هر چه به ادارات کشاورزی منطقه مراجعه می کنیم جوابی نمی گیریم، آنها هر چه کود و بذر به کشاورز می دهند پول دریافت می کنند.

این کشاورز که به گفته خودش کارشناس معماری است، گفت:‌ کشاورزی قراردادی می تواند ناجی کشاورزان باشد زیرا اکثر گندمکاران مشکل نقدینگی برای تامین نهاده دارند و تامین آن به افزایش محصول کمک می کند.

وی ادامه داد: حتی سال گذشته دولت پول کود گندمکاران را در زمان برداشت محصول دریافت می‌کرد اما امسال با وجود اینکه اعلام کرده کشاورزی قراردادی اجرا می کند پول را ابتدا دریافت می کنند.

مرعی با اشاره به اینکه کودی که اداراه خدمات کشاورزی به کشاورزان می دهد کافی نیست، گفت:‌ آنها مجبورند بقیه نیاز را به قیمت کیسه ای ۸۵۰ هزار تومان از بازار آزاد تهیه کنند یا کود کافی به زمین‌شان ندهند که در این صورت تولید کاهش می یابد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.