5
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد:

فعالیت ۱۰ هزار نیروی پرستاری در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 50337
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱:۲۷
فعالیت ۱۰ هزار نیروی پرستاری در آذربایجان‌شرقی
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه نزدیک ۱۰ هزار نفر کادر پرستاری در بخش‌های داخلی، عمومی، اتاق عمل، بیهوشی و... در مجموعه‌های دولتی و خصوصی در سطح استان آذربایجان‌شرقی به مردم عزیزمان خدمت ارائه می‌کنند، گفت: از این تعداد ۲۷ درصد را مردان و ۷۳درصد را بانوان تشکیل می دهند.

به گزارش تبریزمن، یوسف اشرفی، چهارشنبه، دوم آذرماه، در نشست خبری به مناسبت هفته پرستار، با بیان اینکه ۴۷ درصد نیروی‌های پرستاری رسمی و پیمانی و ۵۳ درصد نیز شامل نیروی طرحی، شرکتی، قراردادی و یا … هستند افزود: در حال حاضر نیاز مبرم به استخدام  ۸۰۰ نفر نیروی پرستار در استان وجود دارد.

وی از صدور مجوز استخدام ۲۰۰ نفر نیروی بهداشت و درمان برای استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: ۱۴۰ نفراز این افراد در بخش پرستاری جذب می شوند.

اشرفی ضریب اشغال تخت های بیمارستانی آذربایجان شرقی را ۶۷ تا ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: از مجموع ۶ هزار و ۸۰۰ تخت موجود در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان به طور متوسط تعداد پنج هزار تخت همیشه اشغال بوده و دارای بیمار است که رسیدگی به این تعداد بیمار به هیچ عنوان با ۱۰ هزار پرستار ممکن نیست.

وی خواستار تعدیل و کاهش ساعات کاری پرستاران شد و با تاکید بر اینکه این امر جز با جذب و استخدام پرستاران جدید قابل تحقق نیست، اظهار داشت: در حال حاضر پرستاران آذربایجان شرقی ۴۳ ساعت در هفته مشغول هستند که این رقم بسیار بالایی در مقایسه با سایر کارکنان دستگاه های اجرایی بخش دولتی و غیردولتی به شمار می رود.

اشرفی، در خصوص وجود شرکت های خدمات پرستاری در استان گفت: ۳۵ شرکت خدمات پرستاری دارای مجوز رسمی در سطح استان فعال است که  تعداد ۱۸ واحد آن در تبریز و بقیه در سطح استان و تحت نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول فعالیت هستند که در صورت تخلفات این واحدها کارشناسان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز مسئولیت رسیدگی به این تخلفات را برعهده دارند ودر صورت وجود هر گونه تخلف  و احراز آن به مراکز ذیصلاح ارجاع می شوند.

وی با اشاره به برگزاری مداوم دوره‌های توانمند سازی پرستاران گفت: همکاران پرستار باید ۱۰۰ ساعت در هر سال دوره بازآموزی داشته باشند و بروزترین مسائل مرتبط با حوزه های پرستاری را در کارنامه آموزشی خود دارند.

مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در پایان با تشکر ویژه از خدمات شبانه روزی پرستاران گفت: ۲۵۰ نفر شهدای مدافع سلامت در کل سطح کشور داریم که از این تعداد ۲۰ نفر به استان آذربایجان شرقی تعلق دارد و ۵ نفر از شهدای مدافع سلامت پرستار هستند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تبریز و شهرستان های تابعه نیز در این نشست، گفت: پرستاران جزو نیروهای زحمتکش و همیشه در صحنه های مختلف بحرانی و عادی هستند که تقریبا ۲ برابر وظیفه خود انجام خدمت می کنند.

محمدارشدی، با اشاره به نیاز شدید به جذب نیروی استخدامی پرستاری در آذربایجان شرقی گفت: در طی سال جاری هیچ نیروی پرستاری جذب نشده است و فعلا سلامت مردم جامعه با نیروهای موقتی اداره می شود و استخدام ها موردی مشکل کمبود پرستار ر ا حل نخواهد کرد.

وی گفت: در تامین سلامت جامعه هم نیرو و هم انگیزه نیرو های موجود را با تکریم، پاداش و فعالیت‌های انگیزشی دیگر باید در نظر بگیریم البته تکریم های کلامی انجام شده است و انتظار داریم تکریم های عملی نیز در این راستا انجام شود.

ارشدی با انتقاد از دولت در زمینه عملی نشدن جذب ۲۵ هزار پرستار در کشور، افزود: اینکه پس از گذشت بیش از یک سال هنوز هیچ اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفته است جای تاسف و تامل بسیار دارد، در حالیکه عمل به این وعده می تواند بخش مهمی از مشکلات پرستاران را حل و فصل کند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تبریز و شهرستان های تابعه، با اشاره به افزایش سن سالمندی در سطح استان آذربایجان شرقی افزود: در آینده نزدیک نیازمند افزایش نیرو های پرستاری و مراقبتی در استان هستیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=50337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.