13

۱۱۰ دانشگاه کشور رتبه‌بندی شدند/ معرفی برترین دانشگاه‌های ایران

  • کد خبر : 48431
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
۱۱۰ دانشگاه کشور رتبه‌بندی شدند/ معرفی برترین دانشگاه‌های ایران
رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) از رتبه‌بندی ۱۱۰ دانشگاه کشور توسط این موسسه و معرفی برترین دانشگاه‌های ایران خبر داد.

به گزارش تبریزمن به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: رتبه بندی و ارزیابی ۱۱۰ دانشگاه کشور توسط گروه رتبه بندی ISC انجام گرفت. نتایج این ارزیابی در جلسه ۹۵۸ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ تأیید و مصوب شد که رتبه مطلق هر دانشگاه اعلام شود.

فاضل زاده گفت: در این رتبه بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) است.

وی افزود: هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می‌شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می‌شود، جدول زیر بر اساس هر معیار اصلی نشان داده شده است:

فاضل‌زاده ادامه داد: اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی از سه طریق جمع‌آوری شده است: اطلاعات پژوهشی که جمع‌آوری آن بر عهده گروه رتبه‌بندی ISC است، خوداظهاری دانشگاه‌ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه‌بندی توسط رابطین در دانشگاه‌ها به دست می­‌آید و نیز برخی اطلاعات آموزشی که از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سازمان‌های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه‌بندی قرار داده می‌شود.

وی گفت: در رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹، مجموعا تعداد ۱۱۰ دانشگاه حضور داشتند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و براساس ماموریت، هر یک دسته‌بندی شده و مورد رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند. تفاوت این دسته‌بندی با رتبه‌بندی سال‌های پیش این است که در این دسته‌بندی، دانشگاه‌های زیرنظام به صورت مستقل هستند.

آمار حضور دانشگاه‌­ها براساس نوع دانشگاه به شرح زیر است:

به مطلق دانشگاه‌های جامع کشور در جدول زیر نشان داده شده است.

رتبه مطلق دانشگاه‌های صنعتی کشور در جدول زیر نشان داده شده است.

به مطلق دانشگاه‌های کشور به صورت درهمکرد در جدول زیر نشان داده شده است.

۱۰ دانشگاه جامع برتر بر اساس ۶ معیار ارزیابی و رتبه بندی در جدول زیر نشان داده شده است.

۱۰ دانشگاه صنعتی برتر بر اساس ۶ معیار ارزیابی و رتبه بندی در جدول زیر نشان داده شده است.

۱۰ دانشگاه جامع و صنعتی برتر (درهمکرد) بر اساس ۶ معیار ارزیابی و رتبه بندی در جدول زیر نشان داده شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48431

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.