4

ارزان سازی ضرورت اقتصاد مقاومتی در تامین امنیت غذایی است

  • کد خبر : 54828
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱:۲۵
ارزان سازی ضرورت اقتصاد مقاومتی در تامین امنیت غذایی است
مشارکت تمام نهادها برای برنامه ریزی و موفقیت در امنیت پایدار غذایی ضروری بوده و در حال حاضر یکی از الگوهای موفق جهان برای تأمین و تضمین امنیت غذایی اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرنگزاری مهر، طرح فجر تا فطر در بخش کالاهای اساسی در حال اجراست تا مردم دغدغه کمتری در ایام عید و ماه مبارک رمضان داشته باشند. مرتضی اعلمی مدیرعامل یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شرکت کننده در این طرح با اشاره به اهمیت غذایی در جمع خبرنگاران گفت: تغییرات اقلیمی، امنیت غذایی را در جهان با هشدار جدی رو به رو کرده است. کمبود منابع آبی، افت کیفیت خاک و موضوع‌های سیاسی و اقتصادی به ویژه تحریم امنیت غذایی را برای کشور ما پر اهمیت تر از گذشته کرده است.

وی افزود: مشارکت تمام نهادها برای برنامه ریزی و موفقیت ضروری است. در حال حاضر یکی از الگوهای موفق جهان برای تأمین و تضمین امنیت غذایی اقتصاد مقاومتی است.

او ادامه داد: در این الگو، پایداری تولید و حفظ منابع آبی مورد اشاره است و خودکفایی را در دل خود دارد.

اعلمی با اشاره به ذخیره سازی اقلام اساسی عنوان کرد: تحقق این اهداف نیاز به تقویت زیرساخت‌های موجود کشور از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای آن دارد.

او تصریح کرد: در این باره سیاست‌های کلان پولی و ارزی به ویژه برای دهک‌های پایین جامعه به لحاظ قیمت اقلام اساسی ذیل اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. ایجاد شبکه‌های مختلف بهم پیوسته در حوزه توزیع به پایداری امنیت غذایی کمک می‌کند تا تولید و انبارش و در نهایت عرضه آن با کیفیت و عادلانه انجام شود.

اعلمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه در الگوی اقتصاد مقاومتی مساله قیمت و ارزان سازی مواد غذایی موضوع مهمی است در این باره مشارکت کنندگان در این باره چقدر موفق عمل کرده‌اند، گفت: به طور قطع یکی از محورهای مهم تأمین امنیت غذایی نرخ اقلام اساسی برای جامعه مصرف به ویژه در شرایط اقتصادی موجود کشور است که درآمد افراد قدرت خرید آنها را کاهش داده است.

او اظهار کرد: دولت برای تنظیم بازار برنامه ریزی های کلان را انجام داده است تا توزیع عادلانه کالا در سراسر کشور محقق شود. در ادامه فروشگاه‌های زنجیره‌ای وظیفه دارند دسترسی به این اقلام را برای مردم فراهم کنند و دغدغه غذایی را کاهش دهند.

این مشارکت کننده در طرح فجر تا فطر عنوان کرد: مقوله قدرت خرید مردم با توجه به سطح درآمدها و نوسان نرخ ارز سبب شده تا برخی از تولیدکنندگان با وجود افزایش بهای تمام شده درصد سود را کاهش دهند؛ علاوه بر اینکه نهادهای نظارتی باید بازار اقلام را به لحاظ قیمتی کنترل کنند.

اعلمی در پایان اظهار کرد: نوسان نرخ ارز تأثیر مستقیم در تأمین مواد اولیه و هزینه‌های لجستیک داشته و باید کنترل قیمتی در تمام بخش‌ها انجام شود تا در بازار توزیع مردم به اقلام مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=54828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.