3

تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس

  • کد خبر : 49817
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین نشست خود در سال میلادی جاری، قطعنامه‌ای ضدایرانی صادر کرد.

به گزارش تبریزمن، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه با مطرح کردن ادعای بی اساس و تکراری وجود سایت‌های مخفی هسته‌ای در ایران در جلسه ای غیر علنی با صدور قطعنامه‌ای ضدایرانی از تهران خواست در تحقیقات مربوط به اورانیوم در ۳ سایت مخفی و اعلام نشده همکاری کند.

به گزارش رویترز، «قطعنامه مذکور از ایران می‌خواهد فوراً با تحقیقات آژانس اتمی در خصوص ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه مکان اعلام‌نشده در ایران همکاری کند.»

در همین حال، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در حساب کاربری خود در توییتر به تعداد آرای موافق و مخالف این شورای ۳۵ عضوی پرداخت و نوشت:: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همین الان قطعنامه در خصوص ایران را با ۲۶ رأی موافق٬ ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب رساند. از نقطه نظر روسیه، بهتر از ماه ژوئیه است که قطعنامه مشابه ۳۰ رأی موافق کسب کرده بود.»

در ژوئیه سال جاری میلادی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مطرح کردن ادعای وجود سایت‌های مخفی هسته‌ای در ایران قطعنامه‌ای با ۳۰ رأی موافق٬ ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع به تصویب رساند.

روز گذشته آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال میلادی جاری و در سایه تداوم رویکرد دوگانه تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و آمریکا برای اهرم‌سازی از این جلسه و صدور قطعنامه علیه ایران در خصوص مسائل ادعایی پادمانی آغاز بکار کرد و قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. در پیش‌نویس این قطعنامه بر «نگرانی عمیق» شورای حکام نسبت به مشکلات حل نشده ناشی از آنچه «فقدان همکاری کافی از سوی ایران» خوانده شد، تاکید شده است. در قطعنامه پیشنهادی که بخش‌هایی از آن را رویترز منتشر کرده، آمده است: «ضروری و فوری است که ایران برای انجام تعهدات قانونی خود و… بدون فوت وقت اقدامات زیر را انجام دهد».

امروز پنج‌شنبه ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) ساعاتی قبل، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی موضوع سایت‌های اتمی اعلام نشده ایران و تحقیقات پیشین آژانس پیرامون آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. سه کشور اروپایی عضو شورای حکام (انگلیس، فرانسه و آلمان) پیش از شروع جلسه این شورا در بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند که تنش‌افزایی اتمی ایران بی‌سابقه بوده و تهدیدی علیه امنیت بین‌الملل و منطقه محسوب می‌شود.

پیش از این، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در زمینه پیشنهاد قطعنامه‌ای علیه کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در پیشنهاد قطعنامه ضد ایرانی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول و مردود می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به اصل وفای به عهد در اجرای تعهدات بین المللی خود، در دفاع از منافع و حقوق کشور و مقابله با فشار‌ها و زیاده خواهی‌های آمریکا و کشور‌های غربی مصمم و پایدار خواهد بود، افزود: بی تردید در صورت تصویب قطعنامه، پاسخ تهران قاطع و موثر خواهد بود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=49817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.