2

منطقه آزاد ارس در تامین امنیت غذایی شمال غرب کشور نقش ایفا می‌کند

  • کد خبر : 50007
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
منطقه آزاد ارس در تامین امنیت غذایی شمال غرب کشور نقش ایفا می‌کند
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: این منطقه در تامین امنیت غذایی شمالغرب نقش‌آفرینی می‌کند و به همین دلیل امسال تولید محصولات کشاورزی در این منطقه افزایش یافته است.

به گزارش تبریزمن، مجید کیانی روز یکشنبه از رشد هفت درصدی تولید محصولات کشاورزی در نیمه‌ اول سال‌ جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در منطقه آزاد ارس خبر داد و اظهار کرد: در شش ماهه اول سال گذشته ۸۵ هزار و ۷۴۲ تن تولیدات کشاورزی داشتیم که این رقم در نیمه نخست سال جاری به ۹۱ هزار و ۳۸۹ تن افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در نیمه‌ اول سال جاری ۱۹ هزار و ۳۲۴ تن محصولات گلخانه‌ای، ۶۱ هزار و ۲۹۱ تن محصولات باغی و زراعی و ۱۰ هزار و ۷۷۴ تن محصولات دامی و شیلات در منطقه آزاد ارس تولید شده است که محصولات باغی در برگیرنده انواع میوه‌های هسته‌دار، محصولات زراعی شامل ذرت، گندم، جو و..، محصولات گلخانه‌ای شامل گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای صادراتی می‌باشد و محصولات دامی را نیز شیر، گوشت و تخم‌مرغ در برمی‌گیرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به این سوال که این سازمان دارای چه برنامه‌هایی برای توسعه کشاورزی است، اظهار داشت: هر زون منطقه آزاد ارس قابلیت‌های خاص خود را دارد و نسبت به ظرفیت آن محدوده، برای توسعه‌اش برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد اما در راستای توسعه متوازن، منطقه آزاد ارس توجه به قابلیت‌های صنعتی، کشاورزی، تجارت و گردشگری را در کنار تکمیل زیرساخت‌های عمرانی در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در راستای توسعه بخش کشاورزی ضمن احداث بزرگ‌ترین واحد گاوداری و آبزی‌پروری ایران در خداآفرین، عملیات اجرایی ۲ پروژه سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد ریالی در زون جلفا اخیراً آغاز شده  که شامل احداث مجتمع گلخانه‌ای هیدروپونیک برای تولید انواع صیفی‌جات و ایجاد باغات مدرن کشاورزی می‌باشد که با بهره‌برداری از آن‌ها برای ۸۵۰ فرد به صورت مستقیم و برای بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

کیانی با اشاره به اختصاص ۲۴هزار هکتار از اراضی محدوده خداآفرین به توسعه کشاورزی، توضیح داد: در این اراضی به‌سبب شرایط آب‌وهوایی مستعد و وجود زمین‌های حاصلخیز، محصولات متعددی قابل کشت است، اما برنامه ما تولید محصولات اساسی و استراتژیک مثل گندم، جو، ذرت، کلزا، پنبه، یونجه و… باتوجه به نیاز داخلی کشور است تا ضمن مقابله با واردات، مواد اولیه سایر واحدها نیز تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما تنها تولید محصولات کشاورزی نیست، بلکه تکمیل زنجیره ارزش و ممانعت از خام‌فروشی است، در این زنجیره ذرت، جو و یونجه به فروش نمی‌رسد بلکه با انتقال به گاوداری مستقر در منطقه جهت تولید شیر و گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع نهاده‌های دامی در خود منطقه تولید می‌شود اما همان شیر تولیدی نیز به صورت خام عرضه نمی‌شود و هدف تولید انواع لبنیات از آن است. در چنین چرخه‌ای ارزش افزوده به حداکثر می‌رسد و به‌صورت مستمر اشتغالزایی صورت می‌گیرد.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه تمامی تولیدات با هدف تکمیل زنجیره ارزش صورت می‌گیرد، عنوان کرد: کلزا تولید شده در مزارع، روغن‌کشی و بسته‌بندی می‌شود یا مواد اولیه شیلات در مزرعه کشت و در مرکز پرورش ماهی ۱۵۰۰ تنی که اخیرا نیز فاز اول آن به افتتاح رسید مصرف می‌شود و ماهی پس از تولید به‌صورت بسته‌بندی گرم ضمن مصرف داخلی به اروپا صادر خواهد شد.

وی گفت: آنچه در زون خداآفرین منطقه آزاد ارس به‌عنوان قطب کشاورزی و تامین‌کننده امنیت غذایی کشور رخ می‌دهد، کشاورزی پایدار است که زنجیره‌ی آن تکمیل شده و خطری متوجه تامین مواد اولیه واحدها نیست و در جنگ اقتصادی و غذایی، با خنثی‌سازی تحریم‌ها، توطئه‌های دشمنان نافرجام می‌ماند.

منطقه آزاد ارس به مرکزیت جلفا در ۱۳۴ کیلومتری شمال غرب تبریز از چهار ناحیه منفصل تشکیل شده و با بیشتر از ۷۰ هزار هکتار وسعت با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان همسایه است.

در ۲ زون (بخش) صنعتی این منطقه بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی و صنعتی فعالیت می کنند و بزرگترین واحد تولیدات گلخانه ای کشور در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس واقع است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=50007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.