1
فاطمی‌امین در حاشیه دولت:

دولت هیچ مانعی برای واردات خودرو ندارد

  • کد خبر : 50262
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
دولت هیچ مانعی برای واردات خودرو ندارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت هیچ مانعی برای واردات خودرو ندارد، اما طبق قانون اگر کسی خودرو وارد می‌کند، باید انتقال فناوری هم انجام دهد.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (چهارشنبه ۲ آذر ماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره ثبت سفارش خودرو و اینکه تاکنون چه میزان ثبت سفارش خودرو داشتیم و برای چه میزان خودرو تأمین ارز انجام شده است، اظهار داشت: بر اساس آن آئین‌نامه ای که دولت مصوب کرد، یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: در هفته اول شهریور بود که آئین‌نامه واردات خودرو در دولت تصویب شد و الان همه زیرساخت‌ها فراهم و هماهنگی‌های لازم و ثبت سفارش هم آغاز شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با توجه به اینکه فرآیند خودرو حدود چهار سال تعطیل بود، لازم است که واردکنندگان با طرف‌های تجاری خود در خارج از کشور قرارداد ببندند. امیدواریم که به زودی شاهد واردات خودرو باشیم.

فاطمی امین تاکید کرد: از طرف دولت هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد و شرکت‌های زیادی درخواست دادند. تعدادی از آنان شرایط را داشتند و این دفعه یک شرط جدید داریم که در قانون مجلس آمده است و در آئین‌نامه واردات خودرو هم به آن توجه شده که موضوع انتقال فناوری است؛ به این معنا که اگر کسی خودرو وارد می‌کند، باید انتقال فناوری را هم انجام دهد که مقداری کار را زمان‌بر می‌کند اما برای اقتصاد کشور بسیار مؤثر است.

وضعیت تولید و قیمت لوازم خانگی مناسب است

وی درباره وضعیت بازار لوازم خانگی، گفت: وضعیت تولید و قیمت‌ها در لوازم خانگی مناسب است و تولیدکنندگان تخفیف‌های ویژه‌ای عرضه کردند. طرح قسطی فروش لوازم خانگی از هفته قبل تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات فراهم شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بازار لوازم خانگی ایران باکیفیت است و امسال این بازار ثبات داشته است. در بسیاری از اقلام خانگی ۲۰ درصد رشد تولید داریم و بنابراین باید به دنبال توسعه بازار باشیم. اقدامات زیادی برای صادرات لوازم خانگی تولیدی در حال انجام است و برنامه سرمایه گذاری ایران در کشورهای دیگر به صورت مشارکتی و مستقیم در حال پیگیری است.

فاطمی امین با اشاره به سفر نخست وزیر بلاروس به ایران، گفت: در چهار ماه گذشته چهار هیئت از بلاروس به ایران سفر کرده و این هم پنجمین سفر بود. همچنین چهار بار هیئت ایرانی به بلاروس سفر کرد.

جزئیات تفاهم‌نامه ایران و بلاروس

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و بلاروس امضا شد و یکی از کارهای انجام شده این بود که خط اعتباری ۱۰۰ میلیون دلاری برای کشور بلاروس تخصیص داده شد تا از ایران به بلاروس کالا ببرند. بلاروس عضو پیمان اوراسیاست و ایران تاکنون ۵ دور برای پیوستن کامل به تجارت آزاد مذاکره کرد و امیدواریم به زودی موافقتنامه الحاق ما به تجارت آزاد در پیمان اوراسیا انجام شود.

وی ادامه داد: در بحث حمل و نقل هم قرار شد روابط پروازی با بلاروس انجام شود. بلاروس به لحاظ صنعتی برای ما اهمیت دارد و ماشین‌هایی که در این کشور تولید می‌شود، در بسیاری از کشورها به ویژه روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فاطمی امین با اشاره به خرید ۵۰۰ دستگاه دامپتراک از بلاروس در بحث دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ دارو و تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته است. جای خوشحالی است که شرکت‌های دارویی ایرانی قرار است به بلاروس صادرات داشته باشند.

وزیر صمت درباره سند جامع ایران و بلاروس، گفت: سند جامع و نقشه راهی با ۱۶ محور آماده شد که همه موضوعات حمل و نقل، گمرکی، کنسولی، صنعتی، تجاری، کشاورزی و آموزشی را در برگرفته است. این نقشه راه یک ماه گذشته از طرف ما به وزارت خارجه بلاروس فرستاده شد و امیدواریم در سفر اسفند امسال رئیس جمهور بلاروس به تهران نهایی شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=50262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.