6

اجرای الگوی کشت تنها راهکار برون رفت از بحران آبی

  • کد خبر : 50136
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱:۱۲
اجرای الگوی کشت تنها راهکار برون رفت از بحران آبی
بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی براین باورند که اجرای مصوبه الگوی کشت به عنوان نسخه شفابخش در ساماندهی بازار و حل بحران کم‌آبی تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش تبریزمن، علی رغم آنکه مصوبه الگوی کشت در سال ۸۸ به تصویب مجلس رسید، اما در این سال ها به دلایل متعدد اجرا نشد که خوشبختانه دولت سیزدهم پای ابلاغ و اجرای این طرح ایستاد.

بخش کشاورزی ایران  با ۴.۴ میلیون بهره بردار مستقیم، سالانه  حدود ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که به همین دلیل اجرای الگوی کشت یکی از ابزارهای مهم در برنامه ریزی و ساماندهی بازار بخش کشاورزی محسوب می شود.

وزیر جهاد کشاورزی می گوید: الگوی کشت موضوعی است که سابقه ۵۰ ساله در کشور دارد اما متاسفانه طی این سال ها در اجرا با مشکلاتی روبرو بوده است.

به گفته ساداتی نژاد، براساس قانون، دولت سیزدهم پای ابلاغ این طرح ایستاد و همواره تلاش می‌کند تا موانع اجرای الگوی کشت را در کشور برطرف کند.

امسال برای اولین بار سیاست الگوی کشت در بخش زراعی اجرا شد که با بهره برداری بهینه از منابع آبی و خاکی متناسب با ظرفیت و مزیت های اقتصادی انتظار می رود که به امنیت غذایی پایدار در بخش کشاورزی دست یابیم.

صرفه جویی ۲.۲ میلیارد دلاری با اجرای الگوی کشت

آقای محمدقربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد گفت: در سال زراعی جدید الگوی کشت برای ۱۵ محصول گندم، جو، چغندرقند، پنبه، سیب زمینی، نیشکر، ذرت دانه ای، ذرت علوفه ای، پیاز و گوجه فرنگی اجرا شده است.

به گفته او، ۹۰ درصد سطوح زیرکشت مربوط به ۱۵ محصول است که در ۱۸ استان تمرکز جدی داریم.

قربانی می گوید: با اجرای الگوی کشت ۲.۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی و ۳ میلیارد متر مکعب صرفه جویی آب داریم.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد از اجرای الگوی کشت برای محصولات باغی در سال زراعی آینده خبر داد و گفت: الگوی کشت سیاست های پشتیبانی کننده در ۵ محور حوزه آب، برق، تسهیلاتی در بخش اجرا و مدیریت اجرایی و نهاده صورت می گیرد. براین اساس به کشاورزانی که الگوی کشت را بپذیرند، تسهیلات پرداخت می شود.

به گفته او، برای سال زراعی ۱۴۰۲ پیشنهاد داده ایم که سازمان برنامه و بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای پشتیبانی اجرای الگوی کشت به عنوان مشوق کشاورزان بدهد.

معاون وزیر جهاد گفت: با اجرای الگوی کشت حدود ۲.۹ درصد درآمد کشاورزان افزایش می یابد.

ابزار دستوری راه حل اجرای مصوبه الگوی کشت نیست

آقای سیدجعفر حسینی مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به آنکه مازاد یا کاهش تولید بر قیمت‌محصولات کشاورزی اثر گذار است، راهی جز اجرای الگوی کشت در سراسر کشور برای رفع این بحران وجود ندارد.

به گفته او، مصوبه الگوی کشت در مناطق مختلف بر مبنای وضعیت خاک، اقتصاد و درآمد هر استان تعریف می شود که این موضوع منجر به ساماندهی بازار محصولات کشاورزی و درآمد پایدار کشاورزان می شود.

حسینی اجرای الگوی کشت را اقدامی با ارزش در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: با اجرای این مصوبه قیمت محصولات در بازار قابلیت ساماندهی دارد و شرایط به گونه ای نیست که همانند سال های قبل در بحث بازار دچار نوسان شویم.

مشاور اتاق اصناف کشاورزی می گوید: با ابزار دستوری مصوبه الگوی کشت قابلیت اجرا ندارد و این مصوبه در قالب اقتصاد و درآمد کشاورزان به عنوان مهم ترین آیتم الگوی کشت باید دیده شود.

به گفته او، اتاق اصناف کشاورزی در جمع آوری اطلاعات دقیق و طراحی کشت های مختلف در مناطق می تواند کمک کند تا تصمیم‌گیری ها دقیق و واقعی شود.

این مقام مسئول گفت: اجرای مصوبه الگوی کشت منجر به ساماندهی واردات و صادرات، رفع معضل دلالی در بخش کشاورزی و رسیدن به خوداتکایی تاثیر بسزایی دارد به طوریکه در تامین محصولات اساسی نیازی به واردات نخواهیم داشت.

اجرای مصوبه الگوی کشت واردات را ۵۰ درصد کاهش می دهد

آقای عطاالله هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت:آخرین راه حل نجات بخش کشاورزی در خصوص تولید، حمایت از محصولات استراتژیک، منابع آبی و حمایت از ذخایر طرح الگوی کشت است که ماه گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد.

او اجرای الگوی کشت را تنها راهکار برون رفت از بحران آبی، تداوم تولید و ساماندهی بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته و قابل رصد که با اجرای الگوی کشت در کل کشور انجام می شود، میزان تولید، مصرف و بازار مشخص است.

هاشمی می گوید: جلسات اولیه برای ساماندهی اجرا به فراخور برنامه و برش های استانی و شهرستانی داده می شود که اجرای آن در آینده نجات بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی است.

عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: هم اکنون در بحث نهاده های دامی، روغن و شکر نیاز به واردات داریم که با عملیاتی شدن الگوی کشت، کشاورزان به سمت و سوی محصولات استراتژیک سوق داده می شوند.

به گفته او، اجرای الگوی کشت سند فراقوه ای است که تمام قوا باید مشارکت کنند تا این مصوبه یک بار برای همیشه اجرایی شود.

هاشمی گفت: تمامی پتانسیل ها باید به سمت محصولاتی رود که در تامین نیاز به واردات داریم و بدون تردید اجرای این مصوبه واردات را بیش از ۵۰ درصد کاهش می دهد.

الگوی کشت مناسب، نقشه راه تولید محصولات کشاورزی در آینده است، براین اساس با برآیندی مناسب از تمام ظرفیت‌ها ، محدودیت‌‏ها و نیازهای هر منطقه این مصوبه باید اجرا شود تا یک بار برای همیشه معضلات بخش کشاورزی و دلال بازی به پایان برسد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=50136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.