2

جزئیات پیشرفت پروژه جهاد آبرسانی/ ۳۲۳۵ کیلومتر لوله‌گذاری جدید‌ در روستاها انجام شد

  • کد خبر : 48588
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
جزئیات پیشرفت پروژه جهاد آبرسانی/ ۳۲۳۵ کیلومتر لوله‌گذاری جدید‌ در روستاها انجام شد
با گذشت 8 ماه از آغاز تامین مالی پروژه جهاد آبرسانی به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی فعال کشور، پیشرفت بخش لوله‌گذاری به 3 هزار 235 کیلومتر رسیده است.

 به گزارش تبریزمن خبرگزاری فارس، در روزهایی که بسیاری از شهروندهای شهرهای بزرگ کشورهای توسعه یافته با مشکل عدم دسترسی به آب شرب بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، ارتقای سطح دسترسی مردم در ایران به آب آشامیدنی پایدار از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد هدف‌گیری شده است.

بر این مبنا جهاد آبرسانی با هدف ارتقای شاخص‌های دسترسی جمعیت روستایی به آب پایدار شهری جزء اولویت‌های وزارت نیرو  قرار دارد تا از این طریق با استفاده از ابزارهایی نظیر تخصیص، توسعه زیرساخت توزیع آب و سایر ساخت و سازهای مورد نیاز شرایط جهش در آب‌رسانی روستایی مهیا شود.

* جزئیاتی از برنامه وزارت نیرو برای آبرسانی به روستاهای کشور

بر اساس جزئیات منتشر شده از برنامه جهاد آبرسانی، وزارت نیرو درصدد است تا در قالب یک برنامه ۳ ساله تا پایان دولت سیزدهم زمینه رشد ۱۰ درصدی شاخص‌های مذکور را فراهم کرده و جمعیت تحت پوشش آب شرب پایدار بهداشتی را از ۸۰ درصد به بیش از ۹۰ درصد برساند.‌

در همین راستا، ۲ جزء گروه‌های جهادی تخصصی حوزه آب به همراه خیرین در کنار متولیان دولتی این حوزه  ۳ ضلع مثلث جهاد آبرسانی را تشکیل می‌دهند.

* آخرین جزئیات پیشرفت ۸ ماه جهاد آبرسانی

به گزارش فارس، بر اساس به‌روزترین آمار رسیده از بزرگترین پروژه فعال در سطح کشور، تاکنون تامین آب در قالب پروژه‌های حفر و تجهیز چاه برای ۴۹۰  لیتر در ثانیه انجام شده است.

از سوی دیگر تا کنون با گذشت ۸ ماه از تامین مالی پروژه جهاد آبرسانی، ۳۷ هزار ۳۹۳ متر مکعب مخزن آب شرب در کنار ۵۰ باب ایستگاه پمپاژ تکمیل شده است.

در مدت مذکور یک هزار ۵۸۰ کیلومتر خط انتقال لوله نیز به انتها رسیده و یک هزار ۶۵۵ کیلومتر شبکه توزیع نیز تکمیل شده تا مجموعا لوله‌گذاری شبکه انتقال و توزیع به ۳ هزار ۲۳۵ کیلومتر تنها طی ۸ ماه از شروع زمان تامین مالی پروژه در سال ۱۴۰۱ برسد. بر این مبنا میزان پیشرفت تنها بخش لوله‌گذاری روزانه ۱۳ هزار ۴۷۹ متر بوده است.

با توجه به اطلاعات پروژه جهاد آبرسانی این پروژه عظیم ۳ ساله تاکنون ۲۲٫۷ درصد پیشرفت فیزیکی را به ثبت رسانده است.

 

* ۱۲۰۰ روستا در ۸ ماه گذشته آبرسانی شدند

بر اساس اخبار رسمی وزارت نیرو تا آبان‌ سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۲۰۰ روستا به طور کامل آبرسانی شده‌اند که بیشترین این روستاها در استان سیستان و بلوچستان و خوزستان متمرکز شده‌اند.

در همین راستا، میثم جعفرزاده‌، رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس ضمن تشریح اهداف تشکیل مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو می‌گوید: تمرکز روی نیازهای آبی ضروری با محوریت تامین نیاز شرب در مناطق مختلف شهری و روستایی از اهداف اساسی این مرکز است که به وسیله توسعه و تعامل با تشکل‌های جهادی، گروه‌های مردم نهاد و خیرین در  اجرای طرح‌های آبرسانی پیگیری خواهد شد.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو ادامه داد: بر این اساس مرکز جهاد آبرسانی الگوی جدید و در حقیقت یک نوع فرهنگ نو خدمت رسانی جهادی برای مناطق محروم است.

به گزارش فارس تاکنون، قرارداد تامین آب بیش از ۷ هزار روستا به خیرین آب‌رسان و همچنین قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد شده و این کار بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

* ویژگی منحصر به فرد بزرگترین پروژه عمرانی فعال کشور

استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی کشور در کنار ساختار مهندسی و زمان‌بندی دقیق تنها وجه مثبت پروژه عظیم جهاد آبرسانی به حساب نمی‌آید و گستردگی این طرح در سرتاسر کشور یکی دیگر از ویژگی‌های متمایزکننده جهاد آبرسانی به حساب می‌آید.

بر همین اساس ۷ هزار روستای در نظر گرفته شده برای تکمیل فرآیند دسترسی به آب شرب پایدار در همه استان‌های کشور در حال فعالیت است و این پروژه‌ها کشور را به یک کارگاه بزرگ تامین منابع آب تبدیل کرده است.

پایش تمامی پروژه‌های بزرگ عمرانی در سطح کشور بیانگر آن است که در حال حاضر پروژه جهاد آبرسانی گسترده‌ترین پروژه فعال عمرانی در سطح کشور است و گروه‌های مهندسی و جهادی بسیاری با شتاب قابل توجه تکمیل این هدف را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48588

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.