4
سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری تبریز خبر داد:

بهره برداری از میدان دام تبریز درعید قربان/ تبریز نیازمند ۵۴ بازارچه محلی است

  • کد خبر : 55016
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱:۱۲
بهره برداری از میدان دام تبریز درعید قربان/ تبریز نیازمند ۵۴ بازارچه محلی است
سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری تبریز گفت: میدان دام یکی از مشکلات چندین ساله تبریز است، مقاومت افراد فعال در این حوزه که به کار سنتی عادت کردند نیازمند تهیه شرایط ویژه برای میدان دام است و اکنون در مرحله انتخاب زمین از سه گزینه ارائه شده هستیم که بعد از انتخاب سریعا آماده سازی خواهد شد و امیدواریم برای عید قربان سال آینده شاهد بهره برداری از میدان دام تبریز باشیم.

به گزارش تبریزمن، سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های خبری مدیران شهرداری تبریز با رویکرد ارائه گزارش آمار و عملکرد معاونت‌ها، مناطق دهگانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری صبح امروز سه شنبه ۱۶ اسفند با حضور سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری تبریز به همت روابط عمومی شهرداری کلانشهر تبریز برگزار شد.
“مهدی کیانی” در ابتدای این جلسه با تشریح وضعیت ۶ موجود بازارچه موجود در سطح شهر و با تاکید بر بودجه سال آینده گفت: راه اندازی بازارچه‌های تخصصی در موضوعات خاص، هوشمندسازی خدمات در مراکز عرضه محصولات، تقویت حوزه سرمایه‌گذاری و احداث بازارچه‌های خویش‌مالکی و ایجاد بازارهای موقت مثل روز بازار، عصر بازار و شب بازار برای سال آینده پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: فاز یک بازارچه اندیشه قبلا افتتاح شده بود و فاز دوم نیز در حال افتتاح است که بهره برداری آن به بعد از عید موکول شده است، در این طول مدت زیرساخت های لازم در میدان بزرگ میوه و تره بار انجام یافته و بعد از سال ها انبار مرکزی سازمان با تلاش همکاران در روز های اخیر به بهره برداری رسیده است.
وی افزود: بازارچه شقایق بعنوان یکی از بزرگترین بازارچه های تبریز بعد از سال ها مشکل حقوقی هم اکنون موارد مطروحه حل و برای خدمت رسانی به همشهریان آماده می شود.
وی با تاکید براین که ۶ بازارچه محلی در حال افتتاح است اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در ماه های آینده شاهد بهره برداری از این ۶ بازارچه جدید باشیم؛ این بازارچه ها در شنب غازان، مرزداران، بیلانکوه افتتاح خواهند شد.
کیانی با اعلام اینکه برای سال بعد افق ۲۵ بازارچه محلی را در نظر گرفته ایم، گفت: امیدواریم نصف این رقم را تا پایان سال آینده به بهره برداری برسانیم، علی رغم این که ۵۴ بازارچه برای تبریز نیازمند است و برای رسیدن به این هدف نیازمند کار های زیادی هستیم.
سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری تبریز با تاکید بر این که وضعیت نگهداری بازارچه ها اکنون اصلا قابل قبول نیست، گفت: در نحوه اداره بازارچه ها چندین مسئله داریم، نحوه واگذاری نیازمند اصلاح است و بیشتر روی کنترل نرخ میوه و کالا های اساسی خواهیم بود، یکی از ابزار های آن هوشمند سازی است هوشمند سازی هم  نظارت و هم در اعلام قیمت است
کیانی اضافه کرد: معاونت ساماندهی سازمان میادین یک سال است که تشکیل یافته و مسئولیت برنامه ریزی مشاغل را به عهده دارد، مطالعات جامع ساماندهی مشاغل تبریز در حال تهیه بوده، مشاوره طرح تفصیلی نیز انجام شده است و فروردین سال آینده بدین منظور فراخوان منتشر خواهد شد.
وی ادامه داد: در بحث نظارت عالی روی موضوع سد معبر همچنان حرف داریم، رویکرد اصلی ما، فرهنگ سازی و ایجاد بازار های موقت در تبریز است.
کیانی گفت: متاسفانه علی رغم این که بازار های شب، روز، عصر قبلا وجود داشت بدلیل برخی مدیریت های ناصحیح این بازار ها تعطیل شده است، اکنون با الگو گیری از سایر شهر های ایران بنا داریم از بهار سال آینده بازار های موقتی را در تبریز راه اندازی کنیم.
وی با اشاره به گلایه بیشتر شهروندان برای سد معبر گفت: باید موازنه حق مردم، حق اصناف در معابر عمومی را رعایت و لزوما برای تامین معیشت یک تعداد از شهروندان نباید حق دیگران را نادیده بگیریم.
وی افزود: مجبور نیستیم کسی که دستفروشی می کند حتما باید مکان ثابتی به آن بدهیم چرا که آن مکان عمومی حق مردم است.
وی در ادامه برنامه ریزی برای ایجاد بازارچه های محلی گفت: طراحی معماری، ایجاد اصولی بازارچه از مشکلات بازارچه هایی است که قبلا احداث شده و نحوه واگذاری نیز نیازمند تامل و بازنگری است؛ نحوه کنترل قیمت ها در بحث میوه یک فرایند پیچیده است که در سایر شهر ها نیز به سختی انجام شده است و برای همین منظور تاکنون بیش از ۱۵۰ ساعت در چند ماه گذشته به بحث قیمت گذاری جلساتی داشته ایم.
وی تاکید کرد: در رابطه با مدیریت بازارچه ها دو روش را طراحی کرده ایم؛ کنترل قیمت در مبادی توزیع و نظارت هوشمند و میدانی و موضوع دیگر فعال کردن بازرگانی است.
وی با اشاره به بازارچه هایی که قبلا افتتاح شده بود گفت: در بازارچه هایی که قبلا افتتاح شده مشکل داریم، مبنای واگذاری دارای مشکل بوده و محوریت اخذ اجاره بوده است.
کیانی در رابطه با نمایشگاه های نوروزی گفت: در نمایشگاه های نوروزی امسال ۴۰۰ تن سیب و پرتقال با قیمت مناسب توزیع خواهد شد، در این بازار ها واسطه ها را حذف و اقداماتی انجام‌ داده ایم تا قیمت کاهش یابد، تمامی بازارچه ها با محوریت میوه و تره بار، گوشت و پروتئین، حبوبات و کالا های اساسی و ایجاد فرصت برای تولید کنندگان باغداران برای متقاضیان ارائه خواهد شد.
وی با انتقاد از رنگ آمیزی سه راهی امین برای ساماندهی دستفرشان که قبلا صورت گرفته بود توضیح داد: این تنها یک مورد از کار های مقطعی و احساسی است که بدون پشتوانه فکری در سال های قبل انجام و با شکست مواجه شد که یکی از آن ها مربوط به ساماندهی دستفروشان است.
کیانی در رابطه با عملکرد سازمان برای اسماندهی دستفروشان گفت: سامانه بازار تکمیل شده ای را آماده کردیم که تقریبا مشابه سیستم های فروش است و بعنوان مثال یک دستفروش می‌تواند بمدت یک ماه محلی را انتخاب کند و برای ماه دیگر به مکان دیگری برود، امکان انتخاب یک محل برای چند ماه متوالی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: دستفروش می‌خواهد در جایی که بیشترین گذر را دارد بایستد، ما باید محلی را بعنوان بازارچه موقتی معین کرده و بتوانیم آن را به خوبی برای شهروندان معرفی کرده و مردم را به آن سمت بکشانیم، قطعا در آن صورت موضوع دستفروشان بصورت قابل ملاحظه ای رفع خواهد شد.
سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری تبریز در رابطه با آخرین وضعیت میدان جدید شهریار گفت: میدان شهریار یک پروژه مشارکتی است که نفع خوبی برای شهرداری دارد و اکنون با پیگیری های آقای شهردار در حال اجرایی شدن و افتتاح است و امیدواریم تا پایان سال آینده فاز اول این میدان را افتتاح کنیم، اکنون پیشرفت فاز اول ۷۰ درصد است، با افتتاح شهریار بزرگترین مشکل ترافیک میدان فعلی رفع خواهد شد.
وی با اعلام این که مشاغل مزاحم زیادی داریم که باید بر اساس اولویت بندی ساماندهی شود، گفت: در نظر داریم با همکاری بخش خصوصی مجتمع های صنفی را ایجاد کنیم که نیازمند مطالعات بوده و ساماندهی و جابجایی در این زمینه نیاز است.
کیانی در ادامه به موضوع مهم نبود میدان دام در تبریز اشاره کرد و افزود: میدان دام یکی از مشکلات چندین ساله تبریز است،
مقاومت افراد فعال در این حوزه که به کار سنتی عادت کردند نیازمند تهیه شرایط ویژه برای میدان دام است و اکنون در مرحله انتخاب زمین از سه گزینه ارائه شده هستیم که بعد از انتخاب سریعا آماده سازی خواهد شد و امیدواریم برای عید قربان سال آینده شاهد بهره برداری از میدان دام تبریز باشیم.
وی خبر داد: بازار تخصصی گیاهان دارویی و پرندگان محلی و زینتی از برنامه های سال آینده سازمان میادین است که با همکاری بخش خصوصی هر دو بازار را ایجاد خواهیم کرد و حدود ۱۰ میلیارد در بودجه با سیاست کلی مشارکتی پیش بینی شده است.
وی درپایان این نشست ضمن دعوت از همشهریان به نمایشگاه ها و بازارچه های بهاری گفت: برای استقبال از بهار در سال جاری تدابیری اتخاذ شده است، امسال با دستور شهردار ۱۰ نمایشگاه در سالن های ورزشی بصورت موقتی و با تجهیز خاص بازارچه یا نمایشگاه محلی و در کنار آن ۱۰ کانکس فروش در سطح شهر در نظر گرفته ایم که سه محور اصلی میوه (پرتقال و سیب)، فرآورده های پروتئینی، کالا های اساسی سبد خانوار که همگی به قیمت های دولتی و مصوب عرضه خواهد شد که همزمانی عید و ماه مبارک رمضان باعث شده است تا تدابیر ویژه ای صورت بگیرد و ۳۰۰ غرفه در این بازار های ایجاد و پیوست های فرهنگی نیز در این نمایشگاه ها نیز خواهیم داشت که با عنوان پیشواز دو بهار تقدیم شهرواندان خواهیم کرد.
وی در پایان به بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: در سال جاری بودجه سازمان ۲۵ میلیارد تومان بوده است که ۱۳ میلیارد جاری و ۱۲ میلیارد عمرانی بوده است که ۹۲ درصد تحقق یافته است و برای سال آینده ۱۲۰ میلیارد بودجه که ۸۲ درصد بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=55016

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.