3
شهردار خبر داد

شناسایی ۷۷ پروژه ناتمام در تبریز

  • کد خبر : 50244
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱:۳۳
شناسایی ۷۷ پروژه ناتمام در تبریز
یسنا/آذربایجان شرقی شهردار تبریز از شناسایی ۷۷ پروژه مشکل‌دار و ناتمام در تبریز خبر داد و افزود: قسمت عمده‌ای از این پروژه‌ها را خلع‌ید کردیم و هرکدام که امکان احیا داشته باشد، احیا خواهیم کرد و درصورت نیاز نیز خلع ید خواهیم کرد.

به گزارش تبریزمن، یعقوب هوشیار در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه تبریز، با بیان این‌که موضوع حمل و نقل عمومی یکی از معضلات جدی شهر تبریز است، اظهار کرد: وقتمان محدود است و پرداختن به گذشته به نفع شهر نیست، اما بعد از تصدی مسئولیت، بلافاصله در سه حوزه حمل و نقل که به عنوان زیرساخت‌های این حوزه مطرح است ورود کردیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که انعقاد قرارداد ۳۵۰ دستگاه ناوگان اتوبوسرانی و دریافت مجوز نوسازی ۲۰۰۰ تاکسی از جمله این موارد است، اضافه کرد: این ناوگان تا پایان سال با اولویت مناطق محروم در سطح شهر توزیع خواهد شد که این امر در کاهش آلودگی هوا نیز تاثیر داشته و یکی از اثرات جانبی حمل و نقل نیز آلودگی هوا است که با بهره گیری از زیرساخت‌های نوین و نوسازی ناوگان کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که فاز سه خط یک مترو بعد از تصادف متوقف مانده بود و سه ایستگاه این فاز نیز ناقص بود، ادامه داد: با همت همکاران ایستگاه شماره ۱۵ مترو در شهریور ماه افتتاح شد و ایستگاه شماره ۱۴ روز شنبه هفته آتی و ایستگاه شماره ۱۳ هم ۲۲ بهمن ماه تمام شده و طبق روزشمار در خدمت جامعه خواهد بود.

شهردار تبریز با بیان این‌که فاز سه خط یک هم بعد از اصلاحات و استاندارسازی به راه افتاد و هم‌اکنون خط یک به طور کامل در حال مسافرگیری بوده و تلاش می‌کنیم به پیک مسافرگیری برسانیم، افزود: بازنگری در خط دو جزو اولویت‌های ما بوده و برای کاهش هزینه‌ها به دنبال راه‌هایی چون فاینانس و اوراق مشارکت هستیم که ۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت در اوایل سال جذب شد و اخیرا نیز مصوبه ۷۰۰ میلیاردی دولت در رابطه با اوراق مشارکت برای خط دو را گرفته‌ایم.

خط دو بی‌آرتی در دستور کار

وی با بیان این‌که خط بی‌آرتی (اتوبوس سریع السیر) دوم نیز یکی از مباحث مهم در کاهش ترافیک بوده که به جد در حال مطالعه آن هستیم، افزود: برای سال ۱۴۰۲ چند کار اساسی در راستای کاهش ترافیک و حمل و نقل درنظر داریم که بحث هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی از جمله آن است که برای اولین بار در تبریز انجام خواهیم داد و طبق پیش‌بینی ۲۰ الی ۳۰ درصد در کاهش ترافیک موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که بی‌آرتی دوم نیز قطعا در امر ترافیک موثر خواهد بود که در راستای دسترسی آسان از میدان آذربایجان تا آخر یوسف‌آباد در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: اتوبوس‌های این مسیر چپ بازشو بوده که سفارش دادیم و امیدواریم این پروژه زودتر به سرانجام برسد.

هوشیار با بیان این‌که رفع معضل ترافیک با اقدامات نقطه‌ای میسر نبود و باید یک‌سری کارهای همسو و موازن انجام شود، خاطرنشان کرد: در بحث هوشمندسازی چراغ‌ها، زیرساخت فیبرنوری لازم بود که ۳۰۰ کیلومتر فیبرنوری را به عنوان زیرساخت هوشمتدسازی شهر انجام خواهیم دارد و یکی از آثار آن در بحث ترافیک مشاهده خواهد شد.

وی در ادامه میزان خسارت وارد شده به امکانات شهرداری تبریز در جریانات اخیر را حدود ۲۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با بیان این‌که موضوع پسماند شهری نیز یکی از موضوعات جدی است که به سلامت مردم مربوط است، افزود: در حوزه سلامت عملکرد خوبی نداریم و همه باید تلاش کنیم؛ در این رابطه یکی از پیمانکاران خلع ید شده و دیگری نیز خلع خواهد شد و در سال آینده نگاه ویژه‌ای به بحث پسماند شهری خواهیم داشت که شهروندان آن را در زندگی لمس خواهند کرد.

شهردار تبریز در ادامه به راه‌اندازی سامانه شفافیت اشاره کرد و افزود: سامانه شفافیت را راه اندازی و مطالب مورد نیاز را در آن قرار داده‌ایم؛ شهرداری چارچوب و ظرفیتی در حد خود دارد و قرار نیست جور دیگر مجموعه‌ها را بکشد.

وی در بخشی از سخنانش با بیان این‌که اعتماد شهروندان تمامی ثروت شهرداری بوده و اگر این اعتماد مخدوش شود، اثرگذاری نخواهیم داشت، گفت: طراحی روزشمار برای پروژه‌ها نیز به این معنا است روی قول خود هستیم و در حقیقت یک تعهد و معادله دو طرفه است؛ ارزیابی‌های داخل شهرداری نیز به طور هفتگی برگزار شده و برخوردها نیز بر مبنای همین ارزیابی‌ها شکل می‌گیرد.

در حال تربیت نیروهای مدیریتی جدید هستیم

وی با اشاره به این‌که هیچ منطقه‌ای از شهرداری تبریز متوقف نبوده و تحقق‌های درآمدی نیز سیر منطقی دارد، یادآور شد: در سامانه ساجا نیز عملکرد شهرداری تبریز عدد  ۱۰۰ را رد کرده است و این امر به دلیل پای کار بودن تمامی همکاران است؛ البته خود را خالی از نقص نمی‌بینیم و ایستایی در چرخه مدیریت شهرداری از جمله ضعف‌های شهرداری‌ است، از این رو موضوع شهرداران نواحی را مطرح کردیم و در حال تربیت نیروهای مدیریتی جدید هستیم.

هوشیار در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود پرونده‌های حقوقی در شهرداری، اظهار کرد: شهرداری مجموعه‌ای عریض و طویل بوده و حجم پرونده‌های حقوقی طبعا زیاد است و همکاران به طور شبانه روزی تلاش می‌کنند و از سیستم قضایی استان نیز قدردانی می‌کنیم؛ برخی موضوعات که در سنوات گذشته مطرح بوده، مثل قضایای اتوبوسرانی، حل شده و پرونده خانه‌سازی نیز محکومیتی داشت که اعاده دادرسی اتفاق افتاد و هم‌اکنون در یکی شعب دیوان عالی کشور در حال بررسی مجدد است که حجم و نرخ بالایی است.

وی افزود: تلاشمان دفاع از حقوق مردم است و با توجه به این‌که شهرداری مجموعه‌ای بزرگ است، طبیعی است که در برخی محاکم پرونده‌هایی مطرح شود اما تاکنون پرونده‌ای که منجر به صدور رای و محکومیت شود، نداریم. از تمامی پرونده‌های خاص نیز باخبر هستیم و به عنوان مدیریت ارشد شهرداری ورود کرده و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

شهردار تبریز با بیان این‌که حوزه مدیریتی در شهرداری جزو حوزه‌هایی است که در مورد آن تعارفی با کسی نداریم، ولو نزدیک‌ترین فرد باشد، افزود: این امانت مردم در دست ما بوده و باید عملکردها را با ارزیابی بیان کنیم.

حتی یک انتصاب به توصیه ۱۳ عصو شورا نداده‌ام

وی با بیان این‌که پروژه رسالت نیز در وضعیت خوبی قرار داشته و هیچکس امیدوار نبود که به سرانجام برسد، اما با توان پیمانکاران شهر این پروژه نیز کار شده و در موعد مقرر افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: با تمامی اعضای شورا نیز تعامل خوبی داریم و این تعامل صرفا در جهت منافع مردم است و اذعان می‌کنم تاکنون حتی یک انتصاب به توصیه ۱۳ عضو انجام نداده‌ام، چراکه سعی کردیم بر اساس نیاز مجموعه، افراد را انتخاب کنیم و تلاش می‌کنیم با کم‌ترین تغییر، مدیریت را پیش ببریم.

ورود شهرداری تبریز به بورس

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور شهرداری تبریز در بورس، اظهار کرد: از سنوات گذشته در چند حوزه به طور مستقیم در بورس حضور داشتیم و  بعضا نیز حضورمان در قالب سهام‌دار در بانک شهر، مجموعه رفاه یا زهراوی بوده که خوشبختانه دچار ضرر نشدیم. حوزه سرمایه گذاری عام بوده و سال بعد برای اولین بار سازمان سرمایه گذاری با بودجه مستقل ورود کرده و اعلام خواهد کرد و قول می‌دهیم یکی از محورهای شهرداری در سال ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاری باشد.

هوشیار با اشاره به این‌که در حوزه فضای سبز ضعف داریم و این امر شایسته پیشینه و جایگاه تبریز نیست، گفت: در این رابطه برنامه‌ریزی جدی داریم و برای سال آتی غیر از احداث دو پارک‌ محله در هر منطقه، به میزان ۴۰۰ هکتار نیز جهش جدی در فضای سبز خواهیم داشت و همچنین برابر با ۱۰۰ هکتار فضای سبز نیز بعد از تملک زمین، در دستور کار خواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که در امر حاشیه نشینی نیاز به بازنگری در تعریف داریم، افزود: برای ضلع جنوبی خیابان ۴۵ متری انقلاب طرحی پیش بینی کرده‌ایم که طی چهار سال آینده جزو مناطق حاشیه نشین نباشد و این امر در قالب بهسازی و توانمندسازی انجام خواهد شد؛ برای ضلع شمالی نیز ۱۵۰۰ واحد در شهرک جوانان برای سال بعد برنامه ریزی کردیم و شهرداری نیز در برخی پروژه‌ها ورود خواهد کرد.

وی با تاکید بر این‌که در بحث حاشیه‌نشینی، خود شهرداری نیز ۵۰۰ واحد به عنوان سازنده ورود کرده و چند پروژه هم از گذشته شروع شده بود که در حال تکمیل هستیم و تلاش می‌کنیم تا شهریور تحویل دهیم، اضافه کرد: پروژه‌ای نیز در شهرک اندیشه شروع کرده‌ایم و تمام تلاشمان این است که بخش‌های محروم تبریز را بهسازی و توانمندسازی کنیم.

تمامی مناطق تبریز موظف به ایجاد یک پیاده راه می‌شوند

شهردار تبریز با بیان این‌که طبق دستور، ۶۰ درصد جرایم رانندگی برای شهرداری‌های کل استان تخصیص خواهد یافت، افزود: چندپروژه پیاده راهی نیز امسال در برنامه داریم و برای سال بعد نیز تمام مناطق موظف به ایجاد حداقل یک پیاده‌راه در مناطق خود هستند.

شهرداری تبریز تیم داری نمی‌کند

وی با اشاره به راه‌اندازی مجموعه‌های ورزشی در تبریز، اضافه کرد: در مراحل نهایی هستیم و این طرح طی دو هفته انجام خواهد شد و برایمان بسیار اهمیت دارد که بتوانیم در سنین و رشته‌های مختلف، امکانات ایجاد کنیم تا علاقه‌مندان این حوزه، استعدادیابی و حفظ شوند، چراکه در رابطه با ورزش وظایفی بر عهده داریم اما این امر صرفا در راستای استعدادیابی، تربیت ورزشکار و حفظ این سرمایه‌هاست و هیچگاه تیم‌داری حرفه‌ای نخواهیم کرد و در هیچ یک از لیگ‌های برتر حضور نخواهیم داشت.

وی با بیان این‌که در بودجه ۱۴۰۲ پیوست فرهنگی، ورزشی و مذهبی لحاظ کرده‌ایم، افزود: در رابطه با مباحث هویتی تبریز نیز به موارد برجسته توجه داریم که یکی از پروژه‌های جدی در این مورد، پروژه صاحب‌آباد است که امیدواریم سال بعد شاهد احیای آن باشیم؛ خانه ستارخان نیز در حال تملک بوده و به خانه باقرخان هم ورود کرده‌ایم و هم‌چنین پروژه مقبره‌الاشعرا نیز جزو اولویت‌های ما است.

پیگیری فاز دوم شهرک خاوران 

هوشیار با اشاره به این‌که مرکز همایش بین المللی نیز طی سال بعد در شان مردم تبریز و با رفع نواقص در خدمت جامعه خواهد بود، ادامه داد: فاز دوم شهرک خاوران جزو ۷۷ پروژه ناتمام شهری بوده که به جد پیگیر موضوع هستیم و با تلاش همکاران توانستیم هم در رابطه با امور زیربنایی و هم برنامه بودجه مصوبه بگیریم که موارد را به شورای عالی شهرسازی فرستادیم و امیدواریم به زودی حل شود.

شناسایی ۱۹ محله آسیب پذیر در تبریز

وی با تاکید بر این‌که در حوزه‌های مختلف به ویژه در ابعاد اجتماعی مطالعات داریم و طی آن، ۱۹ محله آسیب پذیر در تبریز شناسایی شده‌ است، گفت: سال بعد در این مناطق فرهنگ سرا احداث شده و مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی ایجاد خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این‌که در مورد ترافیک ناشی از باریکه شهید کسایی در ورودی شهر نیز جدیت داریم، اما بحث تملک مطرح است و تلاش خواهیم کرد موضوع حل شود، افزود: طی سال گذشته ۵۰ هزار تن نمک پاشی در سطح شهر انجام شده بود که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و اساتید دانشگاه، امسال محلول پاشی جایگزین نمک جامد خواهد شد، چراکه نمک جامد آسیب‌ها و مضراتی در پی دارد.

شهردار تبریز با بیان این‌که پروژه روگذر ارتش و شهید فروزنده به طور کامل با ظرفیت مالی خود شهرداری احداث شد و هیچگونه تسهیلاتی در این رابطه دریافت نکردیم، ادامه داد: کارت منزلت شهری نیز تا بهمن ماه احیا خواهد شد.

وی با بیان این‌که مترو شهید بهشتی نیز تا ۱۰ روز آینده راه‌اندازی می‌شود، اضافه کرد: احداث زیرساخت‌های ورزشی نیز جزو اولویت‌های ما بوده و در ۱۹ محله آسیب پذیر ۱۹ مجموعه ورزشی راه اندازی خواهیم کرد؛ هم‌چنین دنبال توافق با مالک خصوصی ورزشگاه یکه دکان بودیم و در حال انتقال اسناد مالکیت هستیم.

وی با تاکید بر این‌که بزرگترین دغدغه‌ام افزایش سطح اشتغال در شهر تبریز است، تاکید کرد: به دنبال برنامه جدی برای ایجاد شغل و درآمد پایدار برای زنان سرپرست خانوار هستیم.

هوشیار با بیان این‌که در شهر تبریز به دنبال پروژه‌های محرک هستیم که توسعه و توانمندی محیط را به دنبال داشته باشد که پروژه آتاسنتر یکی از همین پروژه‌ها است، افزود: اگر پروژه آتاسنتر به مرحله اجرا برسد، حداقل ۷۰۰۰ شغل پایدار و ۲۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان این‌که پارک آبی تبریز در حال حاضر تعطیل بوده و چند ماه از قرارداد آن باقی مانده که متولی مربوطه را ملزم کردیم تا الزامات مورد تاکید شهرداری را رعایت کند، در غیر این صورت خلع ید خواهیم کرد، ادامه داد: در مورد حمام نوبر نیز اقدام حقوقی کرده و دستور قضایی داریم که حمام را تحویل خواهیم گرفت.

وی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم الزامات سرمایه‌گذاری را فراهم کرده و موانع را برداریم و سال بعد، سال اجرای پروژه‌ها خواهد بود، خاطرنشان کرد: ۲۰۰۰ عنوان پروژه اجتماعی برای تبریز تدوین شده که شامل حوزه‌های مختلف هنری، فرهنگی، ورزشی و… است.

شهردار تبریز با اشاره به این‌که حداقل ۱۰ پروژه بزرگ برای تبریز تعریف خواهیم کرد که در سال ۱۴۰۲ شروع شده و در همان سال تمام شود، ادامه داد: پروژه‌ چوخورلار بعد از ۲۰ سال تمام شد و قابل قبول نیست که پروژه‌ای ۲۰ سال متوقف شود؛ در این رابطه ۶۰ میلیارد تومان هزینه کردیم.

اجرای پیاده راه دانشسرا تا میدان نماز

وی با بیان این‌که بودجه سال آینده در سه سطح ناحیه‌ای، منطقه‌ای و پروژه‌های ویژه خواهد بود، افزود: مشکلات جدی و رها شده‌ای در تبریز داریم که دیده نشده‌اند؛ این مشکلات را احصا کرده‌ایم و در قالب کتابچه چاپ خواهد شد و برای ترافیک منطقه ۱۷ شهریور نیز برنامه داریم و سال بعد نیز پیاده راه دانشسرا تا میدان نماز انجام شده و اجرای محدوده ترافیکی نیز در دستور کار خوهد بد.

وی در پاسخ به این‌که به عملکرد شهرداری چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: برای همکاران و مدیران شهرداری که طی هشت ماه شبانه روزی کار کردند، نمره ۲۰ لحاظ می‌کنم؛ ما به مردم قول دادیم که شبانه روزی تلاش کنیم و طبق همین وعده، به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنیم.

وی در رابطه با برخی حواشی مطرح شده در مورد احتمال حضورش در کابینه گفت: خدمت برای تبریز، افتخار است.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=50244

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.