9

«پیروز» در ۱۰ ماهگی تلف شد

  • کد خبر : 54636
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۳۳
«پیروز» در ۱۰ ماهگی تلف شد
«پیروز» توله‌یوز محبوب ایرانی در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی تلف شد.

به گزارش تبریزمن، تلاش دامپزشکان ایرانی در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران برای دیالیز فرزندِ «ایران» که با مشاوره‌های خارجی صورت می‌گرفت، بی‌نتیجه ماند و «پیروز»، توله‌یوز محبوب ایرانی در ۱۰ ماهگی بر اثر آنچه نارسایی کلیوی عنوان شده است، تلف شد.

یازدهم اردیبهشت امسال بود که «ایران»، یوزپلنگ ماده ایرانی، سه توله خود را در پارک ملی توران به دنیا آورد. دو توله اول در روزهای اول تلف شدند؛ اما توله سوم با تلاش متخصصان زبردست کشورمان زنده ماند و پیروز نام گرفت.

«پیروز»، حاصل نخستین تجربه سزارین یک یوزپلنگ ایرانی در اسارت با توان داخلی متخصصان کشورمان بود و برخی کارشناسان، از ابتدا هم این نتیجه را پیش‌بینی کرده‌ بودند که پس از عدم پذیرش توله‌ها توسط مادرشان، «ایران»، این یوزها دچار مشکلات جدی شوند.

شماری از علاقه‌مندان به محیط‌زیست و دوستداران حیات‌وحش نیز در پی شنیدن این خبر، در صفحات شخصی شبکه‌های اجتماعی خود نوشته‌اند: «خیلی ناراحتیم، ولی تلاش‌ها و موفقیت‌ها همچنان شایسته تقدیر است. مهم، جسارت ایرانیان برای انجام چنین اقدامی بود که شایسته تقدیر است. دوم، تلاش تیم‌های دامپزشک و محیط‌زیست برای نگهداری پیروز بود که قابل تقدیر است».

یوزپلنگ آسیایی یا همان یوز ایرانی تنها گونه خاص از این گربه‌سان است که فقط در زیست‌گاه‌های ایران یافت می‌شود.

این تیزپای ایرانی که در معرض انقراض قرار دارد، چالش‌های بسیاری را برای بقا پشت سر گذاشته و چند سالی‌ است در کشورمان مورد توجه قرار گرفته است

خبر خوشی که اخیراً اعلام شده، اینکه «ایران»، مادر «پیروز» دوباره باردار است و این امر امیدها را به افزایش شمار یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران زنده می‌کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=54636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.