3

دبیرکل ناتو گزارش «اسکای‌ نیوز» درباره ایران را تایید نکرد

  • کد خبر : 48731
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
دبیرکل ناتو گزارش «اسکای‌ نیوز» درباره ایران را تایید نکرد
دبیرکل ناتو گزارش ضد ایرانی شبکه انگلیسی که در ادامه اتهامات اخیر درباره ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین مطرح شده بود را تایید نکرد.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گزارش ضد ایرانی شبکه انگلیسی اسکای نیوز را تایید نکرد.

پیش‌تر این رسانه انگلیسی در ادامه ادعاهای ضد ایرانی اخیر غرب در رابطه با جنگ اوکراین در گزارشی اختصاصی مدعی شده بود ایران در ازای ارائه پهپادهای مرگبار به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، تسلیحات ضبط شده آمریکایی و انگلیسی و همچنین پول نقد دریافت کرده است.

طبق ادعای اسکای نیوز به نقل از یک منبع مطلع، روسیه ۱۴۰ میلیون یورو به صورت نقد و تسلیحات غربی را در ماه اوت با پروازی به صورت مخفیانه به فرودگاهی در تهران منتقل کرد. بر اساس ادعای منبع مورد استناد، این محموله شامل یک موشک انگلیسی ضد تانک NLAW، موشک آمریکایی ضد تانک جاولین و موشک ضد هوایی استینگر بوده است.

استولتنبرگ در مصاحبه با اسکای نیوز گفت که نمی‌تواند این اتهامات را تایید کند. وی در ادامه به تکرار اتهامات بی‌اساس اخیر پرداخت و گفت: آنچه می‌توانم بگویم این است که آنچه می‌بینیم حمایت ایران از روسیه است. آن‌ها این پهپادها را تحویل داده‌اند و این در واقع حمایت ایران از جنگ غیرقانونی روسیه است، جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین.

به ادعای اسکای نیوز، یک منبع امنیتی به این شبکه گفته «این نگرانی وجود دارد که ایران به دنبال مهندسی معکوس تسلیحاتی غربی دریافتی از روسیه باشد».

طبق این گزارش، دبیرکل ناتو بار دیگر در اشاره به گزارش ادعایی اسکای نیوز تاکید کرد که نمی‌تواند تایید کند آیا این موضوع وجود دارد یا خیر و سپس به لفاظی علیه ایران پرداخت و گفت: البته وقتی می‌بینیم رژیم‌های تمامیت‌خواه و مستبد مثل رژیم ایران که سرمایه‌گذاری سنگینی روی موشک‌های جدید می‌کند و برنامه هسته‌ای دارد، بیش از پیش همکاری نزدیکتری با روسیه دارند، نگران می‌شویم. این خطر این جنگ را برجسته می‌کند.

مقام‌های اوکراینی و متحدان غربی آن که کی‌یف را مسلح می‌کنند، طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته برای توجیه شکست‌های اوکراین در عرصه میدانی، انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته و مدعی هستند که ایران در حال ارسال موشک و پهپاد به روسیه است.

کی‌یف با توسل به همین توهمات، از یک سو اقدام به ابطال استوارنامه سفیر ایران در کی‌یف و کاهش پرسنل دیپلماتیک ایران کرده و از سوی دیگر اخیرا (۲۵ مهرماه) نیز وزیر خارجه این کشور خواستار اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شد و یک روز بعد هم گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به رئیس‌جمهور این کشور ارائه داده است.

زلنسکی کُمدینی که بعدها رئیس‌جمهور اوکراین شد، تلاش داشت تا با عضویت کشورش در ناتو در برابر همسایه قدرتمند شرقی تضمین امنیتی از غربی‌ها دریافت کند؛ با این حال، تلاش‌های وی نه‌ تنها به عضویت در ناتو منجر نشده، که خاک اوکراین در دوران ریاست‌جمهوری او نزدیک به ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است.

دولت اوکراین در حالی برای توجیه ناکامی‌ها در جنگ اوکراین، ایران را دستاویز قرار داده که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شنبه ۱۴ آبان در جمع خبرنگاران گفت: مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است. این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=48731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.