9

روسیه نسبت به بحران گرسنگی در افغانستان هشدار داد

  • کد خبر : 49626
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
روسیه نسبت به بحران گرسنگی در افغانستان هشدار داد
نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان نسبت به بحران موادغذایی و گرسنگی در این کشور هشدار داد.

به گزارش تبریزمن، افغانستان ممکن است زمستان امسال دوباره با کمبود مواد غذایی مواجه شود. این هشدار را «ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان روز چهارشنبه در نشست بین المللی به میزبانی مسکو درباره افغانستان اعلام کرد و گفت بخش زیادی از جمعیت این کشور ممکن است دوباره مانند سال گذشته با کمبود مواد غذایی و سایر کالاهای ضروری مواجه شوند.

به گفته کابلوف، برای جلوگیری از این امر، برخی از کشورها اقدامات خاصی را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه انجام داده اند.

وی گفت: با این وجود، ما نیاز به یک راه حل همه جانبه برای مشکلات اقتصادی افغانستان داریم. ما فکر می‌کنیم که مسئولیت اصلی بر دوش کشورهای جمعی غرب است. آنها ۲۰ سال است با انجماد دارایی‌های ملی افغانستان به خفقان اقتصادی این کشور نیز بی شرمانه ادامه می‌دهند.

اوضاع افغانستان از نظر موادغذایی چندان مساعد نیست و دو ماه پیش نیز، «مارتین گریفیس» رئیس برنامه جهانی غذا در امور بشردوستانه افغانستان درباره بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم این کشور هشدار داد و اعلام کرد که بیش از ۶ میلیون افغان در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

رئیس برنامه جهانی غذا در امور بشردوستانه افغانستان در توضیحاتی به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون وضعیت این کشور که یک سال است از اشغال غربی‌ها به سرکردگی تروریست‌های آمریکایی آزاد شده است، با تأکید بر تشدید فقر در افغانستان گفت: ۶ میلیون نفر در این کشور در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. افغانستان با بحران‌های انسانی، اقتصادی، اقلیمی، گرسنگی و مالی مواجه است.

«مارتین گریفیس» در این خصوص اضافه کرد: از کشورهای کمک کننده می‌خواهیم بودجه توسعه اقتصادی افغانستان را تأمین کنند. تقریباً ۷۷۰ میلیون دلار برای زنده ماندن افغان‌ها در زمستان پیش رو ضروری است.

وی با اشاره به اینکه درگیری، فقر، تغییرات شدید آب و هوایی و ناامنی غذایی در این کشور «یک واقعیت غم انگیز برای مدت طولانی» است، گفت: آنچه که وضعیت فعلی را به نقطه «بسیار بحرانی» رسانده این است که کمک‌های توسعه‌ای و بشردوستانه پس از اینکه طالبان زمام امور را به دست گرفتند، به حالت تعلیق درآمده است.

گریفیتس گفت: حدود ۲۴ میلیون نفر یعنی بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به کمک نیاز دارند و تقریباً ۱۹ میلیون نفر از ناامنی حاد غذایی رنج می‌برند.

این مقام سازمان ملل با اشاره به اینکه آنها نگران بدتر شدن این ارقام در آینده نزدیک هستند، خاطر نشان کرد: شرایط آب و هوایی در ماه‌های زمستان قیمت بالای سوخت و مواد غذایی را به سرعت افزایش می‌دهد.

رئیس برنامه جهانی غذا در امور بشردوستانه افغانستان اضافه کرد: برای تعمیر یا بهبود سرپناه‌ها یا نیازهای زمستانی مانند لباس و پتو به ۶۱۴ میلیون دلار نیاز فوری داریم. برای رفع نیازهای غذایی و دیگر نیازها قبل از قطع دسترسی به مناطق خاص به دلیل شرایط جوی، ۱۵۴ میلیون دلار اضافی لازم است.

گفتنی است که یک سال از خروج کامل نیروهای تروریست آمریکایی از افغانستان و به دست گرفتن قدرت توسط طالبان سپری می‌شود و این کشور با تبعات دو دهه اشغالگری محور غربی از جمله بحران جدی اقتصادی و انسانی مواجه است.

اشغالگران غربی در سال ۲۰۰۱ به بهانه پناه دادن طالبان به اسامه بن لادن سرکرده گروهک تروریستی القاعده، به افغانستان حمله و این کشور را اشغال کردند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=49626

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.