نوروز ۹۵ و گردشگرانش برای شهر تبریز و آذربایجان از اهمیتی خاص برخوردار است. شهر و دیاری که کمتر از دو سال دیگر شاید میزبان هزاران هزار گردشگر خارجی خواهد بود و باید از مقاطعی چون نوروز به عنوان یک تجربه و مانور استفاد کرده و کم و کاستی ها را جبران کند.

تبریزمن، سرویس شهری: اینکه تبریز شهری چند هزار ساله است و جاذبه های توریستی بسیار زیاد و جذابی در قلب خود جای داده، امری مشخص بوده و همه به آن اقرار می کنند. با این حال در سالیان گذشته رفته رفته شهرهایی چون اصفهان و شیراز و کاشان گوی سبقت را در جذب گردشگر، آن هم از نوع داخلی (چه رسد به خارجی) از تبریز ربوده اند و هم اکنون شهر اولین ها در رده های پایین تر جذب گردشگر در کشور قرار دارد.

این موضوع شاید نتیجه ای باشد از تبلیغات و اطلاع رسانی ضعیف در انواع مختلف رسانه های تصویری و نوشتاری در داخل و خارج کشور یا کمبود امکانات و ضعف ساختاری چون کمبود بسیار زیاد هتل های شیک و مناسب و زیرساخت های شهری تسهیل کننده امور گردشگران؛ به هر حال نکته اینجاست که در گذشته نزدیک، سهم تبریز در جذب گردشگر و به تبع آن استفاده از مزایای این موضوع، کمتر از سایر شهرها بوده است.

صنعت گردشگری، فرصتی برای توسعه تبریز

با این حال انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ از طرف بزرگترین سازمان بین المللی پس از سازمان ملل، خود میانبری فوق العاده است تا تمام ضعف های گذشته با تلاش و تدبیری دوچندان در سال های پیش رو جبران شود.

به راستی می توان با میزبانی مناسب و آبرومند از گردشگران خارجی که وارد تبریز و به تبع آن، سایر مناطق استان خواهند شد، یک جریان پویا و دائمی از گردشگران را به منطقه کشاند و از طریق آن به درآمد های کلان و منفعت های سرشار رسید. در همین رابطه نیز تا فرا رسیدن سال ۲۰۱۸ یکی دو فرصت خوب برای مسئولان شهر تبریز وجود دارد که می تواند نقش یک مانور و تمرین را برای عملکرد هرچه بهتر در سال ۲۰۱۸ بازی کند.

b2048

عید نوروز و گردشگران اکثرا داخلی و پرتعدادی که در ایام تعطیلات آن راهی استان می شوند، می توانند امتحان خوبی را از مسئولین شهر گرفته و آن ها را آماده میزبانی اصلی کنند. فرصت نوروز، فرصتی کمیاب اما فوق العاده ثمربخشی خواهد بود که نشان خواهد داد شهر تبریز و زیرساخت هایش تا چه اندازه توان و ظرفیت گردشگر را خواهد داشت. در ادامه به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد که در سالیان گذشته اجرایی شده اند و بعضا خوب بودند یا برخی مواقع نیز نواقصی داشته اند. تجربیات سایر شهر ها نیز به کار گرفته شده است؛ رعایت موارد زیر حداقل هایی هستند که برای یک میزبانی استاندارد و ثمربخش می توان از آن ها استفاده کرد:

تاکسی های ازمن بپرس:

  • تاکسی هایی که با عنوان “ازمن بپرس” ایجاد شده بودند، می توانند با تعداد بیشتر و شکل و شمایل مشخص تری در سطح شهر ظاهر شوند. افزایش ایستگاه های این تاکسی ها و میزان خدمات آن ها به مسافران می تواند تاثیر خوبی در رضایت گردشگران داشته باشد.

کیوسک های گردشگری:

  • کیوسک های گردشگری هم در اکثر شهرهای کشور تشکیل و تدوین می شوند. با این حال هر چه تعداد و وسعت این کیوسک ها بیشتر بوده و خدمات افزون تری ارائه شود، بهتر خواهد بود.

ساماندهی ورودی های شهر:

  • ورودی های شهر، خود نقش بسیار مهمی در ذهنیت و تصور مسافران ایفا می کند. شهر تبریز به عنوان شهری صنعتی، ورودی های چندان زیبایی ندارد و این موضوع تلاش مسئولین را می طلبد تا این ورودی ها را زیبا تر و جذاب تر کنند.

ارائه نقشه های بروز و پک های ویژه:

  • نقشه های بروزرسانی شده و پک های ویژه گردشگری برای مسافران نیز از موارد ضروری هستند. توزیع رایگان این پک های ویژه و در نظر گرفتن شکل و شمایل جذاب برای آن ها بهترین کار ممکن است اما اراده و خلاقیت مسئولین امر را می طلبد که امیدواریم شاهد چنین اقدامات خوبی باشیم.

استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی:

  • شهرهایی که پیش از این نام آن ها را آوردیم، با ارسال پیامک های انبوه و استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی، به خوبی پتانسیل شهر خود را به مردم معرفی کرده و آن ها را جذب می کنند. اما این موضوع تا بحال حداقل در سطح وسیع در تبریز مورد استفاده قرار نگرفته است.

تبلیغات:

  • تبلیغاتی که از شهر تبریز در رسانه های مختلف اعم از نوشتاری، دیداری و مجازی صورت می گیرد در مقایسه با سایر شهر های کشور بسیار ضعیف تر است. چه خوب که در روزهای اندک باقی مانده یا حتی سال های بعد تبلیغات شهر تبریز را در رسانه های مطرح کشور ببینیم.

اطلاع رسانی در خصوص تبریز ۲۰۱۸:

  • همانگونه که گفتیم، نوروز امسال فرصت خوبی برای آماده شدن برای سال ۲۰۱۸ می باشد. با این حال اکثر مردم کشور اصلا آگاهی ندارند که شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی ۲۰۱۸ انتخاب شده و اطلاع رسانی در این خصوص آنقدر کم است که شاید برخی تبریزی ها نیز از موضوع بی اطلاع باشند!

استفاده از پتانسیل مساجد:

  • مساجد معمولا در مواقع برپایی نماز جماعت فعالیت می کنند و درهایشان به روی مردم باز هستند، با این حال در ایام نوروز انتظار می رود تا مساجد به صورت ۲۴ ساعته میزبان میهمانان و گردشگران باشند.

استفاده از پتانسیل جایگاه های سوخت گیری:

  • پمپ بنزنین ها و جایگاه های CNG نیز موقعیت های خوبی هستند که اکثر مسافران، حتی آن هایی که مقصد اصلی شان شهر تبریز نیست، می توانند جذب این شهر شوند.

برگزاری برنامه های تفریحی:

  • حضور افراد مطرح و برگزاری برنامه های مختلف از طرف آنها نیز اقدامی است که امتحان خود را پس داده و مسئولین می توانند با دعوت از بازیگران کشور و مصاحبه با آن ها یا برگزاری کنسرت های موسقی جذاب، گردشگران را به شهر جذب کنند.

حفظ نشاط شهر در ایام تعطیلات:

  • در سال های گذشته، شهر تبریز معمولا در ایام تعطیلات نوروز، به یک شهر مرده و خلوت تبدیل می شود که ارواح نیز در آن حضور ندارند!! با این حال اینگونه بهتر بنظر می رسد که بازار تبریز در این ایام فعال تر از گذشته باشد و سینماها و مراکز تفریحی مختلف مشغول فعالیت باشند. فعالیت این مراکز نیز خود تمهیدات خاصی را می طلبد که نیازمند وجود انگیزه از طرف مسئولان شهر می باشد.

بهبود زیرساخت ها:

  • تبریز یکی از شهر های بزرگ کشور است که سال های سال با مشکل کمبود هتل شیک و سطح بالا مواجه بوده است. از شورای شهر گرفته تا شهرداری نیز این موضوع را قبول دارند. ساماندهی هتل ها و مسافرخانه ها فعلا می تواند مرهمی روی این زخم باشد اما بعید است که در کمتر از دو سال آینده در ۲۰۱۸، از این جهت بتوان میزبانی خوبی برای گردشگران بود. احداث هتل های جدید چون هتل لاله، می تواند این موضوع را تا حد زیادی حل کند.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :