1

جزئیات پاسخ ایران به قطعنامه آژانس/آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در فوردو

  • کد خبر : 50195
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
جزئیات پاسخ ایران به قطعنامه آژانس/آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در فوردو
در پاسخ به قطعنامه خصمانه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران اقدامات موثری را در سایت‌های شهید احمدی روشن و شهید علیمحمدی انجام داد.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر، پنجشنبه هفته‌ی گذشته، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر با صدور قطعنامه‌ای خصمانه علیه کشورمان، ایران را به عدم همکاری کافی در خصوص وجود ذرات اورانیوم در سه مکان اعلام نشده ادعایی متهم کرد و عنوان می‌کند که ایران در راستای اجرای وظایف قانونی خود و بدون تأخیر بایستی اقداماتی را صورت دهد.

عدم همراهی مردم جهان با قطعنامه‌های سیاسی آژانس

این قطعنامه با ۲۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب این شورای ۳۵ عضوی رسیده است و اگر به لحاظ جمعیتی به کشورهایی که با این قطعنامه همراهی نکردند نگاه کنیم، بخش قابل توجهی از جمعیت جهان به شمول کشورهای هند، چین، روسیه، آفریقای جنوبی و … مخالف سواستفاده‌ی ابزاری کشورهای غربی از آژانس برای اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران هستند.

پیش از این اقدام غیرسازنده از طرف آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از برگزاری جلسات متعدد بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین خبر داد و افزود: در حالی که طی هفته‌های اخیر هیئت سازمان انرژی اتمی ایران با نگاهی رو به جلو در حال گفتگو و تعامل با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای یافتن راه حلی عملی جهت حل و فصل موضوعات پیچیده و فنی پادمانی بود، هیچ دلیل موجه فنی یا فوریت پادمانی برای ارائه قطعنامه علیه ایران وجود ندارد.

جزئیات پاسخ ایران به قطعنامه آژانس/آغاز غنی‌سازی 60 درصد در فوردو

البته پس از این اقدام خصمانه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که دومین قطعنامه علیه ایران در سال میلادی جاری بود، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان برگزاری نشست خبری مشترک با «سید بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته گذشته اقدام غیرسازنده‌ای را انجام داد. در حالی که دو هفته پیش هیأتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران به وین سفر کرده و درباره همکاری نیرومندتر ایران و آژانس توافق کردند و دیدار سازنده‌ای را با آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام دادند، ولی به یک باره در راستای تأثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تدوام سیاست به شدت ریاکارانه این روزهای ایالات متحده آمریکا قطعنامه‌ای را علیه ایران بر روی میز گذاشته و بار دیگر از آژانس سو استفاده سیاسی کردند.

امیرعبداللهیان: پاسخ متقابل و مؤثر به قطعنامه شورای حکام خواهیم داد

وی تصریح کرد: اقدام متقابل و مؤثر را انجام خواهیم داد در عین حالی که به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهیم بود.

در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان (یکشنبه) ۲۹ آبان ماه در تشریح اقدامات ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان کرد: ارائه قطعنامه به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی بود که با اهداف سیاسی و به منظور افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در دستورکار آمریکا و سه کشور اروپایی قرار گرفت.

جزئیات پاسخ ایران به قطعنامه آژانس/آغاز غنی‌سازی 60 درصد در فوردو

کنعانی تاکید کرد: در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستورکار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آنها امروز با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) و دکتر مسعود علیمحمدی (فردو) انجام شد.

بر اساس اطلاعات خبرنگار مهر، سازمان انرژی اتمی کشورمان در روزهای گذشته دو آبشار IR۲m و IR4 را در سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن (نطنز) راه‌اندازی کرد و فرآیندهای آغاز گازدهی دو آبشار دیگر را نیز در دستور کار قرار داد.

همچنین فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نیز در سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی (فوردو) از طریق ماشین‌های IR۶ آغاز کرد. با توجه به جمع‌آوری ماشین‌های IR۱و جایگزینی آن‌ها با ماشین‌های قدرتمند و پیشرفته‌ی IR۶ عملاً ظرفیت سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی به ۱۰ برابر رسید.

آمریکا و سه کشور اروپایی خرداد ماه سال‌جاری نیز بانی صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس شدند. قطعنامه‌ای که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب ۱۸ خرداد سال‌جاری آن را تصویب کرد و ایران به عدم همکاری با آژانس متهم شد.

قعطنامه‌ای که با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید. البته سازمان انرژی اتمی ایران پیش از صدور این قطعنامه و در همان روز چهارشنبه از قطع فعالیت دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد که چند روز بعد این فعالیت این دوربین‌ها متوقف شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌ی هسته‌ای کشورمان و همچنین عدم وجود شواهد و اسناد در خصوص انحراف برنامه‌ی هسته‌ای کشورمان تاکید کرده است.

جزئیات پاسخ ایران به قطعنامه آژانس/آغاز غنی‌سازی 60 درصد در فوردو

در آخرین اظهار نظر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا با ایران به نقطه بی‌بازگشت رسیده و آیا زمانش رسیده که آن را به عنوان قدرت هسته‌ای بپذیریم، گفت: نه، به آن نقطه نرسیده‌ایم. اما باید خیلی سخت کار کنیم تا به آنجا نرسیم.

گروسی: ایران در حال حاضر برنامه تسلیحات اتمی ندارد

وی همچنین در ادامه تاکید کرد: در سطح کنونی تولید اورانیوم غنی شده، ایران به اندازه کافی مواد برای داشتن بیش از یک دستگاه را انباشته کرده، اگر تصمیم بگیرند این کار را انجام دهند. اما هیچ اطلاعاتی نداریم که نشان دهد ایران در حال حاضر برنامه تسلیحات اتمی دارد.

به نظر می‌رسد آمریکا و سه کشور اروپایی با طرح اتهام علیه جمهوری اسلامی ایران، اهدافی در بازه‌ی زمانی کوتاه مدت و بلند مدت را دنبال می‌کنند. در بازه‌ی زمانی کوتاه مدت، به دنبال اعمال فشار حداکثری جهت اخذ امتیازات بیشتر از تهران در مذاکرات رفع تحریم‌ها هستند و از این طریق به دنبال تغییر جایگاه خود از متهم به طلبکار هستند. آمریکایی‌ها که خود با خروج از برجام در زمان ترامپ، مسبب اصلی وضعیت اصلی هستند، اکنون به جای لغو تحریم‌ها و توقف فشار علیه ملت ایران به دنبال کاهش هزینه‌های خود در صورت بازگشت احتمالی به برجام هستند.

اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت غرب در طرح ادعا علیه ایران

در بازه‌ی زمانی بلند مدت نیز، اکنون که به دوره‌ی ده ساله از تاریخ انعقاد برجام نزدیک می‌شویم و بر اساس برجام بایستی کلیه‌ی تحریم‌ها علیه ایران منقضی گردد، آمریکا و سه کشور اروپایی با راه‌اندازی نمایش ادعایی مکان‌های آلوده در ایران، به دنبال حفظ ابزار خود برای اعمال فشار علیه ملت ایران هستند، لذا عدم همکاری با ایران در خصوص این پرونده‌ی ادعایی، علی‌رغم توضیحات مبسوط سازمان انرژی اتمی کشورمان، امری طبیعی است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=50195

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.