استاد عسگر شاهی زاده اردبیلی در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی در محله تازه شهر اردبیل به دنیا آمد. به گفته خود ایشان، حضور در همسایگی تاج الشعراء یحیوی و نیز خاندان معظم موذن زاده اردبیلی، موجبات علاقه استاد را به اهل بیت عصمت و طهارت را بیشتر کرد.

تبریزمن، سرویس فرهنگی و هنری: عسکر شاهی‌زاده متخلص به “شاهی اردبیلی” در نشست خبری در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ضمن تبریک اعیاد باسعادت شعبانیه، اظهار کرد:آذربایجان و به‌خصوص شهرهای تبریز و اردبیل در حد یک کشور، شخصیت برجسته تحویل جامعه داده‌اند؛ اما آشنایی ما با مفاخر خود تنها به دانشگاه‌ها آن هم در سطح کم محدود شده است.

وی خصوص نحوه گرایشش به دنیای شعر و شاعری گفت: پایه پنجم ابتدایی بودم که احساس کردم ذوق شعری دارم؛ از این‌رو به سمت شعر کشیده شده و در دوران دبیرستان نیز بیشتر وارد این حوزه شدم.

nejati (2 of 18)

وی گفت: با تاثیر گرفتن از نثرهای متکلف، وارد این حوزه‌ی شعری شدم و تا سال ۱۳۴۶ نیز این روال را ادامه دادم .

وی افزود: شاعرانی بزرگ مثل “صائب تبریزی” را در حال‌حاضر کم‌تر کسی درک کرده و می‌شناسد؛ چرا که شعرهای این شاعر، عمیق و پر از معنا بوده و زحمت زیادی را از سوی مخاطب می‌طلبد؛ از این‌رو افراد و مخصوصا جوانان کم‌تر به سوی این‌گونه شعرها تمایل نشان‌داده و برای فهم‌شان تلاش می‌کنند.

شاهی اردبیلی، بیان کرد: بنده زمانی که با اشعار و شاعران مراثی شهر تبریز آشنا شدم، به سمت این‌گونه اشعار کشیده شده و به‌ترتیب با اشعار عاشورایی و کربلایی نیز انس گرفتم.

nejati (13 of 18)

وی ادامه داد: بنده به مدت ۳۷ سال ادبیات تدریس کرده و همچنین در تصوف و عرفان و فلسفه نیز ذوقی دارم و به تدریس در این حوزه نیز مشغول بوده‌ام.

وی یادآور شد: بنده بیش از ۴۰۰ کتاب خواجه را در چهار جلد خلاصه کردم؛ که جلد اول و دوم توسط دانشگاه آزاد، جلد سوم توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین جلد چهارم نیز تمام شده است و آماده‌ی چاپ می‌باشد که امیدوارم در این خصوص همکاری‌های لازم لحاظ شده و این چهار اثر ارزشمند که محصول سال‌ها تجربه است به بازار ارائه شود.

این شاعر با بیان اینکه رهبر انقلاب در مراسمات شعرخوانی با وجود اینکه شاعران گاهی شعرهای بسیار طولانی می‌خوانند، در نهایت حوصله و سعه‌ی صدر گوش می‌دهد، اظهار کرد: بنده به مدت چهار بار توفیق شعرخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب را داشتم؛ و در هر چهار مورد مورد عنایت ایشان قرار گرفته‌ام.

وی در خصوص تفاوت و علت کشاکش بین معنای زاهد و عارف، افزود: خداوند زاهد را از دنیا ولی عارف را از بهشت انتخاب کرده است و از این جهت است که بین عارف و زاهد اختلاف است.

وی خاطرنشان کرد: اشعار “منظوم کربلایی” بنده در چهار جلد می‌باشد که شامل “دولت بیدار، شرح بی‌نهایت، یک حرف از هزاران و صدای آفتاب” می‌باشد.

شاهی اردبیلی با تاکید بر اینکه “هیچ‌چیز در روی زمین شیرین‌تر از مطالعه نیست” بیان کرد: بنده بعد از بازنشستگی تنها به مدت یک‌سال تدریس کردم و خواستم که بقیه عمر را صرف رسیدگی به امور خود و به‌خصوص مطالعه بکنم.

وی افزود: امروزه برخی افراد در تعزیه‌گویی‌ها بیشتر به اشعار و نوشته‌های بدون سند و ساده‌گویی‌ها بسنده کرده و از نظرات و اصول بزرگان دینی فاصله گرفته‌اند؛ از این‌رو لازم است که در این خصوص تجدید نظر شود و همچنین برخی افراد در عزاداری ها از الفاظ رکیک و محاوره‌ای که در شان یک معصوم(ع) نیست استفاده کرده و شان شعر و مقام معصوم(ع) را پایین می‌آورند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تبریزمن مبنی‌بر اینکه چه تفاوتی در بین زبان فارسی و ترکی وجود دارد، یادآور شد: هیچ زبانی با زبان دیگر از نظر تقابل، تخالف ندارد؛ چراکه هر زبان نماینده‌ی یک ذهن است و هیچ ذهنی توخالی نیست؛ بلکه تنها برخی از زبان‌ها وسعت دارند؛ اما برخی با ایجاد شبهه در چنین مواردی درصدد اختلاف‌انگیزی هستند، همان‌گونه که عده‌ای در صدر اسلام در پی سودجویی از قرآن بودند.

nejati (10 of 18)

وی با اشاره به اینکه مصایب را بهتر می‌توان در اشعار ترکی به تصویر کشید، گفت: زبان و ادبیات فارسی، به جهت استفاده از قواعد فاسی و لغات و ظرفیت‎های زبان عربی دارای دوجنبه برای وسعت است؛ اما زبان ترکی هم از زبان فارسی و عربی کمک گرفته و هم از قواعد و دستور زبان ترکی پیروی می‌کند؛ ازاین‌رو زبان ترکی دارای سه جنبه برای وسعت است.

شاهی اردبیلی، در خصوص شعر حسینی یادآور شد: شاعر حسینی باید واعظ حسینی و اهل منبر و ایمان باشد.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار تبریزمن در خصوص تفاوت اشعار تبریزی با اردبیلی، گفت: اشعار تبریزی از قواعد دستوری پیروی کرده و از نظر قواعد شعری نیز سالم است؛ اما اشعار اردبیلی در عین عدم پیروی از دستور زبان شعری، مزه و شیرینی بیشتری نسبت به اشعار تبریزی دارد.

شاهی اردبیلی با اشاره به جریاناتی که برخی افراد جهت سودجویی از نام و شهرت شعری وی برای اختلاف انگیزی  در ماجراهای “ترک و فارس” استفاده کرده بودند، بیان کرد: خداوند به این افراد طهارت وجدان عطا کرده و هدایت‌شان کند که برای رسیدن به اهداف شوم‌شان چنین اکاذیبی را به من نسبت می‌دهند.

این شاعر ادامه داد: شعر زمانی شعر واقعی خواهد بود که از یک منبع الهی و معنوی دریافت شده باشد؛ در غیر این‌صورت شعر زوری بوده و مانند شعر بسیاری از شاعران دلنشین نخواهد بود.

وی با ارائه‌ی شعرهایی در خصوص شهیدان گمنام و مدافع حرم، تاکید کرد: عظمت این شهیدان به قدری هست که نیازی به تبلیغ و تمجید یک شاعر ندارند؛ بلکه این وظیفه‌ی شاعر است که نسبت به این بزرگان ادای احترام کند.

استاد عسگر شاهی در ادامه با بیان اینکه معرفت و عظمت حادثه کربلا را کلمات محاوره ای تهدید می کند توضیح داد: ما حق نداریم حتی به قاتلان حادثه کربلا و از جمله اینگونه افراد توهین کنیم و امام حسین (ع) هیچ موقع توهین یا فحاشی نکرده است فقط نفرین کرده است.

وی در خاتمه صحبتهایش از اصحاب رسانه خواست در انتقادهایشان دقت کنند و نقد را با فحاشی اشتباه نگیرند.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :