1
پرونده «کابوس بایدن»/۱۳؛

چه حزبی برنده انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا می شود؟

  • کد خبر : 48371
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
چه حزبی برنده انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا می شود؟
با انتخابات میان دوره ای کنگره و پیروزی جمهوری خواهان بایدن ۲ سال آینده را به سختی خواهد گذراند و تعطیلی دولت دور از ذهن نیست.

به گزارش تبریزمن، پس از هفته‌ها تبلیغات انتخاباتی در آمریکا، امروز سه شنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان) مردم این کشور پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند تا تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۴ کرسی سنا را مشخص کنند.

در این مدت رسانه‌ها و مؤسسه‌های افکارسنجی تلاش کرده اند تا قبل از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره، محبوبیت حزب حاکم و شخص بایدن را بسنجند و نتیجه احتمالی را پیش بینی کنند که در زیر به نتاریجشماری این نظرسنجی‌ها اشاره می‌شود؛

پی بی اس- ان پی آر

یک هفته مانده به انتخابات میان دوره‌ای کنگره باقی بود که شبکه «پی بی اس» با همکاری «رادیو ملی دولتی آمریکا» (ان پی آر) یک نظرسنجی برگزار کرد که بر پایه آن، رأی دهندگان ایالات متحده به طور مساوی در حمایت خود بین نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه تقسیم شده بودند.

چه حزبی برنده انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا می شود؟

به نوشته پی بی اس، با توجه به این اعداد و ارقام، شانس دموکرات‌ها که اکثریت را در کنگره در اختیار دارند، در نظرسنجی‌ها خوب نیست. داده‌های به دست آمده نشان می‌دهد که محبوبیت پایین رئیس‌جمهوری همراه با کاهش شمار کرسی‌های دموکرات‌ها، به حزب حاکم آسیب جدی وارد می‌کند. با اینکه نام پرزیدنت جو بایدن در این چرخه انتخاباتی درج نشده است اما انتخابات میان دوره‌ای اغلب به عنوان رأی همه پرسی در مورد حزب حاکم در نظر گرفته می‌شود.

این گزارش اضافه کرد که در کنگره، همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان به همراه یک سوم کرسی‌های سنا برای تصاحب قابل رقابت هستند. جمهوری خواهان تنها یک کرسی تا کنترل سنا فاصله دارند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آنها در حداقل چهار رقابت شانس دارند: نوادا، جورجیا، پنسیلوانیا و آریزونا.

دیلی میل

دیلی میل در گزارشی نوشته است که دموکرات‌ها برای فاجعه آماده می‌شوند و در فاصله ۶ روز تا انتخابات میان دوره‌ای، پیش بینی‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که جمهوری خواهان ۴ کرسی در سنا (آریزونا، نوادا، نیوهمپشایر و جورجیا) و ۳۳ کرسی در مجلس به دست خواهند آورد.

چه حزبی برنده انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا می شود؟

سی بی سی نیوز

بر پایه نظرسنجی سی بی سی نیوز، جمهوری خواهان در انتخابات کنگره پیشتار خواهند بود. بر این اساس آنها ۲۳۰ کرسی و دموکرات‌ها ۲۰۵ کرسی را تصاحب خواهند کرد. لازم به ذکر است که هر حزبی بتواند ۲۱۸ کرسی مجلس نمایندگان را به دست آورد، کنترل این مجلس را در اختیار خواهد گرفت.

چه حزبی برنده انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا می شود؟

فاکس‌نیوز
کاهش محبوبیت و مقبولیت دموکرات‌ها در نظرسنجی «فاکس نیوز» قابل مشاهده است. به تازگی نتایج یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی شبکه مزبور نشان می‌داد که اکثر پاسخ دهندگان (۵۴ درصد) اعلام کردند به شخص دیگری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا رأیخواهند داد و تنها ۳۳ درصد آماده رأی دادن مجدد به بایدن هستند.

پیش از این نیز نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌داد که تنها ۳۸ درصد از مردم آمریکا عملکرد بایدن را به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده تأیید می‌کردند. این در حالی است که بایدن در همان ماه نخست آغاز به کار یعنی در ژانویه ۲۰۲۱، محبوبیتی بالای ۵۰ درصد داشت.

چه حزبی برنده انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا می شود؟

گالوپ

نتایج نظرسنجی مؤسسه «گالوپ» که سه‌شنبه اول نوامبر (۱۱ آبان) منتشر شد نشان داد فضای سیاسی برای انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ به نفع حزب جمهوری‌خواه بوده و میزان رضایت از عملکرد رئیس‌جمهوری و کنگره آمریکا به پایین‌ترین حد در تاریخ به ترتیب به ۴۰ و ۲۱ درصد رسیده است.

براساس نظرسنجی گالوپ، حزب رئیس‌جمهوری به طور معمول در انتخابات‌های میان دوره‌ای وقتی میزان رضایت از عملکردش زیر ۵۰ درصد بوده و زمانی که میزان رضایت از عملکرد کنگره ۳۵ درصد یا کمتر از آن بوده، کرسی‌ها را از دست داده است. این مؤسسه افکارسنجی همچنین اضافه کرد که انتخابات میان‌دوره‌ای در ایالات متحده معمولاً به نفع حزبی تمام می‌شود که در قدرت نیست.

بر پایه این نظرسنجی، امسال پایین‌ترین سطح رضایت از شیوه پیش رفتن اوضاع در زمان انتخابات میان دوره‌ای است. در حالی ۱۷ درصد از آمریکایی‌هایی از وضعیت رضایت دارند که باز هم ۵ درصد کمتر از پایین‌ترین سطح قبلی یعنی ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۰ است.

پیو
مؤسسه افکارسنجی «پیو» نیز ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) گزارش خود را منتشر کرد که نتایج آن متفاوت از دیگر یافته‌ها و نظرسنجی‌ها و به نفع دموکرات‌ها بود و نشان می‌داد ۴۱ درصد به دموکرات‌ها و ۴۰ درصد به جمهوری‌خواهان رأی خواهند داد.

چه حزبی برنده انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا می شود؟

به نوشته پیو، در حال حاضر از هر ۱۰ رای‌دهنده، ۴ نفر (۴۰ درصد) از نامزد جمهوری‌خواه در ناحیه خود حمایت می‌کنند یا به سمت آن تمایل دارند؛ در حالی که تقریباً همین تعداد از یک نامزد دموکرات (۴۱ درصد) حمایت می‌کنند. حدود ۲ نفر از هر ۱۰ رای‌دهنده از نامزد دیگری حمایت می‌کنند (۵ درصد) یا مطمئن نیستند به چه جناحی رأی دهند (۱۳ درصد).

با ریز شدن در نتایج نظرسنجی پیو، مشخص می‌شود که رای‌دهندگان از نظر جنسیت، رنگ و نژاد، سن، تحصیلات و غیره مورد واکاوی قرار گرفته‌اند (نمودار بالا). به عنوان نمونه در بین مردان، ۴۵ درصد به جمهوری‌خواهان و ۳۹ درصد به دموکرات‌ها رأی خواهند داد در حالی که در زنان این وضعیت برعکس است. ۴۳ درصد زنان از نامزد دموکرات و ۳۷ درصد از نماینده جمهوری‌خواه حمایت می‌کنند.

همچنین حدود نیمی از رای‌دهندگان سفیدپوست (۴۹ درصد) می‌گویند که اگر انتخابات امروز برگزار شود از نامزد جمهوری‌خواه حمایت می‌کنند، در حالی که ۳۶ درصد آنها از نامزد دموکرات حمایت می‌کنند. از هر ۱۰ رای‌دهنده سیاهپوست ۷ نفر (۶۹ درصد) از نامزد دموکرات حمایت می‌کنند در حالی که فقط ۴ درصد از آنان حامی جمهوری‌خواهان هستند.

سی‌ان‌ان
نتایج نظرسنجی که به‌تازگی «سی‌ان‌ان» منتشر کرده، بیانگر فاصله ۱۵ درصدی بین محبوبیت و فقدان محبوبیت بایدن است. بنابراین موافقان و مخالفان وی به ترتیب ۴۰ و ۵۵ درصد را تشکیل می‌دهند.

چه حزبی برنده انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا می شود؟

رویترز ایپسوس

خبرگزاری «رویترز» و «ایپسوس» (یک شرکت تحقیقات جهانی بازار و متخصص در نظرسنجی که مقر اصلی آن در پاریس است) نظرسنجی انجام داده که نتایج آن نشان می‌دهد محبوبیت بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای که بقیه دوره او را شکل خواهد داد، به پایین‌ترین سطح دوران ریاست‌جمهوری‌اش نزدیکتر شده‌است.
در این نظرسنجی ملی دو روزه، ۳۹ درصد آمریکایی‌ها عملکرد بایدن را تائید کرده‌اند. پیش از این، میزان رضایت از بایدن در ماه‌های مه (اردیبهشت) و ژوئن (خرداد) به ۳۶ درصد می‌رسید.

سی‌بی‌اس نیوز

یکی از نظرسنجی‌های مرتبط با انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به صورت مشترک با همکاری شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» و مؤسسه «یوگاو» انجام شده که از افزایش احتمال کنترل مجلس نمایندگان توسط حزب جمهوری‌خواه خبر می‌دهد.

براساس نتایج بدست آمده از این نظرسنجی، اگر همین امروز (۱۶ اکتبر – ۲۴ مهرماه) انتخابات کنگره در آمریکا برگزار شود، حزب جمهوری‌خواه ۲۲۴ کرسی و حزب دموکرات ۲۱۱ کرسی مجلس نمایندگان را بدستخواهند آورد.

چه حزبی برنده انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا می شود؟

براساس این گزارش، این درحالی است که در نظرسنجی قبلی، پیش‌بینی می‌شد حزب دموکرات ۲۲۲ کرسی و حزب جمهوریخواه ۲۱۳ کرسی به دست آورد. این وضعیت نشان می‌دهد کفه ترازو به نفع حزب جمهوری‌خواه سنگینی می‌کند. این نظرسنجی در حالی جمهوری‌خواهان را برنده میدان در رقابت‌های میان‌دوره‌ای کنگره معرفی می‌کند که اکنون حزب دموکرات ۲۲۰ و جمهوری‌خواهان ۲۱۲ کرسی را در اختیار دارند.

فرجام سخن

با نگاهی به ۹ نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته چند نکته مهم استباطمی‌شود؛ نخست اینکه محبوبیت بایدن و حزب او در این برهه کوتاه دوساله به شدت کاهش یافته و در مرز ۴۰ درصد است. دوم اینکه به احتمال قوی طیف جمهوریخواه پیروز رقابت‌های میان دوره‌ای کنگره (مجالس نمایندگان و سنا) خواهد شد حتی در بدبینانه ترین حالت اگر در سنا تساوی به دست آورند اما در مجلس نمایندگان با اختلاف برنده می‌شوند. نکته سوم و پایانی هم این است که با انتخابات میان دوره‌ای کنگره و پیروزی جمهوری خواهان نه تنها بایدن ۲ سال آینده را به سختی خواهد گذراند و تعطیلی دولت دور از ذهن نیست اما مهمترین چالش برای طیف حاکم در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ رقم خواهد خورد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48371

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.