5
همایش ملی ارتقای شفافیت:

شفافیت یک تکلیف برای کارگزاران است/ارسال ۶۱۴ مقاله به دبیرخانه همایش ملی ارتقای شفافیت

  • کد خبر : 51034
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
شفافیت یک تکلیف برای کارگزاران است/ارسال ۶۱۴ مقاله به دبیرخانه همایش ملی ارتقای شفافیت
رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت:همایش ملی ارتقای شفافیت را در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه تدارک دیده ایم و هدف از این همایش ایجاد گفتمان شفافیت در آستانه برنامه هفتم توسعه است.

به گزارش تبریزمن به نقل از قوه قضاییه، ذبیح الله خداییان در اولین همایش ملی ارتقای شفافیت که با حضور سران قوا در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: هر دستگاه نظارتی نیاز به شفافیت دارد و شفافیت یک حق است زیرا معتقدیم صاحبان اصلی نظام مردم هستند و دانستن حق مردم است بنابراین مردم باید بدانند کارگزاران آن ها به چه نحو عمل می‌کنند.

وی افزود: مردم باید از مناقصه ها، مزایده ها،فرایند انجام امور مفاصا حساب ها و موافقت اصولی ها اطلاع داشته باشند زیرا اطلاع مردم موجب افزایش اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی جامعه می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: شفافیت یک تکلیف برای کارگزاران است، به طوری که مقام معظم رهبری فرموده اند که کارگزاران خادمان مردم هستند بنابراین زمانی که صاحبان اصلی نظام مردم هستند. اطلاعات، اسناد و مدارک متعلق به مردم است و خادمان مردم باید اطلاعات و اخبار را در اختیار مردم قرار دهند زیرا این یک تکلیف است و در تعالیم اسلام این مسئولیت ها را یک امانت میدانیم که برعهده مسئولین است.

خداییان گفت: خادمان باید نسبت به روشنگری در جامعه اقدام کنند به طوری که حضرت علی (ع)خطاب به مردم می فرمایید «حق شما بر من است که رازی از شما پنهان نکنم مگر در مورد جنگ». براین اساس است که مشاهده می کنم در قوانین مختلف در سیاست های حاکم بر برنامه ها و در سایر قوانین و مقررات تاکید بر شفافیت شده است.

وی افزود: در سال های اخیر پیشرفت هایی در زمینه شفافیت و روشنگری صورت گرفته که قابل مقایسه با گذشته نیست زیرا سران قوا در سند تحول قوه قضاییه همچنین درسند تحول دولت بر شفافیت تاکید شده است اما شفافیتی که مدنظر مقام معظم رهبری و مسئولین است تحقق پیدا نکرده است و نیاز به کاردارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: سامانه هایی در این زمینه طراحی شده است اما برخی از این سامانه ها ناقص هستند تمام اطلاعات در این سامانه ها قرار ندارند و به روزرسانی نشده اند همچنین جزیره ای هستند به طوری که در یک سازمان سامانه های مختلف بر حسب وظایفی که اداره دارد طراحی و اجرا شده اند اما ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند.

وی  عنوان کرد: بسیاری از دستگاه ها در بند میانی حکومت در مقابل شفافیت مقاومت می‌کنند حتی در برابر دستگاه های نظارتی که در قانون تکلیف شده است که باید به این سامانه ها دسترسی داشته باشند مقاومت صورت می‌گیرد.

خداییان بیان کرد: دستگاه‌های وجود دارد که با تغییر مدیریت ها سیاست هایشان نیز تغییر می‌کند به طوری که در زمان یک مدیری به یک دستگاه نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور دسترسی به سامانه ها و اطلاعات داده شده ولی با تغییر مدیریت دسترسی ها قطع شده است برخی این اطلاعات را ملک شخصی خود می‌دانند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: همایش ملی ارتقای شفافیت را در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه تدارک دیده ایم و هدف از این همایش ایجاد گفتمان شفافیت در آستانه برنامه هفتم توسعه است. این همایش مورد استقبال بی نظیر مجامع علمی قرار گرفته است و دبیرخانه ای نیز برای این همایش اختصاص داده شده بود که طبق گزارشات ارائه شده حدود ۶۱۴ مقاله علمی به دبیرخانه واصل شده است و در یک کار سخت داوری که توسط ۲۰ نفر از اساتید برجسته دانشگاه ها صورت گرفته شد حدود ۴۳۰ مقاله بیش از نصاب مشخص شده نمره کسب کرده و پذیرفته ودر نهایت ۷۰ مقاله برتر شدند.

وی در ادامه بیان کرد: پیشنهادی که به رئیس جمهور و رئیس مجلس داریم این است که در قوانین و مقرارت مختلف احکامی راجع به شفافیت وجود دارد که جامع نیستند و خواهشمندیم در برنامه هفتم یک حکمی آورده شود که این حکم چند خصیصه داشته باشد نکته اول اینکه در رابطه با شفافیت کامل و جامع باشد دوم اینکه زمان دار باشد سوم مسئولیت متوجه بالاترین مقام هر دستگاه باشد چهارم برای اجرا حکم ناظر تعیین شود و در نهایت برای اجرای حکم ضمانت اجرای لازم در این برنامه دیده شود تا بتوانیم باتوجه به عنایت روسای قوا شفافیت را در جامعه عملیاتی کنیم و دولت الکترونیک به مفهوم واقعی تحقق پیدا کند.

خداییان اظهار کرد: معتقدم اگر در این دوره و در زمانی که این هماهنگی‌ بین سه قوه وجود دارد این مهم تحقق پیدا نکند اجرا و تحقق آن در زمان های دیگر مشکل خواهد بود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=51034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.