2

بلومبرگ: اروپا در حال مکیدن گاز از کشورهای فقیر است

  • کد خبر : 48442
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
بلومبرگ: اروپا در حال مکیدن گاز از کشورهای فقیر است
بلومبرگ طی گزارشی نوشت، دست کشورهای فقیرتر از بازار گاز به علت تقاضای اروپا قطع شده، از طرفی، قیمت بالای گاز ناشی از این تقاضا، قدرت رقابت کشورهای فقیر برای خرید گاز را از بین می‌برد.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری فارس، بلومبرگ به نقل از تحلیلگر بانک «کردیت‌ایشو» نوشت، بحران انرژی اتحادیه اروپا به ناچار به فقر انرژی در کشورهای در حال توسعه منجر خواهد شد.

سائول کاونیک گفت: «اروپا به هر قیمتی شده، گاز سایر کشورها را می‌مکد.»

به نوشته این گزارش، با وجود افزایش هزینه‌های قبض‌های انرژی، به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا از فصل سرد پیش رو جان سالم به در ببرد، زیرا اعضای این بلوک به اندازه کافی نفت و گاز خریداری کرده‌اند.

با این حال، این امر برای فقیرترین کشورهای جهان که به دلیل تقاضای بالای اروپا، دست شان از بازار گاز قطع شده و به علت افزایش قیمت‌ها، هزینه بالایی دارد.

بر اساس گزارش‌ها، کشورهای نوظهور در معرض خطر جدی ناتوانی در تامین نیازهای انرژی خود قرار دارند. محتمل‌ترین پیامدهای ناشی از چالش‌های امنیت انرژی، تعطیلی کارخانه‌ها، قطعی مکرر و طولانی‌تر برق و همچنین ناآرامی‌های اجتماعی هستند.

صادرکنندگان قطری و آمریکایی پیشنهادات خریداران اروپایی را که به دنبال خرید هرچه بیشتر سوخت برای پر کردن ذخایر شان هستند، می‌پذیرند. این امر سبب می‌شود تا کشورهای درحال توسعه نظیر پاکستان، بنگلادش و تایلند قادر نباشند، بر سر قیمت با آلمان یا سایر اقتصادهای بزرگ رقابت کنند.

راسل هاردی، مدیر ارشد اجرایی گروه ویتول گفت: «ما منابع انرژی دیگران را قرض می گیریم…این کار چیز بزرگی نیست.»

بنا گفته تاجران، افزایش قیمت‌ها برخی از تامین کنندگان در جنوب آفریقا را بر آن داشته تا به سادگی تحویل محموله‌های قراردادهای بلندمدت به نفع سود بیشتر در جاهای دیگر لغو کنند.

راغو مثور، تحلیلگر «وود مکنزی» در این ارتباط گفت: «تامین کنندگان نیاز ندارند تا بر تامین امنیت (فروش) ال‌ان‌جی شان در بازارهای ارزان قیمت تمرکز کنند.»

وی افزود، آنها می‌توانند در بازارهای لحظه ای، به قیمت‌های بالاتری فروش داشته باشند و (درآمدشان) بیشتر از جریمه‌هایی است که ممکن است برای تاخیر محموله‌های برنامه ریزی شده بپردازند.

این کارشناس انرژی افزود: «ال‌ان‌جی  در وهله نخست به کشورهای توسعه یافته تعلق دارد و هرچه باقی می‌ماند به کشورهای در حال توسعه می‌رسد.»

وی افزود، احتمالا این روند سال‌ها ادامه یابد.

به نوشته این گزارش، اتحادیه اروپا در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران انرژی ناشی از کاهش واردات از روسیه است.

پیش از این، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفته بود که ۸ ماه طول می کشد تا دو سوم گازی که روسیه به اروپا ارسال می‌کرد، جایگزین شود.

وی افزود، اتحادیه اروپا به میزان چشمگیری تامین کنندگان خارجی خود را متنوع ساخته، اما این اقدام «پرهزینه» بوده است.

از طرفی کمیسیون اتحادیه اروپا، بازوی اجرایی این اتحادیه اعلام کرده است، تعیین سقف قیمتی برای واردات گاز از روسیه، بهترین رویکرد برای مهار هزینه های انرژی در بحبوبه وخیم شدن بحران هزینه های زندگی در سراسر این اتحادیه نیست.

ایده اعمال سقف قیمتی بر تمام واردات گاز از روسیه توسط تعدادی از کشورها از جمله ایتالیا، یونان، لهستان و بلژیک مطرح شد. کمیسیون اروپا از ابتدا با این ایده مخالف بوده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48442

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.